2010-08-05, 22:39
Medlem
Har en Acer laptop med windows xp som för ett tag sedan hängde sig och blev helt vit på skärmen, så jag fick stänga av den på knappen. Efter det gick den inte att starta utan hängde sig ett par sekunder efter att windows xp-loggan kom fram. Även den där lilla laddningsrutan stannade.

Valde därför att formatera C: och installera om xp. Installationen gick fint förutom att datorn inte verkade lyckas stänga av sig själv då den skulle starta om sig. Jag fick trycka av den med strömbrytaren men sedan rullade den på fint igen.

Installationen är nu klar och allt ser ut att fungera som det ska utom just när den ska stängas av. Då stannar den på "Windows is shutting down.

Är det någon som har upplevt något liknande eller har någon aning om hur jag kan komma till rätta med det?

Tack på förhand!

Edit: Tanken att uppdatera bios har slagit mig, men då biosflashar-programmet talade om att datorn skulle starta om under flashningen så fick jag kalla fötter och avbröt, datorn kan ju inte starta om sig.
Senast redigerad av milkbilly 2010-08-05 kl. 22:41.
Citera
2010-08-05, 22:49
Medlem
Låter som att det är någon drivrutin som inte är som den ska.
Se till att du har alla de senaste drivrutinerna från leverantören installerat osv..

Att du kört Windows Update och Windows är uppdaterat som det ska är viktigt också.
Citera
2010-08-05, 23:06
Medlem
Håller på att uppdatera atm, men just eftersom den inte lyckades starta om ens under installationen så tycker jag inte att det borde ha med drivrutiner eller uppdateringar att göra.
Citera
2010-08-05, 23:12
Medlem
mm.. Kan ha att göra med att det saknas någon typ av power management-drivrutin eller nåt som systemet behöver.
Citera
2010-08-06, 09:52
Medlem
Det hela löste sig efter installation av sp3. Skönt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här