Citat:
Ursprungligen postat av SLANGFiL
Är det någon som kan nämna för en okunnig vad x-x-x innebär? Vad står var del av betyget för?
Det gamla system så stog X-X-X för Uppförande-Lämplighet-Kunskaper och färdigheter om jag minns rätt, Uppförande var ett slags Ja-Nej fast 10 var Ja allt annat var att man uppfört sig illa, (vägrat order, varit full på övning etc.)
För att få bli krigsplacerad (dvs. duger i krig) så behövdes minst 10-5-5 förr i tiden (iaf tom 2003)
För att vara lämplig för utlandstjänst behövdes 10-7-7 detta ändrades senare till ett annat betyg system där 10-5-5 blev Ja-3-3- och 10-7-7 blev Ja-5-5 (vad jag vet så blev det en oerhörd inflation i andel soldater som muckade med utlandstjänstgöringslämpliga betyg efter det)
Rent praktiskt funkade det så att man fick ett betyg vid halva värnplikten då de sa att så här låg man till, sen i slutet hade man någon slags kamratutvärdering som befälen läste sen gav de betyg med de blandat med deras egna uppfattningar. I praktiken blev det så att alla kamrater som sa att de skulle satsa på officer eller utlandstjänst blev höjda i skyarna i sina utvärderingar av kamraterna oavsett hur de hade betett sig. Befälen gav dessutom aldrig lägre än 10-7-7 till någon som sökt till utlandstjänstgöring. Hade man inte sökt fick man oftast lägre än 10-7-7 så funkade det i mitt kompani har hört historier om kompanier där ingen fick under 10-7-7 "för att inte sätta käppar i hjulen hos folk".
Jag fick 10-6-6 och jag hade då under slutet av vpl ämnat in min ansökan till att plugga i Uppsala och gett upp planerna på utlandstjänstgöring så jag brydde mig inte då, nu ångrar jag mig bittert.