2010-08-07, 18:44
Medlem
Hello, I can't start my Dell Xps M2010. I left the computer for maximum 30 minutes. I didn't shut it down, just let it be. When I came back after eaticng the screen was black as it always is. I touched my mouse to get it on but nothing happend. After spamming the mouse and keyboard without success I shut it down on the startbutton.

Now when I was going to turn it on again it started, the start-button, bluetooth-button etc is blue as the should be. But the screen is still black. Now I have restarted the computer millions of times. Two times when I first restarted I could see the Dell screen loading, but then It went black again. Now it's always black. You can't open the CD, or anything else. I thought my adapter was broken, but it isnt, It works as it should¨I think. I've tried it on another laptop, and it works. So I started search on this problem and found out that ít has happend for many.

What I now understand it can be the video-card, hard-drive or something else inside the computer. Many says it can be broken, other says you should try to clean it. I don't really know what I should do. I must get access to my computer soon again. Should I try to open the computer, or let it be?

And If so, how do you open a Dell Xps M2010? Can't find a guide, and I dont really want to destroy this very expensive computer.

Thanks for reading, all help is needed! Best Regard // Ekéus

Har skrivit på engelska, förlåt för detta. All möjlig hjälp behövs, har filer som inte får försvinna!
Citera
2010-08-07, 21:01
Medlem
hasenfrasens avatar
Du har väl 3 års garanti på din dator? Lämna in den. Om du inte vet vilken garanti du har - kolla på Dells hemsida där du får ange "Service Tag".
Citera
2010-08-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Du har väl 3 års garanti på din dator? Lämna in den. Om du inte vet vilken garanti du har - kolla på Dells hemsida där du får ange "Service Tag".

Hej, jag köpte datorn på en internetaktion, har jag fortfarande garanti? Och var kan man hitta sin "Service Tag"?

Tack
Citera
2010-08-07, 23:05
Medlem
hasenfrasens avatar
Service Tag hittar du på etiketten på undersidan och med den kan du kontrollera vad som fanns installerat i datorn vid leverans sam garanti.
Citera
2010-08-07, 23:30
Medlem
Ska uppdatera att jag hittade Service Tagen och att min garanti har gått ut.
Citera
2010-08-07, 23:42
Medlem
Citat:
Service Tag hittar du på etiketten på undersidan och med den kan du kontrollera vad som fanns installerat i datorn vid leverans sam garanti.

Tack för hjälpen, jag ska skruva upp datorn och kolla, nästan helt säker att det är grafikkortet.
Citera
2010-08-08, 17:25
Medlem
Citat:

Hallå igen, som tidigare nämnt har min garanti gått ut. Men jag har bett om förlängning, går detta om garantin har gått ut? Och har du någon aning var en förlängning av sin garanti kan kosta?

Tack!
Citera
2010-08-08, 17:30
Medlem
TeEsErs avatar
Om garantin gått ut vill de göra en besiktning av maskinen innan de låter dig teckna ny garanti. Detta för att man inte ska köpa förlängd garanti på en maskin som redan är sönder. Du åker alltså på kostnaden för kontrollen och sen vad garantin kostar. Du kan teckna maximalt 5 års garanti från det att maskinen levererades. Om maskinen idag är fyra år kan du max teckna ett extra år.

Om din maskin inte startar och är sönder kan du inte teckna garanti. Då får du ett kostnadsförslag på reparation. Efter reparationen kan du teckna förlängd garanti.

/T
Citera
2010-08-08, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Om garantin gått ut vill de göra en besiktning av maskinen innan de låter dig teckna ny garanti. Detta för att man inte ska köpa förlängd garanti på en maskin som redan är sönder. Du åker alltså på kostnaden för kontrollen och sen vad garantin kostar. Du kan teckna maximalt 5 års garanti från det att maskinen levererades. Om maskinen idag är fyra år kan du max teckna ett extra år.

Om din maskin inte startar och är sönder kan du inte teckna garanti. Då får du ett kostnadsförslag på reparation. Efter reparationen kan du teckna förlängd garanti.

/T

Tack för den viktiga informationen. Datorn är inte sönder vad jag vet. Det är förmodligen något fel med grafik-kortet som har inträffat. Datorn startar upp men det är svart på skärmen. Har surfat runt på internet och i nästan alla fall är det samma sak som har hänt med min modell. Grafik-kortet har pajat eller behöver fixas till. Jag öppnade datorn och kollade, men det var omöjligt att få upp två skruvar. Hoppas nu inget annat har gått sönder.

I alla fall, tror du att min dator kommer räknas som den är sönder och vet du vad det kan kosta att få den kontrollerad samt reparerad?

Tack igen!
Citera
2010-08-08, 19:47
Medlem
hasenfrasens avatar
Om grafikkortet är trasig är det synonymt med trasigt moderkort då en laptop har allt integregrat på moderkortet - förrutom ett fåtal modeller.
Citera
2010-08-10, 01:03
Medlem
Citat:
Om grafikkortet är trasig är det synonymt med trasigt moderkort då en laptop har allt integregrat på moderkortet - förrutom ett fåtal modeller.

Hej igen! Tack, jag har nu försökt att fixa datorn, men allt gick bara för dåligt. Jag råkade göra en liten repa på moderkortet när jag försökte borra upp en hård skruv. Det rör sig om en smal linje, en centimeter som har blivit vit på moderkortet. När jag försöker starta datorn nu fungerar det inte. Faktum är att när jag sätter i adaptern i datorn slocknar adaptern på direkten.

Är det så att jag omedvetet har förstört moderkortet?¨Det skulle var för olyckligt då jag älskar denna dator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in