2010-08-06, 15:42
Medlem
Solarprestiges avatar
jag har sökt socialbidrag pga att jag nu är arbetslös. lämnade in utdrag från mitt vanliga konto, men så ville de ha utdrag från eventuella andra konton oxå, och jag har ett sparkonto med några tusen på.. detta fixade jag till i photoshop, dock undrar jag om man bör lämna typ 100 kr kvar på kontot, eller om det kan stå på 0? stängs inte ett konto om man inte har några pengar kvar på det? jag har handelsbanken.. tack för svar
Citera
2010-08-06, 15:49
Medlem
Det kvittar om det är 0 eller 100kr kvar på kontot, kontot kommer att finnas kvar och soc ser knappast 100kr som en tillgång i sin bedömning. Nu frågade du inte vad folk tror om ditt fusk men jag hoppas verkligen att de flesta förstår att det är långt ifrån smart.
Citera
2010-08-06, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solarprestige
jag har sökt socialbidrag pga att jag nu är arbetslös. lämnade in utdrag från mitt vanliga konto, men så ville de ha utdrag från eventuella andra konton oxå, och jag har ett sparkonto med några tusen på.. detta fixade jag till i photoshop, dock undrar jag om man bör lämna typ 100 kr kvar på kontot, eller om det kan stå på 0? stängs inte ett konto om man inte har några pengar kvar på det? jag har handelsbanken.. tack för svar
Nej, jag har haft ett konto med bara en femtilapp kvar i flerar år.

Tror inte att det är särskilt smart att manipulera. Om du torskar kan du bli polisanmäld och stå där utan pengar.
.
Citera
2010-08-06, 15:52
Medlem
Danro80s avatar
Citat:

Naturligtvis så manipulerar du inte kvittot i Photoshop! utan du plockar ut pengarna! skulle det bli några frågor om det så va det ju naturligvis en skuld/räkning du var tvungen att betala!
Citera
2010-08-06, 16:02
Medlem
Solarprestiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Naturligtvis så manipulerar du inte kvittot i Photoshop! utan du plockar ut pengarna! skulle det bli några frågor om det så va det ju naturligvis en skuld/räkning du var tvungen att betala!

verkar det inte ännu mer tveksamt? dagen innan jag lämnar in kontoutdraget plockar jag ut allt jag har för att betala en skuld...?
Citera
2010-08-06, 16:08
Bannlyst
Citat:
verkar det inte ännu mer tveksamt? dagen innan jag lämnar in kontoutdraget plockar jag ut allt jag har för att betala en skuld...?
Dina skulder skiter de i.

Men, skumt? Nej, alla gör så.. Folk vill bara ha och ha..
Citera
2010-08-06, 16:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Eh, tycker du själv att förfalskning och därmed risk att stå helt ersättningslös är mindre tveksamt än ovanstående??
Citera
2010-08-06, 16:26
Medlem
Solarprestiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Eh, tycker du själv att förfalskning och därmed risk att stå helt ersättningslös är mindre tveksamt än ovanstående??

jo om någon får reda på det är det jävligt tveksamt men det behöver ju ingen få!
Citera
2010-08-06, 16:30
Bannlyst
Citat:
jo om någon får reda på det är det jävligt tveksamt men det behöver ju ingen få!
Du tror inte att de gör slumpmässiga kontroller och även då det verkar misstänkt?
Citera
2010-08-06, 16:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Det var just det.. Risken står inte i proportion till "vinsten". Hade du smusslat undan pengar motsvarande ett par års försörjning så visst men för ett par futtiga tusenlappar är det direkt korkat att riskera. Regeringen jagar specifikt bidragsbrott dessutom. Tänk till en gång till är mitt råd.
Citera
2010-08-06, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Om man fuskar till sig en ersättning är nog inte risken att stå ersättningslös det man i första hand bör oroa sig för. Det värsta måste ju ändå vara att bli återbetalningsskyldig, krävd på skadestånd samt eventuella böter. Speciellt som arbetslös utan inkomster.

Huruvida risken att "åka dit" är stor eller liten spekulerar jag inte i. Då det känns som att det kvittar när man väl sitter där och ska förklara sig. En risk är alltid en risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in