2010-08-04, 22:27
Medlem
rumpanbars avatar
K3 (LBB) utbildar väl ständigt någon skvadron som skall ner till Afghanistan? Så var det när jag var nere iallafall. Går det kanske att försöka komma in där på något sätt då regementet rekryterar soldater. Tror dock att de söker soldater som i första hand genomfört värnplikt som jägare/spaning.
Citera
2010-08-05, 00:16
Medlem
Min plutonchef sa i lumpen att det mycket berodde på vilken befattning man sökte.
10-7-7 betyget var det officiella kravet. Men det funkade så att om man ville bli skyttesoldat så räckte ofta inte ens 10-8-8 i betyg. Om man kände plutonchefen så kunde dock undantag göras
Om man däremot var elektriker eller hade CE-kort och hjullastarerfarenhet, eller var någon slags "specialmekaniker" som behövdes så kunde du lätt komma undan med typ 10-4-5...
Utbud och efterfrågan som vanligt mao!
Senast redigerad av Macke85 2010-08-05 kl. 00:24.
Citera
2010-08-05, 11:40
Medlem
SLANGFiLs avatar
Är det någon som kan nämna för en okunnig vad x-x-x innebär? Vad står var del av betyget för?
Citera
2010-08-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLANGFiL
Är det någon som kan nämna för en okunnig vad x-x-x innebär? Vad står var del av betyget för?

Det gamla system så stog X-X-X för Uppförande-Lämplighet-Kunskaper och färdigheter om jag minns rätt, Uppförande var ett slags Ja-Nej fast 10 var Ja allt annat var att man uppfört sig illa, (vägrat order, varit full på övning etc.)

För att få bli krigsplacerad (dvs. duger i krig) så behövdes minst 10-5-5 förr i tiden (iaf tom 2003)
För att vara lämplig för utlandstjänst behövdes 10-7-7 detta ändrades senare till ett annat betyg system där 10-5-5 blev Ja-3-3- och 10-7-7 blev Ja-5-5 (vad jag vet så blev det en oerhörd inflation i andel soldater som muckade med utlandstjänstgöringslämpliga betyg efter det)

Rent praktiskt funkade det så att man fick ett betyg vid halva värnplikten då de sa att så här låg man till, sen i slutet hade man någon slags kamratutvärdering som befälen läste sen gav de betyg med de blandat med deras egna uppfattningar. I praktiken blev det så att alla kamrater som sa att de skulle satsa på officer eller utlandstjänst blev höjda i skyarna i sina utvärderingar av kamraterna oavsett hur de hade betett sig. Befälen gav dessutom aldrig lägre än 10-7-7 till någon som sökt till utlandstjänstgöring. Hade man inte sökt fick man oftast lägre än 10-7-7 så funkade det i mitt kompani har hört historier om kompanier där ingen fick under 10-7-7 "för att inte sätta käppar i hjulen hos folk".

Jag fick 10-6-6 och jag hade då under slutet av vpl ämnat in min ansökan till att plugga i Uppsala och gett upp planerna på utlandstjänstgöring så jag brydde mig inte då, nu ångrar jag mig bittert.
Citera
2010-08-05, 11:58
Medlem
Hinds avatar
"Utlandstjänst" på så vis finns inte längre. Med det nya kontraktförsvaret så är det mer eller mindre tvång att alla anställda skall göra tjänst utomlands.
Citera
2010-08-05, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hind
"Utlandstjänst" på så vis finns inte längre. Med det nya kontraktförsvaret så är det mer eller mindre tvång att alla anställda skall göra tjänst utomlands.

Kommer nog ske gallringar då man ska ta ut personal tror inte hela Sveriges försvar kommer vara utomlands samtidigt precis.
Citera
2010-08-05, 12:03
Medlem
SLANGFiLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime
*massa intressant information*
Tack så hemskt mycket du, det där var väldigt lärorikt och släckte en hel del frågetecken
Citera
2010-08-05, 13:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse2100
Finns det någon möjlighet att göra utlandstjänst om man har 10-5-5? Får väl erkänna att man var omogen som tusan när man gjorde vpl vilket ledde till det dåliga betyget, nu har man vuxit både mental och fysiskt och är nyfiken om det går att göra något åt detta? :-)

Det beror väl på vad du hade för tjänst, det finns ju en sådan där brasklapp i alla militära tjänstgöringsintyg med en mening som friskriver personen från tjänstens svårigheter, så har du inte varit typ malaj, mekaniker eller något liknande så ska det inte vara något egentligt problem. Som exempelvis värnpliktig så kunde du ju inneha tjänster som i internationell tjänst besätts av erfarna kaptener, löjtnanter och majorer. So what the *%4&?

Vad gjorde du för att få 10-5-5? Vi hade en hel drös människor som fick mysko betyg där jag gjorde militärtjänstgöringen, en fick 1-1-1 men han snodde nått vapen och en rejäl mängd ammunition. Sedan hade vi gänget som försökte imponera på några utländska inspektörer med hitlermuschar och preparerade hängningssnaror på logementet, de bara försvann. Sedan hade vi årets värsta malaj som roade sig löspluggs driveby på civilister under förflyttning i civilt område. Mycket skoj men bra betyg blev det inte på första delen. Sedan hade vi snubben som klådde upp 2 kaptener och 1 löjtnant som kaxade lite vid ett tillfälle och jagade ett helt tält inklusive 4 yrkesbefäl med vedyxa och morakniv, på morgonen kunde man hos förläggningsposten läsa att "02:13, ett springande tält och fasaväckande vrål". om jag inte minns fel fick han 10-3-3 men alla som inte var drabbade var av uppfattningen att han borde fått 10-10-10.

Det är lite med militära betyg som med universitetsbetyg, vänskap går först och blod är tjockare än vatten. Det är inte ovanligt att officersgäng som får topp positioner avskurna pga. förbandsnedläggning helt försvinner så att säga.

Senast redigerad av BehindRayban 2010-08-05 kl. 13:03.
Citera
2010-08-05, 13:23
Avstängd
Citat:
(vad jag vet så blev det en oerhörd inflation i andel soldater som muckade med utlandstjänstgöringslämpliga betyg efter det)

I praktiken blev det så att alla kamrater som sa att de skulle satsa på officer eller utlandstjänst blev höjda i skyarna i sina utvärderingar av kamraterna oavsett hur de hade betett sig. Befälen gav dessutom aldrig lägre än 10-7-7 till någon som sökt till utlandstjänstgöring. Hade man inte sökt fick man oftast lägre än 10-7-7 så funkade det i mitt kompani har hört historier om kompanier där ingen fick under 10-7-7 "för att inte sätta käppar i hjulen hos folk".

Jag fick 10-6-6 och jag hade då under slutet av vpl ämnat in min ansökan till att plugga i Uppsala och gett upp planerna på utlandstjänstgöring så jag brydde mig inte då, nu ångrar jag mig bittert.

Det råder en extrem brist på soldater till internationell tjänstgöring, därav betygsinflationen och att det är internationell tjänst som premieras vid betygsättningen.

10-6-6 är ju inte på något vis dåligt och kan nog knappast ställa till med några problem i framtiden såvida du inte vill bli polis eller åka på internationell tjänstgöring i statens regi. Vill du bli polis så borde de inte vara något problem om du har läst på Uppsala universitet, det trumfar 90% av övriga sökande.
Citera
2010-08-05, 13:39
Medlem
Har man gjort lumpen under de gamla systemet 10-7-7, så kan man komma in med lägre. Våra befäl sa att fast man hade under den gränsen så sök ändå, du kan ändå komma in.
Just pga de nya systemet, 10-5-5 kan bli svårt dock.

Och sen handlar de ju också om hur mycket folk dem behöver, är de inte stort intresse så ökar ju chansen för dem som är under gränsen.
Citera
2010-08-05, 14:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BodenSwe
Har man gjort lumpen under de gamla systemet 10-7-7, så kan man komma in med lägre. Våra befäl sa att fast man hade under den gränsen så sök ändå, du kan ändå komma in.
Just pga de nya systemet, 10-5-5 kan bli svårt dock.

Och sen handlar de ju också om hur mycket folk dem behöver, är de inte stort intresse så ökar ju chansen för dem som är under gränsen.

I princip så tar de alla som söker, det är ingen slump att det traditionellt tagit 1-2 år att få iväg en sådan där internationell insats samtidigt som det funnit 100.000 man, 3000 stridsfordon, 10 flottenheter, 1000 kanoner och mer än 200 flygplan med 1 veckas beredskap.........

Men som sagt är du Malaj med 10-5-5, har gett ett gäng officerare fetingklubba, stulit vapen eller pepprat civilister med lösplugg, lekt Hitler med utländska inspektörer, hotat hänga dig själv eller liknande så är det nog kört. har du inte gjort dig skyldig till allt detta men ändå inte fått åka av konstig anledning så finns det fler sätt att i efterhand få betyget ändrat. Skriv om du är intresserad?
Sedan finns det ju fler möjligheter men då är du inte en representant för Sverige längre.
Citera
2010-08-05, 15:35
Medlem
Citat:
10-5-5 blev Ja-3-3- och 10-7-7 blev Ja-5-5
Ja-3-3 motsvarar inte 10-5-5. Allt under Ja/nej-5-5 är ett underkänt betyg som medför att man inte krigsplaceras. Och även om man har fått Ja-5-5 kan man i fritexten få omdömet "inte lämplig för officersutbildning".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in