Det är viktigt och bra att veta att lingonsylten innehåller mycket C-vitaminer. Dessa krävs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig järnet som finns i blodpuddingen. Det går också bra att äta något annat C-vitaminrikt med blodpuddingen, t ex någon slags apelsinsallad.
Att käka blodpudding utan lingon är detsamma som att blanda grogg utan sprit.
Det är jättegott med stekt fläsk till blodpudding. Mums! Men det är tyvärr helt onödigt. Blodpuddingen innehåller redan tillräckligt mycket fullvärdiga proteiner så fläsket blir onödigt. Jag föreslår istället att man tar en stor bibba fint rårivna morötter, kanske med en skvätt apelsinjuice i och/eller apelsinbitar.
Sirap till blodpuddingen är ofta uppskattat men då blir det en väldigt sockerrik måltid. Blodpuddingen innehåller redan socker och/eller sirap och lingonsylten är också sockrad.
Ngn som vet om värmlandschark säljer i någon butik i Göteborg. Deras blodpudding har vunnit smakpris och skall vara utan tillsatser.
Godaste puddingen enligt mig. Vet dock inte var i GBG den säljs. Enklast är väl att slänga iväg ett mail och kolla? http://www.varmlandschark.se/kontakt/
Godaste puddingen enligt mig. Vet dock inte var i GBG den säljs. Enklast är väl att slänga iväg ett mail och kolla? http://www.varmlandschark.se/kontakt/
Den var god alltså? Nyfiken på den.
Jo ska mejla dom eller så får jag ta en tur till Wermland..
Keso passar väldigt bra till blodpudding faktiskt. I kombination med kokt potatis, och lingonsylt också såklart. Ska nog inhandla lite keso imorgon, mums. Man ska absolut inte blanda keson med lingonsylten innan man stoppar det i munnen dock.
Som även kallas för "Radhusbiff "" för att det är en billig maträtt och ordet kom till under en tid då det var
sämre ekonomi och husägarnas ekonomi gick på knäna
Minns knappt när vi åt denna maträtt, men rätt nyttig ändå
I retrospekt skulle jag inte äta det till frukost. <- dumjävel!
Men just blodpudding är en del av mina käraste matminnen som ung kille. Med lingonsylt. Jag kommer i håg hur jag gillade dom lite brända kanterna. Det var riktigt bra mat.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!