2010-08-05, 17:52
Medlem
Någon som studerar där?

Nu kanske ni undrar varför i helvete jag sökte dit. Anledningen är jag ville bo i en lite mindre stad och ta det lugnt ett tag, mina betyg är helt ok. Ett HP på 1.4. Nåväl.
Ranken struntar jag i, jag vet att de hamnar långt ner i skalan.

Hur är skolan? Lokalerna? Lärarna?
Anordnar de events/workshops?
Har de bra kontakt med näringslivet?

Ämnet är IT.
Citera
2010-08-06, 12:28
Medlem
Colossuss avatar
Bump.
Är också intresserad av det här. Lokalerna har jag hört ska vara bra iaf.
Citera
2010-08-06, 23:54
Medlem
kom in på ett dstans program i motala. nån mer?
Citera
2010-08-15, 22:54
Avslutad
Bump. Mina betyg är inte Skövdekassa, men eftersom jag gjorde en sen ansökan fick jag ta där det finns plats.
Hur står sig utbildningen efteråt? Blir man avvisad av chefer för man inte gått på en i svenskt mått bra på högskola/universitet och inte läst de extra sidorna eller hört de extra minuterna av en respekterad föreläsare?
Citera
2010-08-15, 23:45
Medlem
one_sizes avatar
Ska själv förhoppningsvis börja på biologi i Skövde så jag hoppas att det inte är allt för stor minus i kanten att ha gått på en mindre "respektabel" skola. Men för att dra en kliché: utbildningen blir ju vad man gör den till.

Om jag lägger fram mina ovetenskapliga antaganden och tankar utan någon källhänvisning: De som kan råka ut för mindre lärosäte-syndromet är förmodligen de som endast har tänkt sig att klara av (läs: godkänt är målet, allt över är en lyx) sina studier utan att särskilja sig särskilt mycket. Väljer du en slacker från lund/uppsala/Su/GU/... och en från Skövde så lär ju åtminstone den förstnämnda verka bättre med argument som "tuffare utbildning", "riktig universitet" och "kvalitet på utbildningen". Huruvida dessa argument är egentligen giltiga vet jag inte men de kan ju förekomma hos arbetsgivaren.

Sedan har man de som brinner för ämnet. Då kan man, om man tex läser matematik, har hämtat kunskaper från mer än bara den högskolan man sitter vid. MIT har ju öppna kurser, inget man skriver på CV men en bra källa för att verkligen bredda sina kunskaper. Kanske man läser något extra som har med ens studier att göra, kanske gör egna projekt/börjar forska när tillfället ges osv. Finns massvis med olika sätt att sticka ut. Vilken skola man studerade vid borde, förhoppningsvis, vara mindre intressant i jämförelse med alla dessa.

Sedan får man inte glömma bort att man aldrig vet vart livet leder en. Skulle du bli samma person med samma intressen om du valde en annan skola, skulle samma möjligheter komma upp om du var någon annanstans? Inget argument för att välja en mindre skola, eftersom resultaten kan ju ha blivit bättre om du valde annat, men åtminstone ett argument för att ta sambandet bra skola -> framgång men en nypa salt.

Sen visst, söker du the job (något väldigt eftertraktat) så ska du maximera dina chanser så mycket det går. Men alla vägar leder till Rom.
Citera
2010-08-16, 16:35
Medlem
Styrbjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Bump. Mina betyg är inte Skövdekassa, men eftersom jag gjorde en sen ansökan fick jag ta där det finns plats.
Hur står sig utbildningen efteråt? Blir man avvisad av chefer för man inte gått på en i svenskt mått bra på högskola/universitet och inte läst de extra sidorna eller hört de extra minuterna av en respekterad föreläsare?

Det beror nog på var du söker jobb sen. Söker du t.ex. jobb i Göteborg och konkurrerar med studenter från Chalmers och GU blir det kanske svårare, bara spekulationer från min sida dock.
Men man kan ju hoppas att chefen kollar på vad du har pluggat och hur du är som person, inte var du har pluggat.

Citat:
Ursprungligen postat av herr.spektakel
Någon som studerar där?

Nu kanske ni undrar varför i helvete jag sökte dit. Anledningen är jag ville bo i en lite mindre stad och ta det lugnt ett tag, mina betyg är helt ok. Ett HP på 1.4. Nåväl.
Ranken struntar jag i, jag vet att de hamnar långt ner i skalan.

Hur är skolan? Lokalerna? Lärarna?
Anordnar de events/workshops?
Har de bra kontakt med näringslivet?

Ämnet är IT.

Jag läser där.

Vad jag har förstått så är inte IT-delen helt värdelös i Skövde, däremot så finns det många andra program som drar ner skolan i smutsen en hel del kan jag tycka, det beryktade sjuksköterskeprogrammet t.ex.

Lokalerna är fräscha med undantag för ett hus som är en ombyggd kasern. Studentbostäderna håller väldigt hög nivå. Lärarna varierar, en del är väldigt bra och en del framstår som lite oengagerade, som det brukar vara dvs.

Det brukar vara en del events på Gothia, främst i samband med början och slutet av terminerna. Jag vet inte hur det ser ut på alla programmen men mitt har goda kontakter med näringslivet vilket va lite anledningen att jag valde Skövde framför en motsvarande utbildning på en annan ort.
Mitt program är enligt en ranking (fast de brydde du dig inte om ) bland de bästa i Sverige när det gäller att få ut folk i näringslivet, det är nog pga en kombiantion av mindre klasser och kontakter med näringslivet.
Senast redigerad av Styrbjorn 2010-08-16 kl. 16:40.
Citera
2010-08-16, 16:52
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrbjorn
Lokalerna är fräscha med undantag för ett hus som är en ombyggd kasern. Studentbostäderna håller väldigt hög nivå. Lärarna varierar, en del är väldigt bra och en del framstår som lite oengagerade, som det brukar vara dvs.

Menar du A-huset så är det ju faktiskt ganska fräscht också.

Jag tycker skolan är okej, men har man möjlighet så tycker jag man ska plugga på något av de mer erkända lärosätena, just med livet efter studierna i åtanke.
Citera
2010-08-16, 16:55
Medlem
bombaccis avatar
Jag pluggar i Skövde. Läser dock inte it. Jag trivs bra, det är en liten stad med vänliga människor (mestandels). Betydligt mindre stressigt tempo än i sthlm. Vart ska du bo? Jag bor på kurortsvägen som är ca fem minuters gåväg ifrån skolan.

Svårt att säga hur en utbidning från skövde står sig mot andra skolor, själv tror jag att jag inte kommer bli utkonkurrerad av andra pga mitt val av skövde som studieeort. det kan ju t.o.m. visa lite initiativförmåga och drivkraft att man är beredd på att flytta för att få plugga. Är dock inte intresserad av it världen så har ingen uppfattning om det.

Det borde ju dock vara mer intressant Vad du läser än Vart du läste det. Pluggat på andra högskolor och universitet tidigare, trivs nog bäst här i Skövde i alla fall.

helt okey lokaler förövrigt med.
Citera
2010-08-17, 00:39
Avslutad
Hur är kårhuset Bolougner eller vad det heter? Kollade några bilder, ser inte ut som de snyggaste tjejerna går dit... :P
Citera
2011-02-13, 22:40
Medlem
vill också plugga där. Nån som läst kandidatprogram industriell ekonomi och logistik?? Är det bra med lärare och skolan?? Hur är det med framtiden där( alltså efterutbildning och söka jobb)??

Jag kommer från asien och vill veta lite om den här skolan.

Förresten, hur kan man starta ett nytt ämne???
Citera
2011-02-15, 12:07
Medlem
Hey, jag pluggar Dataspelsutveckling och har gjort det sen 2009.
Jag vet inte så mycket om andras lärare etc, men DSU's lärare är de bästa jag haft under hela min skolgång.
Många av lärarna jobbar/har jobbat i branschen och vet vad de pratar om.
Har lärare från bl.a. Massive och Grin.
Jag pluggar ljudinriktning och hade en musikkurs med Jan Zirk och Drängarnas Olav Fossheim.
Och vi har fått helt nyrenoverade lokaler och har hög standard på utrustning etc. Sen är det jävligt mycket gnälligt folk som börjar plugga DSU som tror att det är enkelt att göra spel.
Citera
2011-02-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w0rs3
Hey, jag pluggar Dataspelsutveckling och har gjort det sen 2009.
Jag vet inte så mycket om andras lärare etc, men DSU's lärare är de bästa jag haft under hela min skolgång.
Många av lärarna jobbar/har jobbat i branschen och vet vad de pratar om.
Har lärare från bl.a. Massive och Grin.
Jag pluggar ljudinriktning och hade en musikkurs med Jan Zirk och Drängarnas Olav Fossheim.
Och vi har fått helt nyrenoverade lokaler och har hög standard på utrustning etc. Sen är det jävligt mycket gnälligt folk som börjar plugga DSU som tror att det är enkelt att göra spel.

Tack för tips!
Vet du om det är lätt att få ett jobb efter avslutad utbildning? Jag menar inte bara i Skövde utan även i hela Sverige. Skövde är så liten och kanske finns det inte många chanser....eller??tror jag rätt??

TACK!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in