2010-08-04, 23:56
Bannlyst
Jag vill börja med att påpeka att jag är fullständigt neutral vad gäller politisk tillhörighet och tar därmed ingen ställning i följande frågeställning. Jag vill främst ha åsikter från de som motsätter sig Sverigedemokraterna av en eller flera anledningar.

Det är få personer som inte inte har åsikter om Sverigedemokraterna, inte minst nu i valtider. Oftast låter det något i stil med att de är rasister och därmed är ofullkomliga som parti i alla avseenden. De är antihumanister och bör tystas ner så gått det går. När man tänker efter är rasistkortet det i princip alla använder när de ska försöka trycka ner sd och undvika debatt. Det är inte mycket annat som kommer upp. Detta är en objektiv iakttagelse jag skapat dels genom egna diskussioner med folk, men också genom det jag sett av offentliga personer och media i övrigt.

Har man skaffat sig en uppfattning om partiet förutom det media har matat en med vet man att rasistsnacket i det stora hela är en grov överdrift och generalisering av partiets politik. Jag själv kan tycka att deras övriga politik i många fall är bristfällig och stundtals oerhört optimistisk för att inte tala om orealistisk, men just invandringspolitiken är ju en fråga partiet verkligen hanterar bra och har har goda visioner för.

Nu är jag nyfiken på alla som inte kan tänka sig att rösta på sd. Vad har ni för argument mot partiet? Om ni anser att de är rasistiska; vad exakt anser ni i sådana fall är rasistiskt med partiets politiska agenda? Undvik gärna de vanliga klichéartade angreppen och utveckla era svar samt diskutera på ett mindre grundläggande plan de problem ni ser med partiets politik.
Citera
2010-08-05, 00:01
Medlem
miniCarls avatar
Ja jag tänkte ju rösta på SD men ändrade mig när jag fick höra talas om deras åsikter i hbt-frågorna
Citera
2010-08-05, 00:24
Medlem
gREds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miniCarl
Ja jag tänkte ju rösta på SD men ändrade mig när jag fick höra talas om deras åsikter i hbt-frågorna
utveckla.
Citera
2010-08-05, 00:30
Medlem
L0darens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gREd
utveckla.

skulle också vilja höra detta.
Citera
2010-08-05, 00:38
Medlem
FaderMovitzs avatar
De har inga vettiga lösningar på det problem som de faktiskt korrekt identifierat, invandringen.

Problemet som jag ser det är att vi tar hit människor, placerar dem i getto, för att därefter ge dem bidrag utan absoluta krav på motprestation. SD vill inte ta tag i den bidragsdelen verkar det som, istället försöker man "försvenska" invandrarna för att sedan tro att problemen försvinner om man gör det. Precis som att det inte finns svenskar som utnyttjar bidrag.

Däremot vill de minska arbetskraftsinvandringen, den sortens invandring som faktiskt fungerar bra. Det är de personerna som kommer till Sverige för att jobba som kommer hjälpa oss att klara av framtiden, det är de som bidrar med nya ideer och synsätt. Invandrare som kan vara förebilder för sina landsmän, dessa vill SD förbjuda. Vansinne...
Citera
2010-08-05, 00:46
Medlem
Topppis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaderMovitz
De har inga vettiga lösningar på det problem som de faktiskt korrekt identifierat, invandringen.

Problemet som jag ser det är att vi tar hit människor, placerar dem i getto, för att därefter ge dem bidrag utan absoluta krav på motprestation. SD vill inte ta tag i den bidragsdelen verkar det som, istället försöker man "försvenska" invandrarna för att sedan tro att problemen försvinner om man gör det. Precis som att det inte finns svenskar som utnyttjar bidrag.

Däremot vill de minska arbetskraftsinvandringen, den sortens invandring som faktiskt fungerar bra. Det är de personerna som kommer till Sverige för att jobba som kommer hjälpa oss att klara av framtiden, det är de som bidrar med nya ideer och synsätt. Invandrare som kan vara förebilder för sina landsmän, dessa vill SD förbjuda. Vansinne...

jag anser att personer som kan visa att dom har jobb eller en ekonomi som kan låta dom stanna i landet självmant ska få göra det, tvivlar på att SD kmr säga nej till dom? eller o.0
Citera
2010-08-05, 00:47
Medlem
lumpkinss avatar
Alla partier som lägger oproportionerligt stort fokus vid vissa folkgrupper känns för mig väldigt oseriösa. När alla politiska frågor, oavsett om de handlar om äldrevård eller kriminalvård, kan kokas ner till ett "de där jävla muslimerna" slutar jag lyssna. De har helt enkelt inga trovärdiga svar på viktiga politiska frågor.
Citera
2010-08-05, 00:51
Medlem
Gudmunds avatar
Om SD vinner får vi inte äta utländsk mat.
Citera
2010-08-05, 00:52
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Om SD vinner får vi inte äta utländsk mat.

Hur vinner man med 4% ?
Citera
2010-08-05, 00:56
Bannlyst
Citat:

"verkar det som" är väl aningen vagt uttryckt kan man tycka. Det är väl snarare så att de inte specificerat exakt hur de skulle vilja hantera situationen.

Angående arbetskraftsinvandringen är det väl så att man vill begränsa invandringen även där som skapar ett överflöd på en redan mättad arbetsmarknad (och därmed skapar mer arbetslöshet), och då främst få in kompetens som inte finns tillgänglig.

Igen, jag tar inte sd:s parti utan använder mig av information tillgänglig på bland annat deras hemsida.
Citera
2010-08-05, 01:11
Medlem
vonmansteins avatar
Citat:

Varför skulle det inte vara "vettigt" att minska asyl invandringen med ~90% hur menar Du att det skulle förvärra läget?
100k invandare/flyktingar i dagens läge är däremot vansinne enligt mig...
Citera
2010-08-05, 01:13
Medlem
FaderMovitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVanCleef
"verkar det som" är väl aningen vagt uttryckt kan man tycka. Det är väl snarare så att de inte specificerat exakt hur de skulle vilja hantera situationen.
Jag kollar lite här och där, bland annat som du på deras hemsida. Där ser jag inget om att man vill tvinga människor att söka jobb var som helst i landet, även om det innebär att man måste flytta från sin älskade hemort/getto. Jag ser inget om större krav på långtidsarbetslösa. Inget om krav på socialbidragstagare. Trots att detta är saker som måste till, tror jag, om vi skall lösa problemen i t ex Angered.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVanCleef
Angående arbetskraftsinvandringen är det väl så att man vill begränsa invandringen även där som skapar ett överflöd på en redan mättad arbetsmarknad (och därmed skapar mer arbetslöshet), och då främst få in kompetens som inte finns tillgänglig.

Det man kan läsa på deras hemsida är att:
Arbetskraftsinvandring till Sverige behövs alltså inte och ska därför i princip inte förekomma. Dock måste det vara möjligt för människor med speciell kompetens att komma till landet för att arbeta. Det handlar då om personer som kan uppvisa anställningsavtal med svenska arbetsgivare, där arbetsgivaren kan belägga att den aktuella kompetensen inte går att finna inom landets gränser.
Det känns väldigt gammaldags, restriktivt och krångligt. Bättre att ge personer som vill komma hit arbetstillstånd direkt, men om de inte kan försörja sig när de kommer hit så får de åka hem igen. Sätt som ett krav att de skall ha en viss summa pengar deponerad för hemresan. Om arbetsmarkanden är "mättad" så kommer knappast invandrarna komma hit, jag menar hur skall de möjligtvis kunna konkurera med en infödd svensk som redan är på plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in