2010-08-08, 23:52
Medlem
Caputskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kepsys
när man inte tänker på de så får man svar typ direkt, men när man ber om snabba svar så skriver ingen i tråden på 3 dar typ, hänt flera ggr, därför finner jag fenomenet jävligt intressant.

vet ändå va ja ska göra. bad om råd på 4chan av alla ställen. va nån snubbe där som sålde svamp för 10k dollar i månaden, påstod han.

han sa att jag skulle plocka den stora och låta dom små växa så gott de kunde

svamparna innehåller 75% vatten och eftersom dom små svamparna inte vuxit sig större så har psilosybinet blivit som en liten kartong med juice koncentrat om ni fattar...

återkommer med resultat. lite som mythbusters

Har en likadan growkit,och kan passa på att fråga. Ska man öppna påsen då och då, när de bildas droppar på insidan?
Citera
2010-08-09, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caputski
Har en likadan growkit,och kan passa på att fråga. Ska man öppna påsen då och då, när de bildas droppar på insidan?

Skulle jag också vilja ha svar på inför mitt nästa kit

Ska också poängtera att svamparna växer åt de håll som ljuset kommer ifrån, när jag vände på growkitet så lutar alla svampar utåt, eftersom det står i bokhyllan.
Kanske man ska placera den bättre för att dom ska växa rakt upp ? tex bakom soffan ?
Citera
2010-08-09, 05:58
Medlem
i övrigt en annan uppdatering, polare till mig fick ta del av mina svampar, dom käkade 6g torkat var av första flushen och dom sa att trippen va skitsvag, så undvik att torka i ugn !
Citera
2010-08-10, 01:46
Medlem
Str8flushs avatar
Citat:
Skulle jag också vilja ha svar på inför mitt nästa kit

Ska också poängtera att svamparna växer åt de håll som ljuset kommer ifrån, när jag vände på growkitet så lutar alla svampar utåt, eftersom det står i bokhyllan.
Kanske man ska placera den bättre för att dom ska växa rakt upp ? tex bakom soffan ?

Citat:
i övrigt en annan uppdatering, polare till mig fick ta del av mina svampar, dom käkade 6g torkat var av första flushen och dom sa att trippen va skitsvag, så undvik att torka i ugn !

Försök ha en lampa rakt ovanför growboxen? bakom soffan låter inte bra för stackars svampen. Lär finnas massor av bakterier/damm/mögelsporer bakom en soffa..

Om inte 6gram torkade funkar då är det helt klart nått fel.

Ett tips är att skita i dom här boxarna som kostar flera 100kr och kanske max ger 4 halvkassa flushar.

lär er odla "påriktigt" som kostar kanske max 1500-2000kr med en tryckkokare och ni kan få oändligt med svamp..
Intresset kanske inte finns iofs och mycket nybörjare men jag tycker det är idiotiskt slöseri med pengar på att köpa en box när det är så lätt att odla själv bara man läser på lite.

Har använt growkit 3 ggr 2st har jag fått bakterier/mögel i, och en har jag lyckats med.
I mikron har jag lyckats flera ggr med en kanske 20% kontaminerade burkar.

Behöver inte ens kosta mycket pengar om man kör med mikrosterilisering, några hundra kanske med sporspruta och du kan ta nya print ifrån svamparna och börja om igen med en kostnad av en påse popcorn typ..

https://forum.magiskamolekyler.org/index.php?showtopic=15137 <-- Den tråden är guldvärd för en svampodlare!

fan va man skriver på när man är lite slirig
Senast redigerad av Str8flush 2010-08-10 kl. 01:51.
Citera
2010-08-10, 14:53
Medlem

har inte bestämt mig om jag ska försöka seriöst riktigt än heller, + att jag fick rabatt på andra growboxen för första var så fail.

Ska man öppna påsen då och då, när de bildas droppar på insidan?
(viktig fråga jag vill ha svar på innan andra kitet kommer)

jag vill optimera den här gången för att få bästa möjliga resultat vilket inte är så svårt att räkna ut efter dom här slösade veckorna
Citera
2010-08-10, 15:07
Medlem
polaren va här å hämtade sista svampen som kitet orkade skita ut..
bad honom göra te på den med honung som jag gjorde när helvetet bröt lös. så får jag iallafall veta om den funkade öht.
Citera
2010-08-10, 18:26
Medlem
Str8flushs avatar
Citat:
har inte bestämt mig om jag ska försöka seriöst riktigt än heller, + att jag fick rabatt på andra growboxen för första var så fail.

Ska man öppna påsen då och då, när de bildas droppar på insidan?
(viktig fråga jag vill ha svar på innan andra kitet kommer)

jag vill optimera den här gången för att få bästa möjliga resultat vilket inte är så svårt att räkna ut efter dom här slösade veckorna

i mina backar jag har kört så har det alltid varit vattendroppar på sidorna, se bara till att lufta dom ordentligt så det kommer in friskt syre och co2n vädras ut. Med growbox har jag ingen aning..
Citera
2010-08-11, 23:18
Medlem
kommer inte på vad det heter, men det vita i growboxen som man kan se på sidorna och ytan. det känns som att det är lite för lite sånt i growboxen som jag fick idag, ska jag vänta lite med att soaka den i vatten ? typ tills det växt till sig lite
min flickvän stal med sig min kamera och återkommer imorn då blir de bild. men ni kan ju kolla tråden lite extra noga så jag slipper vänta 42 år på svar
Senast redigerad av kepsys 2010-08-11 kl. 23:59.
Citera
2010-08-12, 12:50
Medlem
Citat:
kommer inte på vad det heter, men det vita i growboxen som man kan se på sidorna och ytan. det känns som att det är lite för lite sånt i growboxen som jag fick idag, ska jag vänta lite med att soaka den i vatten ? typ tills det växt till sig lite
min flickvän stal med sig min kamera och återkommer imorn då blir de bild. men ni kan ju kolla tråden lite extra noga så jag slipper vänta 42 år på svar

Det var inte särskilt mycket i min när den kom. Var en hel del i mellersta lagret, men på ovan sidan syntes ingenting. Körde den direkt i vatten (12H, Combodia) och nu 10 dagar senare så är första bäbisen framme . Fortfarande ganska lite "vitt" på och runt ovansidan, så jag tror nog att du kan köra igång direkt.
Citera
2010-08-12, 15:05
Medlem
klart att det "går" att köra igång direkt, men frågan är ju mängden svamp som kommer växa.
därför vill jag ha en second opinion av nån som inte chansar
Citera
2010-08-12, 22:58
Medlem
soakade den kl 22 eftersom den började se fuktig ut och de vita hade spritt sig ganska mycket på ett dygn
Citera
2010-08-14, 15:12
Medlem
Jonirls avatar
Jag strundade i casingfasen och la dem direkt i "blommkamaren" men la märke till nu att lådan är lite väl liten... går det att byta låda i detta stadie eller förstör jag allting då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in