2004-04-04, 21:30
Medlem
Mr Radarkontakts avatar
Jag läste på riksbankens hemsida, att man kan lämna in trasiga sedlar hos dem för att få dem utbytta mot hela. Villkoren lyder som följer:

"Om minst två tredjedelar av sedeln återstår kan hela sedelns värde betalas ut och om minst en tredjedel av sedeln återstår kan halva värdet betalas ut."

Detta måste ju, teoretiskt sett, betyda att man kan klippa sönder en 1000-kronorssedel i en 2/3:dels bit och en 1/3:dels bit och sedan få ut sammanlagt 1500 kronor på detta. Då har man ju tjänat 500 spänn. Är det inte underligt att man kan det egentligen. Det borde ju inte funka tycker man.

Länk till sidan: http://www.riksbanken.se/frameset.ASP?ID=5599 (Längst ner, om "Trasiga och färgade sedlar")

Jag tycker inte att någon, jag upprepar, någon borde göra detta, jag vill bara ha synpunkter. Allt för att inte någon ska få för sig att jag uppmanar till brott.
Citera
2004-04-04, 21:37
Medlem
L_BRUCEs avatar
Jag tycker precis tvärtom om att någon borde testa, lämna gärna fram sedeln som du har "klippt" sönder. Helst båda delarna på en och samma gång..
Citera
2004-04-04, 21:50
Medlem
mionos avatar
nähädåtack

Citat:
Skadade sedlar

Länk till Riksbankens författningssamling RBFS 1993:5 (pdf)

Sedlar kan skadas vid användning eller förvaring. Det är inte ovanligt att vikta sedlar vid oförsiktig hantering kan gå i två eller fler bitar. Riksbanken har informerat affärsbankerna om vilka regler som gäller för inlösen av skadade sedlar. Det går emellertid inte alltid att få skadade sedlar inlösta hos bankerna. Vid gränsfall om inlösen av sedlar brukar affärsbankerna vända sig till Riksbanken för att få vägledning.

Regler för inlösen av skadade sedlar finns dokumenterat i Riksbankens författningssamling RBFS 1993:5 (se länk ovan). I inledningen står det:

1 § Skadade sedlar inlöses
1. Med hela beloppet om en yta motsvarande minst två tredjedelar av hela sedeln återstår.

2. Med halva beloppet om en yta motsvarande mindre än två tredjedelar men mer än en tredjedel av hela sedeln återstår.

Den återstående sedelytan får utgöras av flera sedeldelar, om det med säkerhet kan fastställas att de härrör från samma sedel och de kan sammanfogas till en sammanhängande yta".

Eftersom Riksbanken får frågor om betydelsen av ordet minst när det gäller begreppet två tredjedelar kan det vara på sin plats med ett förtydligande av författningstexten. Innebörden är självfallet mer än liksom i skrivningen beträffande en tredjedel av sedeln, eftersom sedeldelar tillsammans aldrig kan resultera i utbetalning för mer än en hel sedel.
Citera
2004-04-05, 00:18
Medlem
Ralfons avatar
Men jag klipper och knycklar lite med en tusing, får sedan mina pengar tillbaka och sedan får polaren återstående del. Räknas det som ett tveksamt fall har vi ju iaf inte förlorat någonting. På så vis kan de ju inte veta att det är samma sedel..? Problemet är bara att jag inte vill riskera en tusing på att det fungerar=)
Citera
2004-04-05, 00:31
Medlem
L_BRUCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfon
Men jag klipper och knycklar lite med en tusing, får sedan mina pengar tillbaka och sedan får polaren återstående del. Räknas det som ett tveksamt fall har vi ju iaf inte förlorat någonting. På så vis kan de ju inte veta att det är samma sedel..? Problemet är bara att jag inte vill riskera en tusing på att det fungerar=)

Förstår inte varför du skulle göra det då du inte får ut mer pengar iaf?
Citera
2004-08-25, 18:48
Medlem
Text på 20kr sedel

Håll den framför dig, längst till höger står det "Selma Lagerlöf 1858-1940" i lodrät riktning. Ovanför texten går ett streck som egentligen är bokstäver skrivna i ULTRASMÅTT. Äger inget förstoringsglas, vad står det?
Citera
2004-08-25, 18:51
Medlem
wpctds avatar
Google säger:
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9097
Citera
2004-08-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wpctd
Google säger:
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9097

yo man, thx
Citera
2004-08-26, 09:44
Medlem
Hmm.... på min stod det "All your base are belong to us"
Vad fan betyder det?!
Citera
2004-08-26, 09:48
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
"I bakgrunden syns en stiliserad värmländsk landskapsbild av en skog och en sjö. Detta tema tas även upp i mikrotexten som löper längs med den högra kanten på sedeln:
SJÖN HAR SINA KÄLLOR GANSKA LÅNGT UPP I NORR OCH DÄR ÄR ETT HÄRLIGT LAND FÖR EN SJÖ. SKOGEN OCH BERGEN UPPHÖRA ALDRIG ATT SAMLA VATTEN ÅT DEN. STRÖMMAR OCH BÄCKAR STÖRTA NED I DEN ÅRET OM. DEN HAR FIN VIT SAND. Denna text är tagen från Gösta Berlings saga. Mellanslag och skiljetecken är utelämnade i mikrotexten. "

Källa; Riksbanken
Citera
2004-08-26, 10:37
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Hmm.... på min stod det "All your base are belong to us"
Vad fan betyder det?!
Bara en japansk översättningsmiss, inget att oroas för. Riksbanken lät trycka upp 1000 sedlar med en texten som skickades till Japan. Selma var stor där. Enligt legenden har dock 666 sedlar letat sig hem. Du är lycklig ägare till en av dem, håll hårt i den.
Puss
Citera
2004-08-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Bara en japansk översättningsmiss, inget att oroas för. Riksbanken lät trycka upp 1000 sedlar med en texten som skickades till Japan. Selma var stor där. Enligt legenden har dock 666 sedlar letat sig hem. Du är lycklig ägare till en av dem, håll hårt i den.
Puss

Allvarligt talat, det här är väl inte riktigt sant eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in