2010-08-07, 18:44
Medlem
Hello, I can't start my Dell Xps M2010. I left the computer for maximum 30 minutes. I didn't shut it down, just let it be. When I came back after eaticng the screen was black as it always is. I touched my mouse to get it on but nothing happend. After spamming the mouse and keyboard without success I shut it down on the startbutton.

Now when I was going to turn it on again it started, the start-button, bluetooth-button etc is blue as the should be. But the screen is still black. Now I have restarted the computer millions of times. Two times when I first restarted I could see the Dell screen loading, but then It went black again. Now it's always black. You can't open the CD, or anything else. I thought my adapter was broken, but it isnt, It works as it shouldI think. I've tried it on another laptop, and it works. So I started search on this problem and found out that t has happend for many.

What I now understand it can be the video-card, hard-drive or something else inside the computer. Many says it can be broken, other says you should try to clean it. I don't really know what I should do. I must get access to my computer soon again. Should I try to open the computer, or let it be?

And If so, how do you open a Dell Xps M2010? Can't find a guide, and I dont really want to destroy this very expensive computer.

Thanks for reading, all help is needed! Best Regard // Ekus

Har skrivit p engelska, frlt fr detta. All mjlig hjlp behvs, har filer som inte fr frsvinna!
Citera
2010-08-07, 21:01
Medlem
hasenfrasens avatar
Du har vl 3 rs garanti p din dator? Lmna in den. Om du inte vet vilken garanti du har - kolla p Dells hemsida dr du fr ange "Service Tag".
Citera
2010-08-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Du har vl 3 rs garanti p din dator? Lmna in den. Om du inte vet vilken garanti du har - kolla p Dells hemsida dr du fr ange "Service Tag".

Hej, jag kpte datorn p en internetaktion, har jag fortfarande garanti? Och var kan man hitta sin "Service Tag"?

Tack
Citera
2010-08-07, 23:05
Medlem
hasenfrasens avatar
Service Tag hittar du p etiketten p undersidan och med den kan du kontrollera vad som fanns installerat i datorn vid leverans sam garanti.
Citera
2010-08-07, 23:30
Medlem
Ska uppdatera att jag hittade Service Tagen och att min garanti har gtt ut.
Citera
2010-08-07, 23:42
Medlem
Citat:
Service Tag hittar du p etiketten p undersidan och med den kan du kontrollera vad som fanns installerat i datorn vid leverans sam garanti.

Tack fr hjlpen, jag ska skruva upp datorn och kolla, nstan helt sker att det r grafikkortet.
Citera
2010-08-08, 17:25
Medlem
Citat:

Hall igen, som tidigare nmnt har min garanti gtt ut. Men jag har bett om frlngning, gr detta om garantin har gtt ut? Och har du ngon aning var en frlngning av sin garanti kan kosta?

Tack!
Citera
2010-08-08, 17:30
Medlem
TeEsErs avatar
Om garantin gtt ut vill de gra en besiktning av maskinen innan de lter dig teckna ny garanti. Detta fr att man inte ska kpa frlngd garanti p en maskin som redan r snder. Du ker allts p kostnaden fr kontrollen och sen vad garantin kostar. Du kan teckna maximalt 5 rs garanti frn det att maskinen levererades. Om maskinen idag r fyra r kan du max teckna ett extra r.

Om din maskin inte startar och r snder kan du inte teckna garanti. D fr du ett kostnadsfrslag p reparation. Efter reparationen kan du teckna frlngd garanti.

/T
Citera
2010-08-08, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Om garantin gtt ut vill de gra en besiktning av maskinen innan de lter dig teckna ny garanti. Detta fr att man inte ska kpa frlngd garanti p en maskin som redan r snder. Du ker allts p kostnaden fr kontrollen och sen vad garantin kostar. Du kan teckna maximalt 5 rs garanti frn det att maskinen levererades. Om maskinen idag r fyra r kan du max teckna ett extra r.

Om din maskin inte startar och r snder kan du inte teckna garanti. D fr du ett kostnadsfrslag p reparation. Efter reparationen kan du teckna frlngd garanti.

/T

Tack fr den viktiga informationen. Datorn r inte snder vad jag vet. Det r frmodligen ngot fel med grafik-kortet som har intrffat. Datorn startar upp men det r svart p skrmen. Har surfat runt p internet och i nstan alla fall r det samma sak som har hnt med min modell. Grafik-kortet har pajat eller behver fixas till. Jag ppnade datorn och kollade, men det var omjligt att f upp tv skruvar. Hoppas nu inget annat har gtt snder.

I alla fall, tror du att min dator kommer rknas som den r snder och vet du vad det kan kosta att f den kontrollerad samt reparerad?

Tack igen!
Citera
2010-08-08, 19:47
Medlem
hasenfrasens avatar
Om grafikkortet r trasig r det synonymt med trasigt moderkort d en laptop har allt integregrat p moderkortet - frrutom ett ftal modeller.
Citera
2010-08-10, 01:03
Medlem
Citat:
Om grafikkortet r trasig r det synonymt med trasigt moderkort d en laptop har allt integregrat p moderkortet - frrutom ett ftal modeller.

Hej igen! Tack, jag har nu frskt att fixa datorn, men allt gick bara fr dligt. Jag rkade gra en liten repa p moderkortet nr jag frskte borra upp en hrd skruv. Det rr sig om en smal linje, en centimeter som har blivit vit p moderkortet. Nr jag frsker starta datorn nu fungerar det inte. Faktum r att nr jag stter i adaptern i datorn slocknar adaptern p direkten.

r det s att jag omedvetet har frstrt moderkortet?Det skulle var fr olyckligt d jag lskar denna dator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in