• 4
  • 5
2009-12-29, 12:19
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
Vissa saker bara måste man ha mjölk till.
Nej, ska vara vatten till blodpudding så smaken inte förvillas.
Citera
2009-12-29, 12:30
Medlem
Trumpeters avatar
Blodpudding, stekt fläsk och rårörda lingon är riktigt god husmanskost.
Citera
2009-12-30, 17:44
Medlem
Det är viktigt och bra att veta att lingonsylten innehåller mycket C-vitaminer. Dessa krävs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig järnet som finns i blodpuddingen. Det går också bra att äta något annat C-vitaminrikt med blodpuddingen, t ex någon slags apelsinsallad.
Att käka blodpudding utan lingon är detsamma som att blanda grogg utan sprit.

Det är jättegott med stekt fläsk till blodpudding. Mums! Men det är tyvärr helt onödigt. Blodpuddingen innehåller redan tillräckligt mycket fullvärdiga proteiner så fläsket blir onödigt. Jag föreslår istället att man tar en stor bibba fint rårivna morötter, kanske med en skvätt apelsinjuice i och/eller apelsinbitar.

Sirap till blodpuddingen är ofta uppskattat men då blir det en väldigt sockerrik måltid. Blodpuddingen innehåller redan socker och/eller sirap och lingonsylten är också sockrad.
Citera
2014-08-08, 01:01
Medlem
lehirals avatar
Har läst att folk brukar ha i äpple när dom gör blodpudding, hur gör man då? Alltså dom äter det på sidan och steker det med baconet typ.

Min tanke är att när baconet börjar bli klart så öser man i rivet äpple i baconet, tänkte att det ska ju knappast steka särskilt länge.
Citera
2015-08-23, 10:02
Medlem
heinos avatar
Testar långskott långt utifrån.

Ngn som vet om värmlandschark säljer i någon butik i Göteborg. Deras blodpudding har vunnit smakpris och skall vara utan tillsatser.
Citera
2015-08-23, 11:24
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Testar långskott långt utifrån.

Ngn som vet om värmlandschark säljer i någon butik i Göteborg. Deras blodpudding har vunnit smakpris och skall vara utan tillsatser.

Godaste puddingen enligt mig. Vet dock inte var i GBG den säljs. Enklast är väl att slänga iväg ett mail och kolla? http://www.varmlandschark.se/kontakt/
Citera
2015-08-23, 12:59
Medlem
heinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Godaste puddingen enligt mig. Vet dock inte var i GBG den säljs. Enklast är väl att slänga iväg ett mail och kolla? http://www.varmlandschark.se/kontakt/
Den var god alltså? Nyfiken på den.
Jo ska mejla dom eller så får jag ta en tur till Wermland..
Citera
2015-08-23, 13:05
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Den var god alltså? Nyfiken på den.
Jo ska mejla dom eller så får jag ta en tur till Wermland..

Den tillverkas dessutom av färskt blod och inte av blodpulver som många använder sig av.
Citera
2016-03-24, 06:15
Medlem
Crejzis avatar
Keso passar väldigt bra till blodpudding faktiskt. I kombination med kokt potatis, och lingonsylt också såklart. Ska nog inhandla lite keso imorgon, mums. Man ska absolut inte blanda keson med lingonsylten innan man stoppar det i munnen dock.
Citera
2021-08-09, 00:12
Som även kallas för "Radhusbiff ""
för att det är en billig maträtt och ordet kom till under en tid då det var
sämre ekonomi och husägarnas ekonomi gick på knäna

Minns knappt när vi åt denna maträtt, men rätt nyttig ändå
Citera
2021-08-09, 10:42
Bannlyst
I retrospekt skulle jag inte äta det till frukost. <- dumjävel!

Men just blodpudding är en del av mina käraste matminnen som ung kille. Med lingonsylt. Jag kommer i håg hur jag gillade dom lite brända kanterna. Det var riktigt bra mat.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in