2010-08-06, 20:04
Medlem
Jag vill köpa Marcus Aurelius Meditations men vet inte vilken utgåva som är bra. Penguin har två, verkar det som; en heter bara "Meditations" och en annan "My Penguin Meditations" - är det någon som vet vad skillnaden, förutom i pris och sidantal, är? Dover är billigast, men den är hundra sidor kortare än Penguins, så jag vetifan...

Och ja, det finns på svenska på biblioteket men jag är efterbliven och vill gärna ha ett år eller så på mig för att läsa filosofi.
Citera
2010-08-06, 20:13
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonFabrizio
Jag vill köpa Marcus Aurelius Meditations men vet inte vilken utgåva som är bra. Penguin har två, verkar det som; en heter bara "Meditations" och en annan "My Penguin Meditations" - är det någon som vet vad skillnaden, förutom i pris och sidantal, är? Dover är billigast, men den är hundra sidor kortare än Penguins, så jag vetifan...

Och ja, det finns på svenska på biblioteket men jag är efterbliven och vill gärna ha ett år eller så på mig för att läsa filosofi.
Bägge penguin-utgåvorna är samma översättning. Jag har My Penguin Meditations, enda skillnaden är att den har ett annat förord och att den tillhör en serie Penguinböcker där det är tänkt att du ska kunna måla egna omslag. Då den är billigare så är den att föredra.
Du ska förresten köpa den från Lycknis. Avskräcks inte av att det står "Beställningsvara", den kommer ganska snabbt ändå.
Citera
2010-08-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Bägge penguin-utgåvorna är samma översättning. Jag har My Penguin Meditations, enda skillnaden är att den har ett annat förord och att den tillhör en serie Penguinböcker där det är tänkt att du ska kunna måla egna omslag. Då den är billigare så är den att föredra.
Du ska förresten köpa den från Lycknis. Avskräcks inte av att det står "Beställningsvara", den kommer ganska snabbt ändå.

Tack för det snabba svaret! Det vore ju korkat att betala mer bara för ett omslag, så jag beställer My Penguins-utgåvan. Från lycknis såklart - det är skönt att man både sparar pengar och inte stödjer Bonniers adlibris.
Citera
2010-08-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonFabrizio
Forums svenska utgåva bör inte vara så svår att finna hos bokbörsen.se eller antikvariat.net. för en rimlig slant.
Citera
2013-03-22, 09:04
Medlem
HappyEndingss avatar
Marcus Aurelius - Meditations

Tänkte vi kunde diskutera denna klassiker från Romarrikets höjdpunkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Meditations

Kort sagt är det ett filosofiskt verk inom den sk stoicismen, författad av den siste av de 5 kejsare vars 80-åriga regeringsperiod (100-180) brukar räknas som Västroms starkaste och stabilaste tider. Den har ingen direkt fast struktur om jag minns rätt, utan upplägget är aforismer. Temat är mycket kring självkontroll, visdom, dygd, och att hantera motgångar och idiotiska människor på ett värdigt sätt.

Boken är skriven för Aurelius själv, och var inte ämnad för publicering egentligen.

Vad tycker ni om boken? Håller den hög litterär kvalitet? Har den hjälpt er på något sätt? Har den inspirerat andra verk? Tips på liknande böcker?
Citera
2013-03-26, 22:18
Medlem
Vi kan diskutera hans självbetraktelser på svenska.

Stiga upp arla och inte ligga och dra sig är en klok sak Marcus lär.
Citera
2013-03-27, 06:37
Medlem
HappyEndingss avatar
Mer om den saken fann jag här: http://minerva.bloggsida.se/litteratur/marcus-aurelius-rad-om-morgonen
Citera
2013-03-27, 20:54
Medlem
Ja, det är vad som sitter i bäst; inte vara sjusovare. Det, och av Rufus hade han lärt sig att inte skriva känslomässiga brev.
Jag läste nog översättningen från nittohundrasextio, tror jag.

Det är inte så mycket filosofi, men som praktiskt etik var det förstås nyttigt och tillämpbart för alla; inte minst för den spirande kyrkan, fast Marcus Aurelius inte gillade de kristna. Han verkar rätt gudfruktig och ödmjuk, eller hur; han sätter sin tillit utanför den egna viljan, räknar upp släktingar av vilka han ärvt sina dygder. Nämner han Epiktet?

En liknande liten skrift är viceamiralen Stockdales självbetraktelser över hur han lyckades behärska sig när han under flera år hölls fången och blev torterad av snedögda kommunister:

http://www.usna.edu/Ethics/publications/documents/stoicism1.pdf
http://www.usna.edu/Ethics/publications/documents/Stoicism2.pdf
Citera
2013-03-28, 08:33
Medlem
HappyEndingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -azurskiftande-
En liknande liten skrift är viceamiralen Stockdales självbetraktelser över hur han lyckades behärska sig när han under flera år hölls fången och blev torterad av snedögda kommunister:

http://www.usna.edu/Ethics/publications/documents/stoicism1.pdf
http://www.usna.edu/Ethics/publications/documents/Stoicism2.pdf

Den har jag hört gott om men ej läst. Seneca kanske även är läsvärd?
Citera
2014-10-17, 17:01
Medlem
Sigma:Rs avatar
Försökte låna Meditationerna från mitt lokala bibliotek men fann till min förvåning att de inte hade den. För mig är detta helt obegripligt. Det är ju trots allt inte något obskyrt verk utan en betydelsefull del av Occidentens kulturkanon.
Citera
2014-11-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigma:R
Försökte låna Meditationerna från mitt lokala bibliotek men fann till min förvåning att de inte hade den. För mig är detta helt obegripligt. Det är ju trots allt inte något obskyrt verk utan en betydelsefull del av Occidentens kulturkanon.

Den svenska titeln är Självbetraktelser (bl.a. utgiven på Forum, som L.Castel skrev). Förstår inte varför man skulle vilja läsa den på engelska dock, tror knappast det är nåt fel på den svenska översättningen.
Citera
2014-11-22, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Den svenska titeln är Självbetraktelser (bl.a. utgiven på Forum, som L.Castel skrev). Förstår inte varför man skulle vilja läsa den på engelska dock, tror knappast det är nåt fel på den svenska översättningen.

Det är inget fel på den svenska versionen. Bäst vore om man kunde läsa den på originalet, men få behärskar grekiska. Jag kan själv inte mer än ett fåtal ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in