Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-08, 15:50
Medlem
Chucky.s avatar
Det verkar som Apple inte alls gillar usb eller varför kan Mac:en inte klara av enkla saker som en vanlig Pc kan?

Ex: Har en dingoo. En spelare som spelar musik, film och spel. Kopplas den in till Pc/Mac så kommer disken upp. Man kan sen överföra det man vill. Problemet kommer sen. För att dingoon inte skall fastna i överför-läget måste man "Mata ut" enheten först. Inga problem på PC men Mac verkar bara ta bort ikonen på skrivbordet. Och man får reserta dingoon, eller vänta tills batteriet dör. Istället för att få en signal från datorn att du är urkopplad, gå tillbaka till menyn.

Ett annat ex, som jag stör mig mer på än det första.
Det gäller vanliga usbminnen. Här om dagen skulle jag lämna en sak på macen och överföra lite annat tillbaka till minnet.
Jag markerar ikonerna som skall till Macen. Nästan 1Gb. Minnet som är på 8Gb var nästan fullt. Så efter kopieringen valde jag filerna igen och slänga i papperskorgen.
Men sen när dom nya 560Mb skulle in så va minnet fullt. Omöjligt jag tog bort nästan 1Gb.
Då är macen så fuckad att den tydligen bara tar bort ikonen eller något. Allt annat är kvar. Så efter mycket pill fick jag skapa en mapp på skrivbordet. Överföra allt som fanns på minnet till mappen och sedan formatera minnet. Sen fick jag överföra allt tillbaka till minnet.

Vilket jävla jobb.
Va är det med Apple att dom inte kan göra en liten enkel sak. Någon som har en bra förklaring?
Citera
2010-08-08, 15:55
Medlem
flipper1446s avatar
1. Ingen aning, skaff en ordentlig mediaspelare.
2. https://www.flashback.org/p23142424#p23142424
Citera
2010-08-08, 15:55
Medlem
Den enkla förklaringen är att du gör någonting totalt fel, för så ska det inte vara. Dock kan sägas att om du kastar saker från minnet i papperskorgen måste du också tömma papperskorgen. När du väljer mata ut så försvinner ikonen från skrivbordet och du kan då ta ut enheten.
Citera
2010-08-08, 15:59
Medlem
hacks avatar
Har aldrig haft det problemet, är dom verkligen kompatibla med mac?
Citera
2010-08-08, 16:06
Medlem
Chucky.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ttpp
Den enkla förklaringen är att du gör någonting totalt fel, för så ska det inte vara. Dock kan sägas att om du kastar saker från minnet i papperskorgen måste du också tömma papperskorgen. När du väljer mata ut så försvinner ikonen från skrivbordet och du kan då ta ut enheten.

Varför är det så? Varför inte bara slänga direkt och fylla på minnet. Väljer man att slänga så får man väl skylla sig själv om man ångrar sig. Eller så får man väl ha en Ja/Nej fråga som man får när man tömmer papperskorgen.

Och varför står inte den här skiten i en bok då? Nä, köper du Mac ska du ut och söka, söka, söka, söka och söka efter hur det funkar. Det är väl därför Appel alltid haft en tunn jävla instruktionsbok.
Citera
2010-08-08, 16:08
Medlem
Chucky.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hack
Har aldrig haft det problemet, är dom verkligen kompatibla med mac?

Jag får ju upp disken och kan överföra saker. Då skall den väl vara kompatibla.
Senast redigerad av Chucky. 2010-08-08 kl. 16:15. Anledning: Testade.. hade fel.
Citera
2010-08-08, 16:18
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chucky.
Varför är det så? Varför inte bara slänga direkt och fylla på minnet. Väljer man att slänga så får man väl skylla sig själv om man ångrar sig. Eller så får man väl ha en Ja/Nej fråga som man får när man tömmer papperskorgen.

Fungerar precis som i windows. Där windows har ctrl+c och ctrl+v så har macen ⌘+c och ⌘+v även om findern inte utan ett par tweaks kan göra klipp ut och klistra in så kan du trycka ⌘+shift+backspace för att ta bort en fil utan att passera papperskorgen först.

Meningen är ju att papperskorgen skall agera som en failsafe så att du inte av misstag skall råka ta bort något viktigt utan något sätt att få tillbaks det.

Citat:
Och varför står inte den här skiten i en bok då?

http://www.amazon.com/Mac-Leopard-Dummies-Computer-Tech/dp/0470054336/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1281276615&sr=8-2

http://www.amazon.com/Switching-Mac-Dummies-Computer-Tech/dp/0470140763/ref=sr_1_5?ie=UTF8&s=books&qid=1281276615&sr=8-5

Citat:
Nä, köper du Mac ska du ut och söka, söka, söka, söka och söka efter hur det funkar.

Meningen är att det skall vara så självklart att du inte skall behöva ta reda på hur någonting funkar.

Mac os är inte windows, linux är inte windows, unix är inte windows men ändå stöter man på mängder med människor i supportfora som tror det och blir förbannade när deras totala okunskap om handhavandet sätter käppar i hjulen för dem.

Gå in till en bilverkstad med en motorcykel och klaga på att AC:n är dålig och att taket läcker why don't you...
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2010-08-08 kl. 16:24.
Citera
2010-08-08, 16:20
Medlem
flipper1446s avatar
Citat:
Och varför står inte den här skiten i en bok då? Nä, köper du Mac ska du ut och söka, söka, söka, söka och söka efter hur det funkar. Det är väl därför Appel alltid haft en tunn jävla instruktionsbok.
Det står säkert i hjälpmaterialet någonstans, problemet är väl att du måste hitta det då också. Och sådana här prylar finns ju för alla OS. Hur väldokumenterat är Windows systemregister t.ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in