2010-08-08, 15:00
Medlem
Forever Winters avatar
Efter senaste Windows-uppdatering har jag ett problem.
Nr jag bootar datorn s stannar den efter ett tag. Den hittar inte boot device. Jag fr d starta om och hlla ned F8, d fr jag fram en boot device-lista. Dr kan jag vlja C-disken och datorn startar som den ska.
Nr jag gr in i BIOS hittar jag bda mina hrddiskar, men dr jag ska vlja boot-ordning finns C-disken inte med. Helskumt.

Vad kan det vara?

Windows 7 Pro svensk.
ASUS P5K Premium.
Citera
2010-08-08, 16:45
Medlem
hasenfrasens avatar
Du har frmodligen anslutit en extern USB-enhet eller USB-sticka? Ivfsh r det startordningen i BIOS du ska ndra.
Citera
2010-08-08, 18:43
Medlem
Du mste in i bios och vlja vilken som ska anvndas eller byta plats p SATA kablarna.

Genvgen till boot listan du anvnt r tillflligt, gller 1 gng tills du stnger av (startar om?).
Senast redigerad av panpo98 2010-08-08 kl. 18:47.
Citera
2010-08-09, 01:41
Medlem
Forever Winters avatar
Fr att frtydliga:
Jag anvnder mig av den "tillflliga" boot-listan (F8) fr att starta datorn. Dr finns C-drive med. Men nr jag gr in i BIOS och tittar s finns inte C-drive med som alternativ i boot devices.
Citera
2010-08-09, 04:13
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Fr att frtydliga:
Jag anvnder mig av den "tillflliga" boot-listan (F8) fr att starta datorn. Dr finns C-drive med. Men nr jag gr in i BIOS och tittar s finns inte C-drive med som alternativ i boot devices.

Frgar igen, har du anslutit en USB-sticka eller USB-disk?

Ivfsh kan alternativet i bios "gmma sig" om man har fler n en startenhet och man lr grotta lite ljupare i bios-menyn "Boot Device Priority". Om du r uppmrksam ser du att man under det alternativ dr hrddisken visas kan man vlja annan disk n den som visas - under frutsttning att din disk visas i huvudmenyn MAIN som SATA eller IDE. Jag kikade precis i manualen e3303_p5k premium.pdf.

Sjlv har jag ett P5Q-E och menyerna r identiska d det i huvudsak bara r NB som skiljer korten t, ditt har P35 och mitt har en P45 nordbrygga. Jag har ven ett P5B Deluxe (med p965) dr "Boot Device Priority" instllningarna r identiska med P5Q-E.
Senast redigerad av hasenfrasen 2010-08-09 kl. 04:15.
Citera
2010-08-09, 21:54
Medlem
Forever Winters avatar
Jag har anslutit USB-devices till datorn. Dock inga som sitter i nr jag bootar. Det enda som sitter permanent r en Firewire-disk, men den har suttit dr hela tiden utan problem.
Citera
2010-08-09, 23:25
Medlem
perelis avatar
Under bootmenyn i bios brukar det finnas "boot device priority" dr du stller in vilken enhet som ska boota frst. Men det r inte alltid skert att den enheten du vill vlja finns i listan. D mste du g till typ "hard disk drives" ocks den under boot menyn dr du vljer vilken hrddisk som ska vara 1:a, 2:a eller 3:e hrddisk osv. Dr stter du c-disken som 1:a hdd och d borde du kunna hitta c-disken i listan fr "boot device priority".
Citera
2010-08-13, 18:35
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pereli
Under bootmenyn i bios brukar det finnas "boot device priority" dr du stller in vilken enhet som ska boota frst. Men det r inte alltid skert att den enheten du vill vlja finns i listan. D mste du g till typ "hard disk drives" ocks den under boot menyn dr du vljer vilken hrddisk som ska vara 1:a, 2:a eller 3:e hrddisk osv. Dr stter du c-disken som 1:a hdd och d borde du kunna hitta c-disken i listan fr "boot device priority".

Lst! Tack fr det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in