2006-08-08, 21:44
Medlem
chemeleons avatar
Ja, men hur stark blandning skall jag tvätta med / spraya i casingväggen? Hörde 0.3% någon gång, äre bara o höfta 1 del lösning och 9 delar vatten? Bör det vara destillerat?

EDIT: Räcker 1/4 av ett sporeprint till 6 medelstora burkar? Tänkte ha lite i backup om de skiter sig. Hur skall jag förvara öppnad sporeprint? Alufolie runt + svalt & mörkt?
Citera
2006-08-08, 23:57
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chemeleon
Ja, men hur stark blandning skall jag tvätta med / spraya i casingväggen? Hörde 0.3% någon gång, äre bara o höfta 1 del lösning och 9 delar vatten? Bör det vara destillerat?

EDIT: Räcker 1/4 av ett sporeprint till 6 medelstora burkar? Tänkte ha lite i backup om de skiter sig. Hur skall jag förvara öppnad sporeprint? Alufolie runt + svalt & mörkt?

Man brukar säga att för 30% så räcker ett par teskedar för 1L vatten.
Citera
2006-08-09, 15:53
Medlem
chemeleons avatar
Skall jag späda ut min 3%iga lösning och i så fall, hur mycket?! Börjar bli dags nu att innockulera burkarna! Har fått fajtas med både grannar och polis som ville in o se vad jag pysslade med, hehe. Det har varit full rulle. Vill innockulera dem ASAP så jag kan ha dem liggandes någonstans i någon vecka så allt lugnar ner sig.

Jag har steriliserat burkarna 2x 2 timmar (4 timmar tot) (låtit svalna under natten) och förberett en spruta under stigande luft. Körde på rätt så mycket med väteperoxiden för att vara säker på att bakterierna skulle hålla sig borta. Kokade glas och spruta, sög in sterilt vatten osv så jag tror jag har varit ganska duktig och inte haft för bråttom. Vill få det rätt snarare än snabbt, men just svaret vill jag inte vänta på så länge Ni fattar varför
Citera
2006-08-09, 18:44
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Skall jag späda ut min 3%iga lösning och i så fall, hur mycket?! Börjar bli dags nu att innockulera burkarna! Har fått fajtas med både grannar och polis som ville in o se vad jag pysslade med, hehe. Det har varit full rulle. Vill innockulera dem ASAP så jag kan ha dem liggandes någonstans i någon vecka så allt lugnar ner sig.

Jag har steriliserat burkarna 2x 2 timmar (4 timmar tot) (låtit svalna under natten) och förberett en spruta under stigande luft. Körde på rätt så mycket med väteperoxiden för att vara säker på att bakterierna skulle hålla sig borta. Kokade glas och spruta, sög in sterilt vatten osv så jag tror jag har varit ganska duktig och inte haft för bråttom. Vill få det rätt snarare än snabbt, men just svaret vill jag inte vänta på så länge Ni fattar varför

Skulle tippa på fyra-fem teskedar med 1L vatten.
Citera
2006-08-09, 18:48
Medlem
chemeleons avatar
Jaha, nu är 6 medelstora burkar besprutade med sporer, och själv är jag svettig och ska nu koppla av efter mer än ett dygns förberedelser. Det skall bli spännande att se hur det lyckas!

Angående casingfasen: Jag har 2st stora men rätt så platta lufttäta plastbackar (såna man får in under sängen med hjul på). Hur mycket utrymme bör svamparna få? Känns lite avigt att köpa dyra plastbackar när jag har två (låga) backar som jag kanske kan använda. Jag kan ana att de största svamparna möjligen skulle växa snett utefter locket men det gör väl inget?

Angående lagring: Jag inser att jag inte kommer kunna klämma i mig allting på en gång så vad skall jag göra för att förvara dem? Torka, lägga i zippåse och in i frysen eller vad säger ni?

Bara som en fotnot så är det enbart för eget bruk, så slösa varken er eller min tid med pm om man kan få/få köpa svamp. It's not gonna happen.
Citera
2006-08-16, 12:42
Medlem
chemeleons avatar
*bump*

Någon?
Citera
2006-08-16, 16:20
Medlem
Polskis avatar
Citat:
*bump*

Någon?

1 hur höga e sånna lådor då? har sett svampar som blivit typ 30cm höga

2 torka skiten o i me d i zipplock påsar o in i frysen
Citera
2006-08-16, 16:24
Medlem
chemeleons avatar
De är runt 15-20 cm höga möjligen. Men om det skall i en massa tjofräs i botten samt cases på det så blir det inte mycket till utrymme. Får väl göra ett hål i plånboken på några hundralappar då...
Citera
2006-08-16, 20:59
Medlem
Polskis avatar
Citat:
De är runt 15-20 cm höga möjligen. Men om det skall i en massa tjofräs i botten samt cases på det så blir det inte mycket till utrymme. Får väl göra ett hål i plånboken på några hundralappar då...

clas ohlsson har billiga plastlådor för typ 90kr som e höga
Citera
2006-08-18, 18:07
Medlem
shockwaves avatar
Hur länge kan man spara koloniserade mycelieburkarna i kylen?
Citera
2006-08-24, 21:54
Medlem
Var i Göteborg kan man köpa vermikulit och perlite?
Citera
2006-08-25, 12:47
Medlem
chemeleons avatar
Det borde du hitta i en blomsterhandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in