Citat:
Ursprungligen postat av kepsys
Skulle jag också vilja ha svar på inför mitt nästa kit
Ska också poängtera att svamparna växer åt de håll som ljuset kommer ifrån, när jag vände på growkitet så lutar alla svampar utåt, eftersom det står i bokhyllan.
Kanske man ska placera den bättre för att dom ska växa rakt upp ? tex bakom soffan ?
Citat:
Ursprungligen postat av kepsys
i övrigt en annan uppdatering, polare till mig fick ta del av mina svampar, dom käkade 6g torkat var av första flushen och dom sa att trippen va skitsvag, så undvik att torka i ugn !
Försök ha en lampa rakt ovanför growboxen? bakom soffan låter inte bra för stackars svampen. Lär finnas massor av bakterier/damm/mögelsporer bakom en soffa..
Om inte 6gram torkade funkar då är det helt klart nått fel.
Ett tips är att skita i dom här boxarna som kostar flera 100kr och kanske max ger 4 halvkassa flushar.
lär er odla "påriktigt" som kostar kanske max 1500-2000kr med en tryckkokare och ni kan få oändligt med svamp..
Intresset kanske inte finns iofs och mycket nybörjare men jag tycker det är idiotiskt slöseri med pengar på att köpa en box när det är så lätt att odla själv bara man läser på lite.
Har använt growkit 3 ggr 2st har jag fått bakterier/mögel i, och en har jag lyckats med.
I mikron har jag lyckats flera ggr med en kanske 20% kontaminerade burkar.
Behöver inte ens kosta mycket pengar om man kör med mikrosterilisering, några hundra kanske med sporspruta och du kan ta nya print ifrån svamparna och börja om igen med en kostnad av en påse popcorn typ..
https://forum.magiskamolekyler.org/index.php?showtopic=15137 <-- Den tråden är guldvärd för en svampodlare!
fan va man skriver på när man är lite slirig