2010-08-08, 00:14
Medlem
Det parti som (påstås) främja egenföretagande och underlättar för småföretagare kommer jag rösta på, nu i valet.

Med underlätta och främja menar jag inte bidrag till företagarna - någon sådan allmosa skulle jag aldrig ta emot. Jag menar slopande av arbetsgivaravgift, skattesänkningar och annat som är hållbart (och bra, förstås) i längden.

Vilket parti ska jag rösta på?
Citera
2010-08-08, 00:17
Medlem
the_c00l_guys avatar
Hittade en ganska trevlig länk.
http://www.driva-eget.se/har-ar-partiernas-syn-pa-foretagande-9212264
Citera
2010-08-08, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_c00l_guy
Hittade en ganska trevlig länk.
http://www.driva-eget.se/har-ar-partiernas-syn-pa-foretagande-9212264

Mja, mjo. Alla partier svarade ungefär likadant. Jag får förmodligen byta anledning till att rösta på ett visst parti, till det som satsar mest på att minska statens utgifter.

Synd att inget av partierna sade "Vi ska slopa lönebeskattningen".
Citera
2010-08-08, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Synd att inget av partierna sade "Vi ska slopa lönebeskattningen"
Varför ska vi slopa lönebeskattningen? Det om något är väl den mest ärliga och rättframma formen av beskattning. Plus moms.

Det parti som vill minska statens utgifter mest (som har någon chans) torde vara något Alliansparti, kanske Centern som vill ha skatteminskningar snarast möjligt.

EDIT: Kan ju passa på att tillägga att V knappast är något för dig. Ung Vänsters ordförande har nyligen sagt att många småföretagare i ett land är ett "fattigdomstecken", så det partiet uppskattar inte din strävan
Citera
2010-08-08, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Det parti som (påstås) främja egenföretagande och underlättar för småföretagare kommer jag rösta på, nu i valet.

Med underlätta och främja menar jag inte bidrag till företagarna - någon sådan allmosa skulle jag aldrig ta emot. Jag menar slopande av arbetsgivaravgift, skattesänkningar och annat som är hållbart (och bra, förstås) i längden.

Vilket parti ska jag rösta på?

Liberala partiet
Citera
2010-08-08, 03:20
Medlem
Nortexiuss avatar
Har för mig att C jämt tjatar om småföretagarna, men jag skulle hellre vilja att du röstar på M nu när det finns en chans att mesliberala vänsterliberalerna i Centerpartiet åker ut ur riksdagen.
Citera
2010-08-08, 08:18
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Har för mig att C jämt tjatar om småföretagarna, men jag skulle hellre vilja att du röstar på M nu när det finns en chans att mesliberala vänsterliberalerna i Centerpartiet åker ut ur riksdagen.
C är snarare ett högeralternativ när M sossifieras allt mer. C vill ha bort LAS, sänka ned fackens makt en smula, sänka kostnaderna för företagarna mer än de andra etc

Men visst tjatar C mest aktivt om småföretagarna: http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00023/Foretagarfragor_i_va_23407a.pdf

Citat:
Alliansen samlar sammanlagt 226 personer som titulerar sig företagare/entreprenör, i de rödgröna finner man endast 45 företagare/entreprenörer! Hos samtliga allianspartier finner man fler företagare/entreprenörer hos varje enskilt parti än vad de rödgröna kan finna tillsammans. Det talar för att oppositionens företagarpolitik saknar verklighetsförankring.
...
Fan, där tappade jag länken..
Citera
2010-08-08, 09:28
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius

Nja,
vad är moderaterna för parti egentligen?
Konservativa är de inte, liberala är de inte.
De är det nya välfärdspartier och vill ha samma system som sossarna fast de skattefinansierade tjänsterna ska styras av privata företag istället för statliga.
Centern är betydligt mer höger än vad moderaterna är och mer liberala än folkpartiet.
De beskrivs i media som ett mitten parti men har även ironiskt nog övergett miljö politiken som präglade partiet sen de bildades.
Själv ska jag som sann liberal rösta på KLP men om jag brydde mig om riksdagspartier skulle jag rösta på centern.
Citera
2010-08-08, 10:44
Medlem
L.A.s avatar
Jag tycker också att du ska rösta på centern. Inte bara för att de själva skulle driva småföretagares rättigheter, minskad byrokrati, avskaffande av LAS osv, utan också för att en röst på C hjälper dem att hänga kvar och därigenom också gynnar Alliansen (som naturligtvis är betydligt bättre för småföretagare än De rödgröna).
Citera
2010-08-08, 10:46
Bannlyst
Är inte centerpartist , men har tittat igenom deras politik för småföretagande och denna är mycket bra till skillnad från de övriga.
Citera
2010-08-08, 10:48
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
Nja,
vad är moderaterna för parti egentligen?
Konservativa är de inte, liberala är de inte.
De är det nya välfärdspartier och vill ha samma system som sossarna fast de skattefinansierade tjänsterna ska styras av privata företag istället för statliga.
Centern är betydligt mer höger än vad moderaterna är och mer liberala än folkpartiet.
De beskrivs i media som ett mitten parti men har även ironiskt nog övergett miljö politiken som präglade partiet sen de bildades.
Själv ska jag som sann liberal rösta på KLP men om jag brydde mig om riksdagspartier skulle jag rösta på centern.
Ja, idag är Moderaterna det Alliansparti som är närmast mitten, Centern är de mest liberala och Folkpartiet är de mest konservativa. Tänk om man sagt det till någon för trettio år sedan...
Citera
2010-08-08, 11:47
Bannlyst
Centern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem