2010-08-08, 03:14
Medlem
Pajosvs avatar
Hej!

Vet man ungefär hur lång tid en "normallång" dröm tar att drömma?

Jag läste för säkert 15-20 år sedan om någon teori om detta. (Kommer inte ihåg var jag läste det eller vems teori det var).

Någon historisk person vaknade av att ena mässingsknoppen på hans sänggavel lossnade, studsade i sängen och trillade ner på golvet. När han vaknat till kom han ihåg sin dröm... Det var en lång utdragen dröm, jag minns knappt hans berättelse, men han hade deltagit i någon revolution, blivit dömd och fängslad och till slut tror jag han skulle avrättas genom halshuggning.

När han då vaknade och ser mässingsknoppen trilla ner på golvet så drar han slutsatsen att hela hans långa dröm hade drömts från det att knoppen lossnade (kanske råkade han sparka till den i sömnen) och studsade i madrassen och sedan hamnade på golvet. Mässingknoppen var svärdet eller bilan som skulle halshugga honom.

Jag tycker mig själv har upplevt detta. Vid flera tillfällen har jag drömt att ex. en telefon, dörrklocka eller något annat menlöst varit inblandad i slutet av en, som jag upplevt det, lång händelserik dröm. De gånger jag kontrollerat hur många telefonsignaler som gått fram, eller hur många gånger de ringt på dörrklockan så har det bara varit en signal eller "dörringning".

Om man somnar framför TV:n med den påslagen är det ju inte ovanligt att det man hör från den blandas in i det man drömmer, men det är ju en annan sak. Man vet inte hur länge ex. nyhetsinslaget har pågått. Just dessa drömmar har jag inte upplevt speciellt innehållsrika.

När just ett enda, ofta lätt identifierbart, ljud varit inblandat har jag upplevt som "slutklämmen" på en riktigt händelserik dröm. Dock inte en speciellt spännande dröm.

Eller är det så att de drömmar man haft under blandas ihop i samma sekund som man vaknar och får det sista man hör liksom "slängs in" på slutet??
Citera
2010-08-08, 03:28
Medlem
ibutus avatar
Kul läsning!
När jag trycker på snooze knappen på mobilen, så ringer den efter 2 min. Och då hinner jag drömma jäkligt långa drömmar innan det ringer.
Citera
2010-08-08, 03:29
Medlem
Minna drömmar kan vara rätt långa och händelserika, dock får jag endast dessa drömmar 2-3 gånger i veckan. Oftast drömmar som är bra/lyckliga.

Man minns ju inte hela drömmen säkert för den måste ju starta nånstans. var startar en dröm btw?
typ mitt i nått eller?

@ ibutu

Det brukar hända för mig också att det känns som att man har drömt riktigt länge men bara i 2 min
Senast redigerad av AxxarN 2010-08-08 kl. 03:33.
Citera
2010-08-08, 03:34
Medlem
Trasslers avatar
Kan ju inte bevisa det men det ända logiska borde vara att man drömmer lika snabbt som man tänker.
Citera
2010-08-08, 03:49
Medlem
Kolla på filmen Inception så lär du få en del svar om drömmar.
Citera
2010-08-08, 03:55
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Kul läsning!
När jag trycker på snooze knappen på mobilen, så ringer den efter 2 min. Och då hinner jag drömma jäkligt långa drömmar innan det ringer.

Där sa du nåt...
Det vänder faktiskt mig med... Att jag drömmer en massa mellan "snoozningarna"... Ibland så till den milda grad att jag tror jag försovit mig när jag vaknar nästa gång eftersom jag drömt en hel del.
Citera
2010-08-08, 04:05
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxxarN
Minna drömmar kan vara rätt långa och händelserika, dock får jag endast dessa drömmar 2-3 gånger i veckan. Oftast drömmar som är bra/lyckliga.

Man minns ju inte hela drömmen säkert för den måste ju starta nånstans. var startar en dröm btw?
typ mitt i nått eller?

@ ibutu

Det brukar hända för mig också att det känns som att man har drömt riktigt länge men bara i 2 min

De drömmar som är lyckliga uppfattar jag oftast som långa, händelserika drömmar. Brukar det vara så, tro???

Jag har knappast haft någon riktig mardröm. Jag har haft sorgliga drömmar och lite otäcka drömmar och drömmar där blivit utsatt för tråkigheter eller känt viss oro och rädsla, men ingen direkt mardröm där man känt skräck.

Däremot har man roliga, nästan rubbade, drömmar. Ofta tycker jag att man då ofta anar att det är en dröm. Jag har nästan vaknat skrattande. Det är rätt häftigt...
Citera
2010-08-08, 04:45
Medlem
Hullabalo0s avatar
Däremot har man roliga, nästan rubbade, drömmar. Ofta tycker jag att man då ofta anar att det är en dröm. Jag har nästan vaknat skrattande. Det är rätt häftigt...[/quote]

Det du beskriver fick mej att tänka på Lucida drömmar. En lucid dröm är när du i drömmen inser att du drömmer och kan påverka drömmen. Jag har haft det en del gånger och många gånger blir det rätt galet, man kan bestämma i princip allt man vill ska hända. Flyg, sväva, träffa vem du vill, lev ut dina fantasier. Önska skittuff bakgrundmusik till det du gör. Har läst att man kan träna sej på att oftare drömma såhär och att vissa faktist lever sitt "drömliv" genom dessa drömmar.
Citera
2010-08-08, 06:14
Bannlyst
Se Inception
Citera
2010-08-13, 14:13
Medlem
charlezzz173s avatar
Beror väl helt på.
Citera
2010-08-13, 14:30
Medlem
Man drömmer hela natten, men minns oftast bara en promille av det man har drömt.
Och ni som säger att det kändes att ni drömde länge, men att det sen visade sig att det bara var i 3 minuter. Kan ni bevisa det, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in