Citat:
Ursprungligen postat av share
Du har räknat lite fel.
Eftersom du har räknat som ett aktiebolag gör jag det med.
om ditt brutto är på 18000kr i månaden så betalar du först skatt på vinsten (Om jag inte mistar mig helt så är det 26%)
Sen om du ska ta ut lön på t.ex. 10 000 så får du skatta 30% så du får ut ca 7000 och sen måste ditt företag lägga 48% i socialalaavgifter.
Det bästa för din del är som ovannämnt enskildfirma för då kommer alla inkomster till företag till dig som person och det är 30% skatt på det.
Tyvärr helt fel!!
Bolagsskatten är 26,3 % MEN tas ut på vinsten och räknas ut efter att man dragit av lönekostnader. Sociala avgifter är dessutom 31,42 % och för personer under 26 år bara 15,49 %.
I enskild firma ska man också betala sociala avgifter (egenavgifter) och inte bara 30 % i skatt.
För att svara TS så finns det ingen särskild företagsform för ungdomar, men ungdomar har rabatt på arbetsgivaravgifter och egenavgifter.
Jag föredrar aktiebolag alla dagar i veckan men det allmänna rådet om man bara förväntas omsätta ett par hundratusen/år som verkar vara fallet för dig brukar vara enskild firma. Främst eftersom det är lite mer administration kring ett AB.