2010-08-08, 05:26
Medlem
MegaBrains avatar
Om jag tittar på en vanlig TV med bara ett öga öppet så kan jag faktiskt förnimma en påtaglig 3D-effekt, om ändock en pseudo-artad sådan.

Vid rörelser i bilden där det är givet vad som är för- och bakgrund, så verkar det som om hjärnan fattar vilket som ligger längre fram respektive längre bort av bilden, då den inte erhåller information från det stängda ögat vilket kan dementera förekomsten av eventuell äkta 3D.

Att titta på TV:n med ett öga verkar föga lockande, men med 3D-effekten i åtanke så kan det bli rätt intressant. Testa på och återkom med rapport!

PS: Jag är full.
Citera
2010-08-08, 06:43
Medlem
slafsits avatar
Haha detta måste testas. Funkar det inte så är det väl bara hälla i sig alkohol så blir väl allt i 3-D.
Citera
2010-08-08, 06:54
Medlem
MoogBeats avatar
Pröva igen i nyktert tillstånd.
Citera
2010-08-08, 08:46
Medlem
Jerka^s avatar
Jag trodde du skulle dra en Kjell Stensson och lura oss att sätta en strumpa på TV:n!
Citera
2010-08-08, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Jag trodde du skulle dra en Kjell Stensson och lura oss att sätta en strumpa på TV:n!
Samma här. Och när han inte gjorde det, funderade jag på att själv göra det.
Citera
2010-08-08, 09:49
Medlem
Alimamas avatar
Nu vet jag inte om jag faller offer för placeboeffekten men jag tycker mig få mer 3D känsla med bara ett öga öppet.

PS. Jag är bakfull.
Citera
2010-08-08, 11:05
Medlem
MegaBrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Pröva igen i nyktert tillstånd.
Första gången jag testade detta och märkte att det fungerade så råkade jag vara en absolutist. Det är först nu på sistone som jag har gått från absolutism till Absolut. Effekten förstärktes kanske till den grad att jag ville starta en tråd om det, men det funkar helt klart i nyktert tillstånd också.

Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Nu vet jag inte om jag faller offer för placeboeffekten men jag tycker mig få mer 3D känsla med bara ett öga öppet.

PS. Jag är bakfull.
Hehe, ja, visst kan man förnimma det. Det är ju så att ena ögat inte får någon information(mer än mörker), men å andra sidan så får det inte någon information om äkta 2D heller. Så när bilden rör sig med tydlig för- och bakgrund så verkar det som att hjärnan väljer godtyckligt vad som är vad.
Citera
2010-08-08, 11:17
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaBrain
Hehe, ja, visst kan man förnimma det. Det är ju så att ena ögat inte får någon information(mer än mörker), men å andra sidan så får det inte någon information om äkta 2D heller. Så när bilden rör sig med tydlig för- och bakgrund så verkar det som att hjärnan väljer godtyckligt vad som är vad.
Jo jag förstår vad det beror på och det är egentligen inte konstigt alls med tanke på hur bra hjärnan är på att extrapolera och hur gärna den gör det.
Citera
2010-08-08, 16:01
Medlem
ruotsis avatar
Läste mycket om hjärnan i biologin på gymnasiet. Varje öga kopplas till motsatt sida i hjärnan. Båda synfälten möts därför i vad som på engelska kallas "optic chiasma". Om man blundar med ett öga får hjärnan för lite information, för att kompensera hjälper andra delen av hjärnan med lite "påhitt" av vad den tror finns där.

Man kan pröva att ta på någonting när man blundar med ena ögat - ganska knepigt. Kan tänka mig att detta händer med tv:n, hjärnan ger dig en illusion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in