2011-09-04, 14:31
Medlem
Ull-Strumpas avatar
När jag läser förhören, med MJs bekanta, så undrar jag varför ingen tillfrågas vad de pysslade med vid tiden för MJs försvinnande.
Flera av hennes nätkontakter har ju tidigare varit hemma hos henne i bostaden.
I flera fall verkar det ha varit MJ som har varit intresserad av ett fortsatt förhållande, men killarna har backat. Om det inte bara är något de säger.

Är det bara om man är misstänkt, som alibi kontrolleras. Är det bara på film de ställer frågan,
- Vad gjorde du i tisdags mellan kl.... och .......?
Och,
-Har du nån som kan intyga det?

Och varför utreds inte såna här tips vidare? Om de hade gått vidare med det så skulle det väl finnas med i fupen?
Citat:
Marina berättade för Martin att hon träffat mycket män den senaste tiden, men att det sällan
lett till sex. Martin fick uppfattningen att det hon var ute efter var att få utlopp för sin
dominanta sida. Hon berättade inte om något tillfälle där hon råkat illa ut. Martin uppger att
Marina även nämnde att hon träffat någon kille på en annan "BDSM"-sida, hon nämnde
säkert vad den sidan hette men Martin kommer inte ihåg namnet.
Citera
2011-09-04, 14:39
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, det här med pengarna som påstås tas ut i omgångar från FS konto och stoppas i FS plånbok utan att förbrukas är mycket intressant. Ett sånt beteende avviker från det vanliga. Det vanliga är att man tar ut pengar, gör slut på pengarna, tar ut nya pengar osv. Att ta ut pengar, lägga dem i plånboken, uppsöka bankomaten igen trots att man har pengarna kvar, ta ut lite till, lägga i plånboken, uppsöka bankomaten igen några veckor senare (?), lägga en femhundring till i plånboken osv - DET är ovanligt.

Eftersom FS inte vill ge någon förklaring till sitt påstådda, mycket avvikande, beteende så tror jag honom inte. Här är något han inte behöver spekulera i utan här är något han själv har gjort och därför bör kunna ge en tydlig förklaring av.

Det uppenbara alternativet är naturligtvis att pengarna kommer från uttagen på Marinas kort den 28/7.
Vilken överdrift, att kalla penninguttagen för "ett mycket avvikande beteende". För dig kanske, men inte för mig.
Jag säger inte att pengarna INTE kom från MJs konto, men jag håller nog på att Freds beteende är mer avvikande.

Innan jag började betala med kort så gjorde jag alltid så, väntade aldrig tills plånboken var tom.
Men även med kort i pluskan, så vill jag ha kontanter, det kan ju dyka upp en tillfälle till en bra affär och då gäller det att ha kontanter.
Citera
2011-09-04, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
För gemene man kanske. Men har du problem med skulder och regelbundna utmätningar på din inkomst, så blir det ett naturligt beteende.

Det håller inte. Om FS var föremål för utmätning så drogs pengarna direkt på a-kassan. Den a-kassa som rasslade in på kontot var den summa som var fredad för utmätning.
Citera
2011-09-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det håller inte. Om FS var föremål för utmätning så drogs pengarna direkt på a-kassan. Den a-kassa som rasslade in på kontot var den summa som var fredad för utmätning.

Jo, men det kanske kom in pengar från andra håll. Är man i den sitsen så tar man det säkra före det osäkra. Det är bara det jag säger.
Citera
2011-09-04, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Vilken överdrift, att kalla penninguttagen för "ett mycket avvikande beteende". För dig kanske, men inte för mig.
Jag säger inte att pengarna INTE kom från MJs konto, men jag håller nog på att Freds beteende är mer avvikande.

Innan jag började betala med kort så gjorde jag alltid så, väntade aldrig tills plånboken var tom.
Men även med kort i pluskan, så vill jag ha kontanter, det kan ju dyka upp en tillfälle till en bra affär och då gäller det att ha kontanter.

Och den "affären" dyker upp och försvinner med blixtens hastighet och ger inte utrymme för att åka till en bankomat och hämta en större summa kontanter om det är vad som behövs? Det låter som... lagom rena affärer.

Men nu ska vi inte tala om dig. FS hade enligt egen uppgift tömt sitt konto i omgångar ooch placerat pengarna i plånkan istället för på kontot och var vid tiden för förhöret den 5/8 -10 helt ren på kontot varför han inte kunde använda sitt kort utan att övertrassera. Men 4060 kr hade han i plånboken.

Varför inte låta FS själv redogöra för varför han hämtar ut pengar i omgångar och stoppar i plånboken och tömmer kontot så att han inte kan använda sina kort? Jag skulle väldigt gärna syna de där kontoutdragen om någon har dem och se när dessa påstådda uttag i omgångar är gjorda.
Citera
2011-09-04, 15:11
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men, kollade telelistan nu vi har i tråden och ser att det är tre rapporter i den också, det innebär att det är exakt samma information som advokaten har fått.

Några nya telefonlistor som skulle ha lämnats in den 30:e har de inte fått. Kanske det är chattlistorna.
Det låter sanslöst galet att en åklagare får mörka på det här sättet.
Nästan så att man börjar fundera på om han har haft en viss kontakt med M.
Citera
2011-09-04, 15:16
Bannlyst
Citat:

Man ska nog inte titta så mycket på vad som är normalt för dig eller mig..

FS har för vana att länsa sina flickvänners konton och det är ett helt otänkbart beteende för de flesta av oss. Hans övriga beteende och total brist på emapti avviker också från de flesta andras..tack och lov.

Nej, man får göra som Zurfarn gör..se vad som avviker från FS eget "normala" beteende.
Citera
2011-09-04, 15:28
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norns
Ursäkta, men har vi inte bara Freds ord för att det är han som vill avvakta? Vi vet ju inte hur Marina såg på deras eventuella relation. Det kan ju ha varit hon som inte var intresserad av att inleda någon relation med Fred.

Givetvis kan det ha varit på det viset och med det avser du att Fred då skulle ha reagerat med att ta livet av BO?

Nu ska vi se:

En person som man aldrig har haft en relation med avvisar ens intresse och då blir man så upprörd, för det finns ju inga andra människor av motsatt kön i världen, så man har ihjäl personen ifråga.

En person som man har haft en relation, som man själv av en eller annan anledning inte vill ska ta slut, med uppger att relationen är över och att man ska flytta ut omedelbart med följden att man själv blir så upprörd att man har ihjäl personen ifråga.

Jag avser inte att säga vilket av dem som är sant men fråga dig själv vilket av dessa båda scenarion som är det mest troliga.

Citat:
Ja, det är väl detta som även polisen kallar förutsättningslöst.

Det är inte mängden tips som är märkligt, det är innehållet. Men att du inte kan se logiken i detta betyder inte att andra kanske kan göra det. Ett motiv går klart att skönja också, om man vill det.

Du har bestämt dig, precis som polisen, och ni är nöjda med att den enklaste förklaringen troligtvis är den mest riktiga. Så kanske det är, men det finns undantag och det är kanske just dessa undantag som gör att det idag inte finns någon fälld för Marinas försvinnande.

Till skillnad från, uppenbarligen, dig är jag kapabel till att ha en personlig åsikt och ändå vilja att polisen skall göra ett korrekt förundersökningsarbete. Ingenstans i något av mina inlägg i den här tråden har jag hävdat att polisen skall undlåta att utreda någon ifall man bedömer tipsen som relevanta. Man kan hitta motiv i allt om man verkligen vill det, men det innebär inte att det finns någon sanning däri. Jag skulle exempelvis kunna lägga fram en teori där du själv har ett motiv om det nu kan roa dig. Blir du per automatik skyldig eller ens misstänkt då?

Det finns oerhört mycket att säga om standarden på det arbete polisen har utfört, samtidigt som man kan beklaga det faktum att åklagaren inte valde att spetsa till sin framställan i rätten och att därutöver ha frisinnade Friman som lagman har inte gjort sakärendet bättre direkt.
Har hört mig för inom partiet vilka avdankade politiker vi har som nämndemän vid Uddevalla TR och är det de som jag tror blir jag inte särskilt förvånad över att Friman inte möter på motstånd.

Hade jag varit förundersökningsledare i ett fall som detta, där man de facto saknar BO:s kropp, skulle jag verkligen se till att den utredning man gör inte läcker som ett såll utan följer upp varje tips av värde för att avföra dem som det du kallar undantag utan vikt.

Citat:
Jaha, det var som jag misstänkte att vissa skribenters uttalande i tråden berodde på deras egna personliga värderingar och inte på grund av att de förutsättningslöst försökte medverka till att diskutera kring fallet.

Då faller deras argument tyvärr väldigt fort.

Intressant inställning du har. Är det exemplar av FUP jag har av sämre kvalitet än det du har tillgång till? Har du mer material i ditt exemplar än vad jag har i mitt? Har du, utöver FS:s egna ord - vars trovärdighet helt ärligt inte är särskilt stor, någon annan information än den som alla i den här tråden har fått sig tillgänglig genom andra skribenters förtjänstfulla uppladdning av dokument?

Svaret på de frågorna antar jag är nej, nej och nej vilket gör att jag undrar varför min bedömning av detta material skulle bli sämre enbart beroende på det faktum att jag personligen kände BO och haft det tvivelaktiga nöjet att ha träffat på FS med barn. Till skillnad från dig och många andra här kan jag läsa mellan raderna eftersom jag vet vem BO var och också hur den misstänkte beter sig i det verkliga livet. Finns det en möjlighet att det finns en alternativ gärningsman - givetvis gör det det men hur hög är sannolikheten för att så är fallet? Rätt minimal om man ser till tidsaspekter och det beteende som den GM har uppvisat.

Fortsätt gärna att försöka skriva folk på näsan om du anser att det för tråden framåt men fram tills dess att du eller andra skribenter presenterar en trovärdig teori med motiv som inte är hämtade från någon Sci-Fi skräckrulle kommer jag att behålla min åsikt och den är att den misstänkte är gärningsmannen. Motbevisa mig gärna men gör det genom att framlägga något mer substansiellt än personliga påhopp och kategoriskt avfärdande av de inlägg jag har skrivit.

Citat:
Men lite konstiga uttalande från Fred, tycker du inte det?

Ja, han gör en hel del konstiga uttalanden och hans flitiga ringande till polisen irriterade även spaningsledningen. Det var med möda som de orkade lyssna på mig, och då har jag ändå känt BO sedan 2002, när jag vid ett enda tillfälle hade ringt in och lämnat tips om platser vid havet där jag vet att BO tyckte om att vara och även snorkla vid.

Innebär hans uppgifter att han medvetet försöker förvilla polisen? Nej, det tror jag inte utan det handlar snarare mer om någon som fått mersmak utav att bli bekräftad och uppmärksammad. I botten ligger med största sannolikhet känslan av att vilja hjälpa till och finna BO, vilket nog de flesta som lämnar tips känner.

Uppgiften från FS:s sida om att de hade haft ett rikligt sexliv de senaste månaderna och att han skulle ha haft sex med BO dagarna före försvinnandet skulle jag inte lägga alltför mycket vikt vid och än mindre utmåla det som ett motiv för att Fred skulle ha haft ihjäl BO.
Det är mer troligt att FS våldfört sig på BO och att han genom att uppge det han säger i förhör försöker förklara eventuella spår av sexuellt umgänge med att det skulle häröras ifrån samtyckt sex.
Citera
2011-09-04, 15:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Märkligt, deras första förhör verkar mest sanningsenliga då de inte blivit påverkade av varandra ännu.

Citat:
Karina fick ett sms 28 juli, som hon tyvärr raderade…det har hon ju ångrat nu…

Det var från Marina och där stod det att hon var i Linköping eller att hon skulle dit.

Sedan så var det om dragblocket som gått sönder då de skulle åka Wakeboard mm

Karinas uppfattning var att det var Marina som skrivit sms:et – inget som avvek från hennes normala sätt att skriva.

Har denna person blivit hittad, förhörd och avförd?

Citat:
Ang. om det varit ngn. spec. nätdate så känner Helena bara till några stycken. En som Marina
sagt var "jättego". Han var från Linköping.
Citera
2011-09-04, 15:38
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks

De personliga påhoppen står du för, inte jag, men du ser det inte själv.

Ja, jag är övertygad om att vi läser samma fup men ändå läser den olika. Troligtvis på grund av att jag inte färgas av mina egna känslor och övertygelser när jag läser den.

I övrig anser jag det meningslöst att besvara ditt inlägg, vill du ha svar så återkom med ett nytt inlägg där du lämnar de personliga påhoppen utanför och istället kort och koncist fokuserar på det du vill diskutera.

Ps, glöm inte bort avataren.
Citera
2011-09-04, 15:39
Bannlyst
Citat:
Märkligt, deras första förhör verkar mest sanningsenliga då de inte blivit påverkade av varandra ännu.

Har denna person blivit hittad, förhörd och avförd?

I så fall finns han väl med i slasken..
Citera
2011-09-04, 15:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
I så fall finns han väl med i slasken..

En av nyckelpersonernas förhör finns "kanske" i slasken.

Minst 5 personer nämner denna långa och goa person från Linköping men ingen vet vem han är och jag hittar ingen person från Linköping som de har förhört.

Har hon ljugit för alla dessa personer eller har polisen inte lyckats hitta honom?
Senast redigerad av Lalajlaj 2011-09-04 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in