Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-05, 18:19
  #4801
Medlem
Hej, har ett gäng lådor som aldrig satts i bruk som stått nu några månader och ser ut o vara typ mögliga eller så, är dessa bara att slänga eller går dom att använda trots allt? Väl mött.
Citera
2018-01-22, 16:42
  #4802
Medlem
Tjena har haft igång 2 growboxes från elefanten i 13 dagar nu sedan jag fyllde på lådorna med vatten och placerade dom i plastpåsen som medföljer men det har enbart ploppat upp 1 liten svamp hittills någon som vet om det är vanligt att det tar sån lång tid? Tacksam för svar!

strain - King cambodia
Citera
2018-01-22, 17:02
  #4803
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.bondx
Tjena har haft igång 2 growboxes från elefanten i 13 dagar nu sedan jag fyllde på lådorna med vatten och placerade dom i plastpåsen som medföljer men det har enbart ploppat upp 1 liten svamp hittills någon som vet om det är vanligt att det tar sån lång tid? Tacksam för svar!

strain - King cambodia
Jag har för mig att jag hade en box därifrån som tog ca 2 veckor för att visa något liv.
Citera
2018-01-26, 17:12
  #4804
Medlem
Tjena allihopa efter ca 15 dagar så ploppade dom första svamparna upp! Läste på lite runt dag 13 och tog beslutet att mista samt lufta mitt svampkit mera och det resulterade med att dom ploppade upp direkt dagen därpå!

Men det har uppstått ett slags blå/grått (kanske en liten nyas grön? ) på översta lagret i kitet...
Googlade lite och hittade liknande bilder och folk på shroomery svarade på dessa inlägg att det är ¨bruising¨ efter torka eller hård mist.
Ville bara lägga upp 2 bilder och få svar på just min låda och kolla med några erfarna om det är skräp eller inte! Ps första kitet för mig, tycker inte det luktar något värst konstigt utan bara ¨svamp¨ lukt.

https://imgur.com/a/mpaHp

Tacksam för svar! <3
Citera
2018-01-26, 17:38
  #4805
Medlem
FuGeeLalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.bondx
Tjena allihopa efter ca 15 dagar så ploppade dom första svamparna upp! Läste på lite runt dag 13 och tog beslutet att mista samt lufta mitt svampkit mera och det resulterade med att dom ploppade upp direkt dagen därpå!

Men det har uppstått ett slags blå/grått (kanske en liten nyas grön? ) på översta lagret i kitet...
Googlade lite och hittade liknande bilder och folk på shroomery svarade på dessa inlägg att det är ¨bruising¨ efter torka eller hård mist.
Ville bara lägga upp 2 bilder och få svar på just min låda och kolla med några erfarna om det är skräp eller inte! Ps första kitet för mig, tycker inte det luktar något värst konstigt utan bara ¨svamp¨ lukt.

https://imgur.com/a/mpaHp

Tacksam för svar! <3
Tycker inte det ser ut som något problem, men försök undvika att ta ut lådan ur påsen då det ökar risken för kontamination och arbeta så sterilt som möjligt.

Hör och ser gärna hur det vidareutvecklas!
Citera
2018-01-26, 17:54
  #4806
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuGeeLala
Tycker inte det ser ut som något problem, men försök undvika att ta ut lådan ur påsen då det ökar risken för kontamination och arbeta så sterilt som möjligt.

Hör och ser gärna hur det vidareutvecklas!

Tacksam för svar kommer återkomma om någon vecka!
Citera
2018-02-01, 22:00
  #4807
Medlem
tjena, en kompis har två frågor....
Är dessa ok?
Skulle ni vänta och låta dem växa vidare eller plocka dem?


imgur.com/a/IQePn
Citera
2018-02-02, 20:21
  #4808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jvtn
tjena, en kompis har två frågor....
Är dessa ok?
Skulle ni vänta och låta dem växa vidare eller plocka dem?


imgur.com/a/IQePn

Jag skulle väntat på att dom mindre skulle växa ikapp, eventuellt plocka dom större.
Citera
2018-02-07, 10:32
  #4809
Medlem
loliravers avatar
Nu har jag en fråga hur man går tillväga om man nu råkar sitta på en sporeprint(sporer på papper).

Hur skulle man gå tillväga för att få dessa sporer att växa upp till små svampar? Nu antar jag att man ska blanda dom med en spruta med vatten men jag kan inte hitta någon sida på internet som säljer sprutor man kan fylla med sporer samt vatten, ett plus är såklart om man kan återanvända sprutorna(eller vad man nu ska kalla sakerna).
Citera
2018-02-13, 12:15
  #4810
Medlem
Hallå gubbar!
Har inte tid att läsa igenom tråden så har en liten fråga. Vilka sidor är det som gäller samt vilka strains bör man köra på? Har testat käkat Cubensis Thai och tyckte det var fint tryck i dom, men vill ju ha det finaste.
Mvh
Citera
2018-02-17, 18:20
  #4811
Medlem
Glossis avatar
Hur vanligt är det att ett growkit fastnar i tullen? Svårt att svara på kanske men är det såpass vanligt att man bör oroa sig?
Citera
2018-02-18, 20:20
  #4812
Medlem
Kan någon med lite koll säga mig om dessa burkar lämpar sig för att göra kakor i?
https://www.glasoflaskor.se/Marmelad...st-Off-82.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback