2010-08-07, 03:35
Medlem
Derecks avatar
http://www.youtube.com/watch?v=uQITWbAaDx0

En video som väckt många grågor hos mej, och jag la detta under fysik för jag vill veta hur han gör detta rent fysiskt så att säga hehe

Men det som jag funderar över är ungefär;

Hur kan han palla trycket som blir på det djupet?
Hur kan han hålla andan så friskt och samtidigt gå på bottnen, utan att flyta upp?

Och sen det där med att hålla andan så länge men det finns det ju folk som tränar sig jävliga på det, så det är ju fysiskt möjligt så att säga hehe

Hittade ett annat klipp också som bevisar att han inte har några tyngder i dräkten så där rök den teorin!

http://www.youtube.com/watch?v=7TzNgB4nzPI&feature=related

Så vad har ni för förklaringar?

Hade för övrigt varit sjukt roligt att lära sej just det där så det är väl lite därför jag undrar även om jag troligen inte har tid att lära mej ngt sådant just nu
Citera
2010-08-07, 03:52
Medlem
Zaxxons avatar
Vilket djup handlar det om? Hur länge påståtts han varit utan syre? Osv..

Jag menar, det kan ju absolut inte handla om att man lagt på en videoeffekt (helt enkelt bara gjort skiten mörkare) för att få det att se djupt ut. Att det är lite klipp i filmen då och då bör inte heller leda till att man blir misstänksam över att snubben sniffat i nått regulatormunstycke.
Citera
2010-08-07, 04:02
Medlem
Derecks avatar
Men det ser ju inte så amatörmässigt gjort egentligen. Varför försöka fejka när det är en facking dokumentär typ

Sen så klart de kan ju även vara så
Citera
2010-08-07, 04:06
Bannlyst
Jävlar vad sjukt! Att han klarar av att hålla andan så länge samt trycket (+ modet).

Jag får ont i öronen vid 2 meters djup

Läste någonstans att killen var på 45 meters djup i kommentarsfältet, vet dock ej om det stämmer.
Citera
2010-08-07, 04:09
Medlem
Derecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankvalster
Jävlar vad sjukt! Att han klarar av att hålla andan så länge samt trycket (+ modet).

Jag får ont i öronen vid 2 meters djup

Läste någonstans att killen var på 45 meters djup i kommentarsfältet, vet dock ej om det stämmer.

Han måste helt enkelt ha ngt jävulsknep för att tryckutjämna!
Citera
2010-08-07, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dereck
Han måste helt enkelt ha ngt jävulsknep för att tryckutjämna!

Eller så föddes han i Indien/Vietnam med någon sjuk missbildning. Men det kanske var en positiv sådan.
Citera
2010-08-07, 04:22
Medlem
hacks avatar
Är man tränad inom sporten så klarar man nog av både trycket och bristen på syre. Gissar dock på att han får syre nere på botten innan han tar sig upp igen. Den enklaste av dina frågor att svara på är hur han håller sig på botten trots att han har lungorna fulla med luft, svaret är att han har en stor jäkla tyngd i sitt bälte.
Citera
2010-08-07, 04:26
Medlem
Derecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hack
Den enklaste av dina frågor att svara på är hur han håller sig på botten trots att han har lungorna fulla med luft, svaret är att han har en stor jäkla tyngd i sitt bälte.

mjo tänkte jag me tills ja såg andra videon där han bara har ett par små, tajta som fan, badbyxor och gör en liknande grej. Vet inte riktigt men tror inte han har plats för så mycket tyngd där än det som redan finns
Citera
2010-08-07, 04:32
Medlem
hacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dereck
mjo tänkte jag me tills ja såg andra videon där han bara har ett par små, tajta som fan, badbyxor och gör en liknande grej. Vet inte riktigt men tror inte han har plats för så mycket tyngd där än det som redan finns
Fast där andas han ju uppenbarligen ut innan han går ner i vattnet, vilket man ser på hans mage. Man kan stanna under vatten rätt länge trots utandning, jag brukade göra samma sak när jag va mindre.
Citera
2010-08-07, 04:41
Medlem
Skogsvildens avatar
Till att börja med så är självklart filmen inspelad under flera dyk för att klippa ihop "ett" så snyggt dyk som möjligt. Sedan är väl 45 meters djup och några minuter utan luft ingen större utmaning för fridykareliten. (Läste 45 meter när jag såg den för någon månad sen men kan ha fel)
Senast redigerad av Skogsvilden 2010-08-07 kl. 04:46.
Citera
2010-08-07, 07:51
Medlem
BaalZeBubs avatar
Filmen visar Guillaume Néry. Han har världsrekordet enligt svenska wikipedia:
Konstant vikt herrar: Guillaume Néry(Frankrike), 112 meter djupt.

Hur det går till med trycket förstår jag inte alls. Varför kan fridykarna ge sig så snabbt upp, när andra dykare måste tillbringar flera veckor i tryckkammare för att inte dö?
Citera
2010-08-07, 09:58
Medlem
sualos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Filmen visar Guillaume Néry. Han har världsrekordet enligt svenska wikipedia:
Konstant vikt herrar: Guillaume Néry(Frankrike), 112 meter djupt.

Hur det går till med trycket förstår jag inte alls. Varför kan fridykarna ge sig så snabbt upp, när andra dykare måste tillbringar flera veckor i tryckkammare för att inte dö?
För att fridykarna inte andas komprimerad luft. M a o så komrimeras luften I lungorna (och gasen i blodet) vid dyket för att sedan expandera till. Sin ursprungliga volym vid ytan. När du fyller lungorna med komprimerad luft under ytan så expanderar den. Och upptar en större volym än lungornas volym när du går till ytan. Det samma händer. Med gaser i blodet som då kan bilda bubblor som sätter igen ådrorna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in