2008-07-08, 20:41
Medlem
Mr_Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelilgringo
Så där ska dom se ut, det blåa har jag för mig är oxiderat psilocin eller psilocybin.

Mina tog typ 5 dagar att torka ordentligt.

Tillreda? En riktig man äter dom bara rakt av! Tugga och svälj

Ofan, men om tjejen ska ha sig lite då :P hahaha
Om jag tex vill göra te av det, strimlar jag den mer då eller lägger i dom långa i vattnet!?
Citera
2008-07-08, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Smoke
Ofan, men om tjejen ska ha sig lite då :P hahaha
Om jag tex vill göra te av det, strimlar jag den mer då eller lägger i dom långa i vattnet!?

Har aldrig kokat te på svamp (eftersom jag är en riktig man), men det finns en massa trådar om det så borde inte vara så svårt att hitta, det här är dock fel tråd
Citera
2008-07-08, 22:42
Medlem
Mr_Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelilgringo
Har aldrig kokat te på svamp (eftersom jag är en riktig man), men det finns en massa trådar om det så borde inte vara så svårt att hitta, det här är dock fel tråd

tackar för ditt svar, letar vidare. Tack för hjälpen ni som svarat!!!
Citera
2008-07-10, 08:04
Medlem
BERNFs avatar
En snabb fråga, det mesta av myclet på min growbox är vit, däremot har det som lagt sig längst upp på boxen fåt en gråaktig färg. Är det bra/dåligt?
Åtgärder?

En till fråga med: Var noga med att dra bort allt restvatten efter aktiveringen, men har blivit vattendroppar på påsen och i boxen på kanterna är det som det ska?

Ser även till viss del en gulaktig vätska som lagt sig på insidan av boxen.
Känns som det bara är o slänga

Edit: Hittat lite info på shromery, den gula vätskan har jag inte hittat nåt som liknar (är bara vätska alltså inte så att myclet har blivit gult) kanske bara vanlig missfärgning?

Det grå aktiga på mycelt verkar dok vara cobweb skulle jag tro, men växer inte alls så snabbt (har varit så i en-två dagra nu och knappt någon growth).
Senast redigerad av BERNF 2008-07-10 kl. 08:51.
Citera
2008-07-10, 16:26
Medlem
BERNFs avatar
En till fråga om nån som vet, vilken %rel ska luftfuktigheten liga på ungefär för att myclet/svamparna ska må bra?
Citera
2008-07-10, 17:05
Bannlyst
börjar bli rosa på bottnen av min growbox. Bara att slänga?
Citera
2008-07-10, 17:08
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koks_Tina
börjar bli rosa på bottnen av min growbox. Bara att slänga?

Du har fått sk "lipstick". Har du fler boxar det kan sprida sig till gör du bäst i att slänga, men annars tycker jag du ska låta den stå - man hinner ofta få ut lite svamp innan det kapsejsar helt.
Citera
2008-07-10, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Du har fått sk "lipstick". Har du fler boxar det kan sprida sig till gör du bäst i att slänga, men annars tycker jag du ska låta den stå - man hinner ofta få ut lite svamp innan det kapsejsar helt.
den har ändå gått så segt så jag öppna den för att se om jag inte kunde gräva upp några svampar som växt neråt.
Till min förvåning är nästan hela boxen fylld av hundratals små kornformade svampar. Kan detta vara möjligt?

Kan återkomma med bilder.
Citera
2008-07-10, 17:59
Medlem
BERNFs avatar
Citat:
Har du nån anning om vad det kan vara som drabbat min box? (står nåt inläg uppåt) samt om det är nån bakterie eller nåt äre bara o slänga då eller värt o ha kvar boxen ändå?
Citera
2008-07-10, 18:38
Medlem
Wild Jacks avatar
Tjena, har aldrig ätit svamp det jag undra är. Hur bra drag är det ifrån svamparna man får från growbox? Och hur många gram ska man äta (torkade)?
Citera
2008-07-11, 15:25
Medlem
Citat:
Man brukar väl säga att alla bakteriekontaminationer ska göras av med? Dumt att ta risker. Läste om någon på Shroomery som bara hade luktat på ett bakterieerövrat substrat och fick åka in på akuten :/

Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Det grå aktiga på mycelt verkar dok vara cobweb skulle jag tro, men växer inte alls så snabbt (har varit så i en-två dagra nu och knappt någon growth).
Vad jag har läst så brukar cobweb växa väldigt fort? Är du säker på att det är cobweb? Vissa säger att man kan spruta lite väteperoxidlösning på stället vilket ska ta död på den oinbjudna gästen. Dock kommer inga svampar växa på det stället. Sen har jag också läst att cobweb inte är farligt för människor att förtära, så i så fall behöver du inte göra dig av med odlingen i alla fall. Men kolla upp det närmare eftersom jag inte är säker. Sen kan mycelium som dött (av för låg luftfuktighet, droppande vatten, beröring etc) bli lite blå-grå-aktig (bruising). Det är inget att bry sig om.

Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
...den gula vätskan har jag inte hittat nåt som liknar (är bara vätska alltså inte så att myclet har blivit gult) kanske bara vanlig missfärgning?
Det kan vara metaboliter (eller vad man nu kallar det) från myceliet. Jag vet dock inte om detta brukar uppträda i sådana färdiga growboxes. Eller om det ska vara så pass flytande som du beskriver. Det kan vara "wet spot" (högst upp på följande sida)
http://www.shroomery.org/5276/What-are-common-contaminants-of-the-mushroom-culture
Citera
2008-07-11, 18:01
Medlem
BERNFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMacQuack
Vad jag har läst så brukar cobweb växa väldigt fort? Är du säker på att det är cobweb? Vissa säger att man kan spruta lite väteperoxidlösning på stället vilket ska ta död på den oinbjudna gästen. Dock kommer inga svampar växa på det stället. Sen har jag också läst att cobweb inte är farligt för människor att förtära, så i så fall behöver du inte göra dig av med odlingen i alla fall. Men kolla upp det närmare eftersom jag inte är säker. Sen kan mycelium som dött (av för låg luftfuktighet, droppande vatten, beröring etc) bli lite blå-grå-aktig (bruising). Det är inget att bry sig om.

Det kan vara metaboliter (eller vad man nu kallar det) från myceliet. Jag vet dock inte om detta brukar uppträda i sådana färdiga growboxes. Eller om det ska vara så pass flytande som du beskriver. Det kan vara "wet spot" (högst upp på följande sida)
http://www.shroomery.org/5276/What-are-common-contaminants-of-the-mushroom-culture
Tack för svaret. Joo ju mer tiden går ju mer säker är jag att det inte är cobweb då det inte spridit sig något alls. Sama sak gäller dom gula fläkarna, där är det nästan tvårtom att dom blivit mindre. Tack för länken den var verkligen guld!
Antar att det bara är att vänta och se vad som händer :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in