2010-08-08, 12:13
Medlem
Hej, jag är 20 år och jobbar deltid några gånger i veckan. Jag ska resa med några kompisar i Januari och behöver spara ungefär 10000 i månaden för att kunna ha råd med resan. I nettolön per månad vill jag alltså ha ungefär 12000+

Jag har nyligen kommit på en affärsidé som jag tror skulle kunna sälja helt okej, med bruttoinkomst på ca 18000/månad. Mitt problem är att jag inte vet om det kommer löna sig att starta upp det. Om jag först måste betala sociala avgifter/skatter i företaget mm (30% är det va?) blir det 18000x0.7=12600, och sedan måste skatta 30% på det i min egen lön blir det 12600x0.7=8820 kr per månad, alltså typ 3000 kr mindre än jag behöver.

Finns det någon slags företagsform där man inte behöver betala lika mycket i sociala avgifter/skatter, t.ex. något slags ungdomsföretag eller företag med liten omsättning? Eller har ni några andra tips? Jag kan ju inte söka Starta eget bidrag.

Har inte superkoll på detta med eget företagande. Ni får gärna förklara lite runt sociala avgifter och företagsskatt.

Alla tips är välkomna!

Tack på förhand
Citera
2010-08-08, 12:53
Medlem
korqs avatar
För det första tycker jag att du låter lite väl optimistisk om du tror att ditt nystartade företag kommer dra in 18000/mån brutto för din del, visst kan säkert din idé vara revolutionerande men det tar tid, hur hade du tänkt skaffa dina kunder eller kommer dom automatiskt komma till dig?
Du kommer heller inte ha några som helst utgifter under tiden du driver ditt företag?

Att spara 10 lök i månaden är ingen lätt uppgift om du inte redan har en rätt saftig lön, men lycka till.
Citera
2010-08-08, 12:54
Medlem
orkarNs avatar
-> företagande

/mod
Citera
2010-08-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korq
För det första tycker jag att du låter lite väl optimistisk om du tror att ditt nystartade företag kommer dra in 18000/mån brutto för din del, visst kan säkert din idé vara revolutionerande men det tar tid, hur hade du tänkt skaffa dina kunder eller kommer dom automatiskt komma till dig?
Du kommer heller inte ha några som helst utgifter under tiden du driver ditt företag?

Att spara 10 lök i månaden är ingen lätt uppgift om du inte redan har en rätt saftig lön, men lycka till.

Utgifterna är väldigt små och de har jag redan räknat bort. Det jag söker är svar på mina frågor och inte något annat
Citera
2010-08-08, 13:03
Medlem
korqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhed
Utgifterna är väldigt små och de har jag redan räknat bort. Det jag söker är svar på mina frågor och inte något annat
Kolla upp enskild firma, och jag tror fortfarande du tänker optimistiskt men det var ju inte det du ville höra, så lycka till.
Citera
2010-08-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhed
Hej, jag är 20 år och jobbar deltid några gånger i veckan. Jag ska resa med några kompisar i Januari och behöver spara ungefär 10000 i månaden för att kunna ha råd med resan. I nettolön per månad vill jag alltså ha ungefär 12000+

Jag har nyligen kommit på en affärsidé som jag tror skulle kunna sälja helt okej, med bruttoinkomst på ca 18000/månad. Mitt problem är att jag inte vet om det kommer löna sig att starta upp det. Om jag först måste betala sociala avgifter/skatter i företaget mm (30% är det va?) blir det 18000x0.7=12600, och sedan måste skatta 30% på det i min egen lön blir det 12600x0.7=8820 kr per månad, alltså typ 3000 kr mindre än jag behöver.

Finns det någon slags företagsform där man inte behöver betala lika mycket i sociala avgifter/skatter, t.ex. något slags ungdomsföretag eller företag med liten omsättning? Eller har ni några andra tips? Jag kan ju inte söka Starta eget bidrag.

Har inte superkoll på detta med eget företagande. Ni får gärna förklara lite runt sociala avgifter och företagsskatt.

Alla tips är välkomna!

Tack på förhand

Du har räknat lite fel.
Eftersom du har räknat som ett aktiebolag gör jag det med.

om ditt brutto är på 18000kr i månaden så betalar du först skatt på vinsten (Om jag inte mistar mig helt så är det 26%)
Sen om du ska ta ut lön på t.ex. 10 000 så får du skatta 30% så du får ut ca 7000 och sen måste ditt företag lägga 48% i socialalaavgifter.

Det bästa för din del är som ovannämnt enskildfirma för då kommer alla inkomster till företag till dig som person och det är 30% skatt på det.
Citera
2010-08-08, 13:45
Medlem
Dr.Elmos avatar
Jag är liksom du 20 år och på väg att starta eget. Mina inkomster ligger på ungefär 8-10k/månad och kommer förmodligen starta en enskild firma, då jag övervägde AB men kom fram till att det var onödigt i just mitt fall. Min farbror, revisor, kom fram till att vi som är under 26(?) år endast betalar runt 15% sociala avgifter.

Det finns dessvärre inget annat ungdomsalternativ som du frågar efter.

Lycka till!
Citera
2010-08-08, 13:47
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av share
Du har räknat lite fel.

om ditt brutto är på 18000kr i månaden så betalar du först skatt på vinsten (Om jag inte mistar mig helt så är det 26%)
Sen om du ska ta ut lön på t.ex. 10 000 så får du skatta 30% så du får ut ca 7000 och sen måste ditt företag lägga 48% i socialalaavgifter.

Det bästa för din del är som ovannämnt enskildfirma för då kommer alla inkomster till företag till dig som person och det är 30% skatt på det.
nejnejnejnej.
Citera
2010-08-08, 15:52
Medlem
korqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Elmo
nejnejnejnej.
Får man fråga vad du motsatte dig? Utveckla gärna.
Citera
2010-08-08, 20:45
Medlem
Jo precis, jag hittade att vi först betalar 25% på förtjänsten i schablonavgift, sedan bara halva %-satserna på egenavgiften och kommunalskatten.
Citera
2010-08-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av share
Du har räknat lite fel.

Tyvärr helt fel!!

Bolagsskatten är 26,3 % MEN tas ut på vinsten och räknas ut efter att man dragit av lönekostnader. Sociala avgifter är dessutom 31,42 % och för personer under 26 år bara 15,49 %.

I enskild firma ska man också betala sociala avgifter (egenavgifter) och inte bara 30 % i skatt.

För att svara TS så finns det ingen särskild företagsform för ungdomar, men ungdomar har rabatt på arbetsgivaravgifter och egenavgifter.

Jag föredrar aktiebolag alla dagar i veckan men det allmänna rådet om man bara förväntas omsätta ett par hundratusen/år som verkar vara fallet för dig brukar vara enskild firma. Främst eftersom det är lite mer administration kring ett AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in