2018-02-27, 23:50
Medlem
Wuzzies avatar
Plocka svamp i "förtid"?

Jag började odla mina svampar (King Cambodia kit från Elefanten) för snart 1½ vecka sedan.
Änså länge har jag 3 svampar som är ungefär 10 centimeter höga och typ 3 centimeter i omkrets.

Är det på tid att plocka dom, eller bör jag låta dessa växa längre?

Jag är lite orolig då de tydligen inte ska veckla ut hattarna, då detta kan förstöra kakan?

Enligt Elefanten:
"Don’t let the mushrooms grow too long. The best time to harvest is just before the mushrooms open there hats."

Så om jag plockar dom lagom till helgen och mumsar på direkt.. Skulle det fungera?

Resten är enbart små knappar än så länge.
Citera
2018-02-28, 08:22
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Hur vanligt är det att ett growkit fastnar i tullen? Svårt att svara på kanske men är det såpass vanligt att man bör oroa sig?
Jag har aldrig hört att det har hänt.
Citat:
Ursprungligen postat av Wuzzie
Plocka svamp i "förtid"?

Jag började odla mina svampar (King Cambodia kit från Elefanten) för snart 1½ vecka sedan.
Änså länge har jag 3 svampar som är ungefär 10 centimeter höga och typ 3 centimeter i omkrets.

Är det på tid att plocka dom, eller bör jag låta dessa växa längre?

Jag är lite orolig då de tydligen inte ska veckla ut hattarna, då detta kan förstöra kakan?

Enligt Elefanten:
"Don’t let the mushrooms grow too long. The best time to harvest is just before the mushrooms open there hats."

Så om jag plockar dom lagom till helgen och mumsar på direkt.. Skulle det fungera?

Resten är enbart små knappar än så länge.
Jag tror du kan plocka de stora och lämna de mindre. Det funkar ju i naturen så borde väl funka i ditt growkit också? Jag själv har inte odlat på ett par år men har för mig att det var så jag gjorde också.
Citera
2018-02-28, 18:27
Medlem
Wuzzies avatar
Tack!
Citera
2018-03-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wuzzie

Enligt Elefanten:

Jag tror att de rekommenderar plockning precis innan hatten öppnas för att då är svampen mogen. Om du låter hatten öppnas så är det ingen katastrof, allt ser däremot smutsigt ut. Det dammar svart "pulver".

Jag märkte i alla fall ingen skillnad på svamp som plockade precis innan hatten öppnats och svamp där hatten öppnats.
Citera
2018-03-04, 22:56
Medlem
NotBads avatar
Hej!

Jag har små funderingar på att börja odla egen svamp. Jag har ingen som helst erfarenhet av att odla just svampar, så är det någon som kan rekommendera ett growkit?
Citera
2018-03-11, 16:47
Medlem
kattvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Hej!

Jag har små funderingar på att börja odla egen svamp. Jag har ingen som helst erfarenhet av att odla just svampar, så är det någon som kan rekommendera ett growkit?

Edit; OPS jag läste din fråga helt skevt 😁

Är det ett specifikt kit eller en hemsida du är ute efter?
Citera
2018-03-18, 00:24
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattvalp
Edit; OPS jag läste din fråga helt skevt

Är det ett specifikt kit eller en hemsida du är ute efter?
Ah lite dåligt formulerat kanske!

Har kollat en del på growkits på Zamnesia, lite på Elephantos också. Det är inte direkt något specifikt jag är ute efter mer än ett bra growkits som ger bra svampar. Av er som har erfarenhet av att odla svamp, vilken sida har bäst growkits? Vilka growkits ger mest (mängd)?
Citera
2018-03-18, 12:14
Medlem
kattvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotBad
Ah lite dåligt formulerat kanske!

Har kollat en del på growkits på Zamnesia, lite på Elephantos också. Det är inte direkt något specifikt jag är ute efter mer än ett bra growkits som ger bra svampar. Av er som har erfarenhet av att odla svamp, vilken sida har bäst growkits? Vilka growkits ger mest (mängd)?

Både Z och snabeln håller bra kvalité. själv föredrar jag den sistnämnda 😁 Favoriten är absolut cambodia eller Mazatapec. (mest för att jag fått bäst yields från dessa, men det kan vara en ren tillfällighet) Personligen känner jag inte så stor skillnad från strain till strain utan oftast från upplevelse till upplevelse. Oavsett vilken du väljer så kommer du bli nöjd 😊
Citera
2018-03-21, 15:44
Medlem
NotBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattvalp
Både Z och snabeln håller bra kvalité. själv föredrar jag den sistnämnda Favoriten är absolut cambodia eller Mazatapec. (mest för att jag fått bäst yields från dessa, men det kan vara en ren tillfällighet) Personligen känner jag inte så stor skillnad från strain till strain utan oftast från upplevelse till upplevelse. Oavsett vilken du väljer så kommer du bli nöjd
Okej! Tack så mycket för svaret! Tror jag satsar på Elephantos!
Citera
2018-03-21, 16:09
Medlem
kattvalps avatar
Någon vänlig själ där ute som vet om man kan bryta ner det redan koloniserade substratet från en growbox för att spawna det till en monotub med mer näring osv (bulk dvs) Rent tekniskt låter detta möjligt, tänkte bara höra om någon har gjort detta eller vet något om det.
Citera
2018-03-27, 21:50
Medlem
Någon som testat att använda enbart rågmjöl blandat med vermikulit som substrat?
Senast redigerad av Fabriksfel 2018-03-27 kl. 22:07.
Citera
2018-04-02, 21:36
Medlem
Någon som med framgång lyckats extrahera psilocybin/psilocin ur mycelium ifrån någon hallucinogen svampsort?

Ungefär som "Fatanticus" beskriver här: http://www.fanaticus.com/mycoalki.htm

?

Mvh!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in