2010-08-06, 02:11
Medlem
Om jag kör en tjänstebil med, säg 4000kr/mån i förmånsvärde, året runt så är det ju "inga konstigheter".

Men om jag köper en privat sommarbil som jag kör allena under juni, juli, aug. Måste jag fortfarande betala förmånsvärde på tjänstebilen?

Om inte, vilka krav ställs? Den står parkerad på arbetsgivarens parkering, måste jag även ställa av den?

Skulle ju gå rätt så bra att finansiera en sommar-cab om man slapp förmånsvärde i 3-4 månader och dessutom gick från 6,50/milen till 12,50 milen i milersättning

Är det genomförbart - vad krävs?
Citera
2010-08-06, 02:26
Medlem
Jag hade liknande situation för några år sedan, fick i efterhand fick jag gnälla och uppvisa körjournaler och intyg att jag inte haft tillgång till bilen under perioden.
Minns jag rätt var det nyckelkvitto (inlämnad/uthämtad), körjournal samt intyg från arbetsgivaren.

Dock osäker på om reglerna ändrats på sistone
Citera
2010-08-06, 02:34
Medlem
Är man då sin egen arbetsgivare, torde det bli en rätt ordentligt uppförsbacke med andra ord?

Trist, nu är iofs Z4:an inhandlad redan, men hade ju varit roligt att finansiera den "bakvägen"
Citera
2010-08-06, 02:42
Medlem
Ja, det blir lite jobbigt om du är ensammen och allrahelst är en Z4

Är nog bara svälja, å andra sidan åker du fint så det är ju en motvikt.
Du kan ju försöka med körjournaler och att bilen inte används av dig privat, men du kommer få problem att fylla i luckorna när du kört 8 varv på stan

Hade en BMW 750 på firman förut, de ansåg inte att det var en bil som enbart användes i företaget och nekade alla mina körjournaler m.m. och påförde förmånsvärde ändå.
Trots att jag hade en bil privat också.
Citera
2010-08-06, 02:46
Medlem
En anekdot
En äldre man som tillverkade transportband hade en jaguar på firman.
Han hade även en volvo av 90-tals modell på sig privat.

han körde såklart jaggan hela tiden, volvon hade han på pallbock i garaget och startade den och petade i växeln på kvällen och stängde av på morgonen.

Han kunde seriöst visa att hans privata bil rullat en hel del mil på "vägen" så det inte vore möjligt att han skulle betala förmån för jaguaren i den utsträckning skatteverket tyckte.

Om det funkar idag vet jag inte, men det var lite småkul
Citera
2010-08-06, 20:30
Medlem
Jag har själv funderat i banorna och har inte kunnat komma fram till annat än att om bilen är avställd, så ska man heller inte betala förmånsskatt för den. Jag kan ha fel, men SKV är ganska tydliga här:

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/meddelanden/2008/meddelanden2008/skvm200818.5.69ef368911e1304a62580003899.html

Grattis till Z4an förresten! En ruggigt fin bil!
Senast redigerad av altutomctrl 2010-08-06 kl. 20:32.
Citera
2010-08-07, 16:49
Medlem
Om du ställer av bilen ska det inte vara några problem
Citera
2010-08-07, 19:00
Medlem
Ja, står ju klart och tydligt i SKV-länken

Om förmånsbilen varit avställd i enlighet med lagen (2001:558) om vägtrafikregister bör förmånsvärdet sättas ned med en tolftedel för varje hel kalendermånad avställningen varat. Nedsättningen grundar sig på att ett avställt fordon inte får köras annat än till besiktning.

Tack för svaren, blir avställning nästa sommar då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in