Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-07, 16:29
Medlem
Tja har bara en snabb fråga kring blackscreen om det nu är så det kallas

Efter en nerladding av windows uppdatering ville windows inte starta

Det står:
1. sätt i installationsskiva för windows och starta om datorn
2. välj språkinställningar och klicka sedan på Nästa
3. kicka på Reparera datorn

Fil: \windows\system32\config\system
Status: 0xc00000e9
Information: det gick inte att läsa in windows eftersom systemets registerfil saknas eller är skadad

Jag har testat att googla på "0xc00000e9" men det gav inte mycket. Hoppas att någon av er kan hjälpa till. Jag är verkligen inte hamma på datorer.

Jag kan inte komma någonstans, alltså inte starta windows. Jag har inte installationsskivan men finns det något annat jag kan göra eller vad har överhuvudtaget hänt?

Tack.
Citera
2010-08-07, 16:49
Medlem
anders_judges avatar
Det låter udda att windows-filer skulle fuckats upp av en uppdatering men det som skulle ligga närmast till hands vore dock att köra en reparation av installationsskivan som du ju inte har.

Det finns ju som sagt en recovery console som man kan fippla i men ifall det rör sig om en trasig fil skulle jag börja med reparation och försöka låna en från någon annan eller i värsta fall ladda ner en via nätet.
(Eventuellt smått juridisk tveksamt men inte moraliskt ifall du redan kör på en köpt kopia vilket de flesta nyinköpta datorer har.)
Citera
2010-08-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders_judge
Det låter udda att windows-filer skulle fuckats upp av en uppdatering men det som skulle ligga närmast till hands vore dock att köra en reparation av installationsskivan som du ju inte har.

Det finns ju som sagt en recovery console som man kan fippla i men ifall det rör sig om en trasig fil skulle jag börja med reparation och försöka låna en från någon annan eller i värsta fall ladda ner en via nätet.
(Eventuellt smått juridisk tveksamt men inte moraliskt ifall du redan kör på en köpt kopia vilket de flesta nyinköpta datorer har.)
Tack för tipset.

Om jag får installera windows igen eller formatera datorn kommer jag väl inte ha tillgång till allt jag hade sparat på datorn eller? Tack på förhand.

Edit: Som sagt är inte datorkunnig, men att "reparera datorn" innebör det något av de ovanstående?
Citera
2010-08-07, 17:59
Medlem
hasenfrasens avatar
Du kör förmodligen Vista?

Jag citerar lite från Technet @ http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/itprovistasetup/thread/1e026c5c-c825-434b-8d0c-79dd8cfe29e4

I know that you are unable to start the current vista operation system and getting the error 0xc00000e9; the issue can be caused by the damaged system files or hardware device. You might first follow the steps below to exclude the possibility of system corruption.

Method 1: Use the Windows Recovery Environment (WinRE) to run System Restore

================================================== ====

1. Insert the Windows Vista installation disc into the disc drive, and then start the computer.

2. Press a key when the message indicating "Press any key to boot from CD or DVD …". appears.

3. Select a language, a time and currency, and a keyboard or input method, and then click Next.

4. Click Repair your computer.

5. In the System Recovery Options dialog box, choose the drive of your Windows installation and click Next

6. At the System Recovery Options Dialog Box, click on System Restore.

7. Follow the System Restore Wizard instruction as usual and choose the appropriate restore point.

8. Click Finish to restore the system.

Method 2: Startup Repair from the Windows Recovery Environment (WinRE)

================================================== ====

1. Insert the Windows Vista installation disc into the disc drive, and then start the computer.

2. Press a key when the message indicating "Press any key to boot from CD or DVD …". appears.

3. Select a language, a time and currency, and a keyboard or input method, and then click Next.

4. Click Repair your computer.

5. In the System Recovery Options dialog box, choose the drive of your Windows installation and click Next.

6. At the System Recovery Options Dialog Box, click on Repair your computer.

7. (Click the operating system that you want to repair), and then click Next.

8. In the System Recovery Options dialog box, click Startup Repair.
Citera
2010-08-09, 22:42
Medlem
anders_judges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millipede
Tack för tipset.

Om jag får installera windows igen eller formatera datorn kommer jag väl inte ha tillgång till allt jag hade sparat på datorn eller? Tack på förhand.

Edit: Som sagt är inte datorkunnig, men att "reparera datorn" innebör det något av de ovanstående?

Nej, reparation innebär att man ersätter eventuellt trasiga filer i själva Windows operativsystem men allt i övrigt lämnas helt intakt så någon radering av hårddisken rör det sig alltså inte om.

Ifall du får igång systemet med reparation skulle jag också rekommendera en hårddisk-diagnostik efteråt eftersom diskar som lever på lånad tid kan vara en anledning till att filer blir trasiga utan vidare.
Senast redigerad av anders_judge 2010-08-09 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in