2010-08-04, 23:20
Medlem
Obi-Wans avatar
Jag är en kille på 18 år och jag bor i en villa strax utanför Uppsala med mina föräldrar och syskon. Om några veckor börjar jag på Uppsala Universitet och ska läsa i 6 terminer, kanske t.o.m 10 terminer. Efter kandidatprogrammet är jag 21 år, och om jag väljer att gå masterprogrammet kommer jag att vara 23 år efter avslutade studier.

Så till mitt "problem"... Borde jag ta fullt studielån och skaffa en hyresrätt eller borde jag bo hemma och vara skuldfri efter mina studier? Båda alternativen har sina för- och nackdelar, men att bo hemma tills jag är 23 år är inget jag har lust att göra. Jag funderar på att leta efter ett helgjobb och spara stora delar av inkomsterna + studiebidraget och flytta hemifrån innan jag fyller 20.

Så, vad tycker ni? Hur gjorde ni själva? Dela med er av era egna erfarenheter och berätta gärna om för- och nackdelarna med båda alternativen.
Citera
2010-08-04, 23:43
Medlem
Jag tycker du borde flytta nu och skaffa en egen lägenhet. Man kan inte bo hemma tills man är 23 år.
Men tycker du de är värt att spara pengar på att bo hemma så kan du väl göra det annars ser jag inga som helst fördelar med att bo hemma.
Citera
2010-08-04, 23:57
Medlem
Obi-Wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Man kan inte bo hemma tills man är 23 år.
Det har jag inga planer på att göra, det skulle vara sista utvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Men tycker du de är värt att spara pengar på att bo hemma så kan du väl göra det annars ser jag inga som helst fördelar med att bo hemma.
Känslan att flytta hemifrån vid 21 års ålder, jobb och skuldfri skulle ju vara fantastisk. Men samtidigt så är pengar inte allt, det skulle ju vara otroligt skönt att flytta så snart som möjligt...
Citera
2010-08-05, 00:03
Medlem
Skulle absolut råda dig att flytta hemifrån, den personliga utvecklingen vinner mycket på det. Jag har aldrig ångrat att jag flyttade hemifrån när jag började studera, precis som dig så hade jag möjligheten att låta bli.

CSN tar jag med en klackspark, räknar med att få jobb efter min utbildning och skulle livet skita sig totalt så tror jag inte att 500kr extra i månaden till CSN skulle vara tovan som välter lasset.
Citera
2010-08-05, 00:11
Medlem
Knepig fråga... Allt beror ju liksom på dig själv, hur du känner och vad du vill göra. Spontant kan jag känna att det inte är någon vits att stressa på med att flytta hemifrån om man inte behöver det. Samtidigt vet jag också vilken frihet det är.

Själv bodde jag hemma tills mina studier var avslutade samt ytterligare ett år och var därmed drygt 23år. Jag har aldrig ångrat det beslutet. Genom att bo hemma kunde jag spara ihop till möbler, schysst stereo och allt annat man behöver. Inte minst kunde jag spara ihop en handpenning till den lägenhet jag bor i än idag, en liten trea innanför tullarna i Stockholm.

Nu var det visserligen några år sedan. Men hade jag inte gjort som jag gjorde är jag övertygad om att jag suttit fast i nån hyresrätt i förorten alternativt haft nåt andrahandskontrakt.

Visst kunde det suga att bo hemma i vissa sammanhang, men ser jag tillbaks på det idag vet jag att jag gjorde rätt. Dessutom är det nog värt att nämnas att fördelarna att flytta hemifrån såg jag mest som friheten att kunna festa när man ville. Det kunde jag ändå eftersom en hel del kompisar såklart hade skaffat eget.
Senast redigerad av Magban 2010-08-05 kl. 00:22.
Citera
2010-08-05, 06:43
Medlem
miqqqas avatar
Hade jag varit dig så hade jag avvaktat för tillfället. Börja plugga, se hur det går, försök hitta ett helgjobb med tiden och ställ dig i bostadskö. Sen ser du vad du vill om 1-2 år när du hunnit spara ihop lite pengar. Det är bra att flytta hemifrån för man växer upp och tar ansvar på ett annat sätt. Men samtidigt är det ju bra att slippa massa studielån, hinna spara ihop pengar (det är dyrt att flytta hemifrån) och slippa fundera så mycket på städning, handla och laga mat om man har mycket att göra med pluggandet..
Citera
2010-08-06, 15:46
Medlem
Solarprestiges avatar
tycker du kan bo hemma ett tag till, om du har den möjligheten.. onödigt att dra på sig skulder om det nu inte är så att du måste flytta långt bort för att kunna studera.. så har du oxå en del csn kvar om du skulle vilja studera senare i livet!
Citera
2010-08-06, 20:44
Medlem
Svårt val men å andra sidan har du ju möjligheten att avvakta och inte göra något förhastat.
Om du hyr lägenhet så behöver du ju heller inte satsa på något stort utan kan ta det minsta möjliga och istället åka hem till ditt pojkrum när du känner att du behöver lite mer plats och lugn och ro.

Hur mycket betalar du för att bo och äta hemma förresten? Det borde ju påverka ditt beslut ganska mycket.
Citera
2010-08-06, 23:07
Medlem
Vad har du tänkt att plugga?

Har du tänkt plugga något som leder till en ok löneutveckling - flytta idag, ju mer du tjänar desto mindre problem är CSN. Som student missar man saker om man stannar hemma.

Har du tänkt plugga något i stil med socialantropologi - bo kvar hemma, det blir för jobbigt att betala tillbaka CSN.

Jag är 30, tog lite mer än 5 och ett halvt års studielån. Har haft en vettig löneutveckling och aldrig lidit av att betala CSN, satte det på autogiro och glömde av det (och i april betalade jag ned det, go me. Men jag har kompisar med sämre löner som verkar tycka det är väldigt jobbigt.
Citera
2010-08-07, 06:29
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Inget att skamams over att bo hemma. Battre det an att ha skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in