2004-12-21, 20:17
Medlem
snapcases avatar
Det ligger en felvänd tia ute på tradera nu med utrop på 500::- men inga bud än. Skulle gissa att prisbilden är nånstans där. Det skulle förvåna mig om man fick 5000:- för en sån. Då måste den nog vara helt ocirkulerad.
Citera
2004-12-21, 21:07
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götheborg.
An. mynt så tillverkades det år 2000 en ny enkrona som bara kom ut i en "utgåva", jag undrar hur mycket ett sånt mynt kan vara värt?
Inte särskilt mycket. Mynt som tillverkas i särskilda begränsade utgåvor, minnesmynt och dyl., blir nästan aldrig verkliga samlarobjekt för entusiasterna. Var ligger tjusningen i att samla på det som redan från början är avsett att vara samlarobjekt? Minnesmynt i silver och guld som präglas i 500 kronors-, 1000 kronorsutgåvor och liknande ökar i princip ingenting i värde med åren. Jag talade med en mynthandlare som gav 990 kronor för 1000 kronorsmynt. Han tog nämligen 10 kronor för att ta skiten till banken och lösa in det. Enda minnesmyntet med samlarvärde, hävdade han, var en utgåva från tidigt 90-tal som kom i en defekt plastask. Samlarvärde p.g.a. asken...
Citera
2004-12-21, 21:17
Avslutad
På vissa av femkronorna så finns det ett litet U uppe i "hörnet" på ena sidan och på andra femkronor så finns det ett D. Jag TROR att det var 1987 som man bytte bokstav ifrån U till D på femkronorna, och att det ska finnas femkronor som har ett U på sig och årtalet 1987(alltså felpräglade) som ska vara värda väldigt mycket pengar. När det blev känt så tjänade min morsa in 6000 på 15kronor. Ganska smidigt, men jag tror bestämt att dom är värda mer än så.
Citera
2004-12-21, 21:23
Medlem
Klickens avatar
Som föredetta mynt samlare kan jag säga att mynten inte ligger i så högt värde som det påstås. Har flera mynt kvar som enligt böcker, hemsidor och annat sånt ska vara värda flera tusen medans dom i verkligheten inte är värda mer en ett par 100:-. Så jag är mycket tveksam till att du får iväg ditt felpräglade mynt för mer än 500:-.
Citera
2004-12-23, 22:46
Medlem
assmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Grattis! Alltid kul med felpräglade mynt! Spar den, värdet sjunker sällan.

Jag har oxå en felpräglad 10:a i min ägo! Den saknar räfflorna på sidan...
Problemet är väl att det inte är myntverket som präglad den så den är rätt värdelös!

kallas kievtia tror jag.

wallinmynt säljer ett ex för 450kr

http://www.wallinmynt.se/visa_mynt.asp?meny=smynt&kat=s14
längst ner

om "klumpar" på 10kronor
http://home.student.uu.se/jowi4905/mynt/
Citera
2004-12-23, 22:52
Medlem
assmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ärlig
På vissa av femkronorna så finns det ett litet U uppe i "hörnet" på ena sidan och på andra femkronor så finns det ett D. Jag TROR att det var 1987 som man bytte bokstav ifrån U till D på femkronorna, och att det ska finnas femkronor som har ett U på sig och årtalet 1987(alltså felpräglade) som ska vara värda väldigt mycket pengar. När det blev känt så tjänade min morsa in 6000 på 15kronor. Ganska smidigt, men jag tror bestämt att dom är värda mer än så.

inte från 1991 då?

http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/177/62746.html?1098815150
Citera
2004-12-23, 23:03
Medlem
loshkans avatar
Jag har en tio-krona som det är ett hål i. Ett mycket litet hål. Tror ni att det är någon som borrat det själv? Jag fattar inte vad man skulle kunna ha för en micro-borr då?

Finns det någon som tror/vet att det finns andra sätt det micro-lilla hålet har uppkommit?
.
Citera
2004-12-23, 23:22
Medlem
assmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loshkan
Jag har en tio-krona som det är ett hål i. Ett mycket litet hål. Tror ni att det är någon som borrat det själv? Jag fattar inte vad man skulle kunna ha för en micro-borr då?

Finns det någon som tror/vet att det finns andra sätt det micro-lilla hålet har uppkommit?
.

du har ingen bättre definition på hur litet "microlitet" är? går det att se utan hjälpmedel? är diametern mindre än ett hårstrå? ½mm?
Citera
2004-12-23, 23:24
Medlem
loshkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assman
du har ingen bättre definition på hur litet "microlitet" är? går det att se utan hjälpmedel? är diametern mindre än ett hårstrå? ½mm?

En ½mm skulle jag tippa. Det kanske inte är micro-litet? Men litet är det ju. hihi!
Citera
2005-04-21, 17:45
Medlem
eantrs avatar
Splitta en sedel

OK, det finns trådar om allt så jag måste bara fråga:

Brukar eller brukade ni dra er för att dela på en större sedel i plånboken bara för att... ahhh just det varför? Kan förstå att man drar sig för att köpa ett paket tuggummi med en femhundring... liksaså försvinner resten mycket snabbare när man väl har brutit sedel initialt. En hundring hit och dit liksom... Minns iaf när man var yngre. Ett gäng killar skulle hyra film, vi turades om att betala. Då var det alltid nån som bara hade en femhundring och sa "jag vill inte splitta den" och alla förstod precis. En var snål förresten och körde samma sak med en hundring.

Ahhh fyll på!
Citera
2005-04-21, 18:11
Medlem
Inbredpetes avatar
Absolut. Brukar alltid snorka av folk när jag inte har mindre på mig.
Likaväl som jag brukar vägra att ge med mig när folk gör samma sak mot mig.
Citera
2005-04-21, 20:38
Medlem
Lutass avatar
Det där tänket körde man nog mer när man var yngre... Nu när man jobbar försvinner pengarna åt alla håll, man kan inte tänka sådär då... Annat när man gick på barn/studiebidrag, då var man rädd om varje sedel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in