2010-08-05, 22:14
Medlem
23838s avatar
Är det möjligt att ha klängväxter på helt släta stolpar i metall. Stolparna är ca 10 cm i diameter. Vilken sort lämpar sig? De ska vara utomhus.
Citera
2010-08-05, 22:24
Medlem
tältpinnes avatar
Oklart om murgröna eller någon annan liknande växt får nog med fäste på en metallstolpe. Jag gissar på ett klart nej. Man måste nog klä stolpen i nät för att det ska fungera.
Citera
2010-08-05, 22:46
Medlem
Salomon-Ellas avatar
En växt som klarar detta är humle. Humle är inte vintergrön, vissnar ner till vintern men kommer igen nästa vår
Citera
2010-08-05, 22:56
Medlem
Zedonks avatar
Även gullranka fäster i underlaget om den får lite hjälp, man får väl assistera med lite tråd i början. Dom här "sugkopparna" är dock mindre önskvärda om man har växten mot en tapet. Tycker dock som tidigare talare att man nog bör sätta ett nät runt stolpen. Mina gullrankor växer hejvilt och jag håller dom uppe med knappnålar och små spikar på utsatta ställen, men det går ju inte i en metallstolpe. Man kan ju köpa osynlig tråd (som fiskenät) och binda runt stolpen på några väl valda ställen för att där fästa upp rankorna. Murgröna är fint, men den är väldigt känslig för uttorkning, jag tycker att gullranka är tåligare. Plantera gärna med s k vattenkristaller så håller sig jorden fuktig längre tid.

Edit: man kan nog använda genomskinlig tejp också. Oj nu såg jag att det ska vara utomhus, då går gullranka bort, men kanske någon annan läsare blir intresserad. Murgröna klarar de flesta vintrar, men min dog i vintras - det var ju en exceptionellt kall lång vinter. Men som sagt, den får inte torka ut.
Senast redigerad av Zedonk 2010-08-05 kl. 23:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in