2009-03-18, 21:16
Medlem
Soul__Rebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Du kan ju pilla upp den om du vill, men jag hade nog tagit risken och dragit loss den.. går den sönder så låt det som sitter kvar vara. Det är en halv svamp liksom, att riskera att förstöra halva substratet för en halv svamp känns bara dumt. Men tar du det försiktigt kan du alltid försöka.

Jag lyckades jucka upp den oskadd

Går det bra att torka i ugnen? (ingen värme) eller kan det vara så att det blir dålig lyft varpå att svamparna ruttnar?
Citera
2009-03-18, 22:39
Bannlyst
Ni som odlar svampar. Första flushen, alltså första skörden. Kan man få ut 400-600 g färsk svamp som det står på elefanten eller är det totalt man kan få ut av alla flushar tillsammans?
Citera
2009-03-18, 23:12
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Ni som odlar svampar. Första flushen, alltså första skörden. Kan man få ut 400-600 g färsk svamp som det står på elefanten eller är det totalt man kan få ut av alla flushar tillsammans?
Det är totalt, får du ut närmare 200g från första flushen så har du varit duktig och/eller haft tur. Men du kan räkna med under 200g per flush och antagligen litet mindre på slutet än i början.
Citera
2009-03-18, 23:15
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soul__Rebel
Jag lyckades jucka upp den oskadd

Går det bra att torka i ugnen? (ingen värme) eller kan det vara så att det blir dålig lyft varpå att svamparna ruttnar?
Inte helt säker på hur det är med svampar i ugnen. När det gäller cb så är det dåligt att torka det i ugnen då det förlorar litet utav sin potens, kan tänka mig att det är liknande med svamparna. Lägg dem mellan två tallrikar och litet tidningspapper i ca. 2-3 dagar så torkar de. Vill du inte vänta kan du alltid käka dem färska.
Citera
2009-03-19, 10:34
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis

Jag fick ut strax över 600g färskt på hela min låda, ska skörda sista flushen nu ikväll.

Min andra flush blev störst, 170g
Citera
2009-03-21, 12:33
Bannlyst
min första growbox har stått i mörker och värme i säkert en månad nu men jag ser inga svampar, ser inget bögel heller. Det luktar som om jag petat mig i naveln och luktar på fingret. kan sporerna ha dött?
Citera
2009-03-22, 00:04
Medlem
Fluss#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambulantica
min första growbox har stått i mörker och värme i säkert en månad nu men jag ser inga svampar, ser inget bögel heller. Det luktar som om jag petat mig i naveln och luktar på fingret. kan sporerna ha dött?

har du den i påsen hela tiden? isåf kanske det är att du missat ventilationen.
Citera
2009-03-22, 07:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fluss#
har du den i påsen hela tiden? isåf kanske det är att du missat ventilationen.

Det är ingen påse utan en plastlåda med filter i locket.
Citera
2009-03-22, 13:39
Medlem
Hur ska jag skörda?

Hallå

Har en growkit med cubensis.. en del svampar börjar bli stora och klara för skördning, sedan sitter dom ihop med små ickeklara svampar.. hur ska dessa skördas? ska jag skörda hela högen som sitter ihop samtidigt eller ska jag skära av den klara svampen där dom går ihop med dom små eller?

fråga 2. svamparna växer fint men jag tror det bildats cobweb. svamparna går väll att äta ändå? kan man få ut nån mer flush av det?
Citera
2009-03-22, 13:47
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixxAM
Hallå

Har en growkit med cubensis.. en del svampar börjar bli stora och klara för skördning, sedan sitter dom ihop med små ickeklara svampar.. hur ska dessa skördas? ska jag skörda hela högen som sitter ihop samtidigt eller ska jag skära av den klara svampen där dom går ihop med dom små eller?

fråga 2. svamparna växer fint men jag tror det bildats cobweb. svamparna går väll att äta ändå? kan man få ut nån mer flush av det?
Det blir ofta så att två eller flera svampar växer snabbare än resten. Skörda dem innan de släppt sina sporer, sitter de ihop med en massa andra halvstora så kan du lika gärna skörda dem alla. Det är lika bra, de kommer antagligen inte att bli så mycket större ändå. Jag har märkt att då två-tre svampar blivit väldigt stora och måst skördas så kommer resten av svamparna att gradvis sluta växa ändå.

Cobweb är inte trevligt. Testa använda lite väteperoxidblandat vatten på det för att få bort det och sänk luftfuktigheten en aning. Men chansen att det försvinner är rätt liten.
Citera
2009-03-22, 16:03
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambulantica

La du den i vatten i 12timmar innan ?
Har du nån värmekälla i närheten av lådan ?
Citera
2009-03-22, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
La du den i vatten i 12timmar innan ?
Har du nån värmekälla i närheten av lådan ?

12 timmar? för disinfektion?
Japp golvet håller 19-20 grader i badrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in