Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-08-13, 23:03
  #85
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Jag hörde två historier från gamla Albin Marin som låg i Kristinehamn. Den ena handlade om en nyköpt segelbåt som ägaren haft i två timmar efter att ha hämtat den på fabriken. Sjöräddningen larmas då han strandat vid Lakholmens fyr där det visar sej att han rivit kartan ur telefonkatalogen. Nu har vi ju hört den här i några varianter så jag tvivlar lite på sanningshalten. Den andra som jag tror mer på är den kunden som köpte en Albin 25 och klagade på att den bara gjorde tre knop trots full gas. Det visade sej att han sjösatt den med transportvaggan kvar...
Citera
2016-08-15, 17:36
  #86
Medlem
Edit på mitt inlägg:
Tavlor i båten hade visst inget med otur att göra, utan nåt helt annat. Sorry för that!

Att tända sin cigg i ett stearinljus är ju en klassiker, men jag gör aldrig det. Bättre att vara på den säkra sidan om det osäkra!
Citera
2016-08-15, 19:10
  #87
Medlem
Venators avatar
Kom ihåg en till: Det betyder otur att ha glömt något och behöva vända hem igen när man är på väg till en båt för att ge sig ut på sjön.
Citera
2016-11-20, 23:21
  #88
Medlem
gärningsmans avatar
Jag arbetar som yrkesdykare så tveksamt om jag räknas som sjöfarare men som dykare ska man ha gjort sitt 100:de dyk naken.
Citera
2016-11-23, 23:34
  #89
Moderator
Mr.Woodss avatar
Vi seglare brukar mäta vindstyrka i enheten pilsner, och den gällande skalan är naturligtvis färre pilsner ju hårdare vind.

Detta är en sann historia från när jag var liten och seglade med mina föräldrar i vår IF.
Vi låg på en kav lugn Kosterfjord i tät dimma. Utombordaren hade slutat pinka vatten så det var bara att sätta segel och vänta på en eventuell kvällsbris. Farsan satt med ett finurligt leende vid rorkulten och lyssnade till mistlurarnas sång. Så utbrast han sjungande, så högt han kunde ut i dimman; "Vad blåser det för viiind idaaag?", och visst fick han svar från en avlägsen stämma; "Brääännviiind!"

__________________
Senast redigerad av Mr.Woods 2016-11-23 kl. 23:38.
Citera
2016-11-26, 23:43
  #90
Medlem
starksmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit84
Att röda chinos endast är för dem som seglat över atlanten?

Det är ingen skröna, det är en tradition
Tyvärr missköts det mkt av hobbyseglare...
Är stolt över mina röda, har förtjänat dom..

Samma som att du "får" inte tatuera in ett ankare förens du rundat Cape horn
Inte tatuera en fullriggare förens du gjort hela varvet
Citera
2016-12-18, 01:50
  #91
Medlem
Köses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starksmurfen
Det är ingen skröna, det är en tradition
Tyvärr missköts det mkt av hobbyseglare...
Är stolt över mina röda, har förtjänat dom..

Samma som att du "får" inte tatuera in ett ankare förens du rundat Cape horn
Inte tatuera en fullriggare förens du gjort hela varvet

Ankare efter Atlanten, fullriggare efter Cape Horn.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback