2011-09-01, 23:24
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roffegf
Vaccumförpacka och frysa ner kroppen,sen göra en betongklump av alltihop under jord.
Mycket jobb,men vill man vara säker får man nog slita lite
Sen måste nog "verkstan" eldas upp rejält.
Hoppas dock att man slipper detta uppdrag

Kroppen? HELA kroppen? Jaevla stor vacumpack du har då. Varför frysa ner den om man får fråga?
Fruset material ändrar ju form vid upptining, kan det vara så bra om man gjutit in det i betong?
Citera
2011-09-01, 23:25
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Hon var ju på väg i säng...

Hoppas att det inte finns några bäddmadrasser i sängen
Citera
2011-09-01, 23:27
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Bra! Det vore kanon om du kan fråga varför de söker just i närområdet. Som jag citerade tidigare från boken SPÅR så framgår det att en hund kan spåra en spårläggare minst 4 km avstånd upp till 17 dagar efter spåret lades ut. Vore märkligt om inte någon vovve fått upp ett spår om hon verkligen försvunnit bakom huset. Jag tror att de letar på helt fel plats.
I Eva Magnusson-tråden skrev nån om likhundar.
Jag har för mig att en, eller flera hundar, fick gå in i ett, eller flera hus där någon hade dött för en hel massa år sen, 10-15 år tror jag.
Och om jag inte minns fel så gick hundarna till rätt rum och rätt plats i rummet, trots att det var länge sen nåt lik hade legat där.
Jag tror också att det var så att föraren INTE hade nån förhandsinfo. för att inte kunna leda hunden.

Men då antar jag att det var lik som hade legat mer än 20 minuter.
Citera
2011-09-01, 23:36
Medlem
Roffegfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Kroppen? HELA kroppen? Jaevla stor vacumpack du har då. Varför frysa ner den om man får fråga?
Fruset material ändrar ju form vid upptining, kan det vara så bra om man gjutit in det i betong?
Förhoppningsvis brinner betongen ihop innan kroppen tinat upp.
Nu har jag ju inte provat detta,men du la ut frågan.
Hur skulle du göra?
Citera
2011-09-01, 23:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Fup sid.17

Om så var fallet, var fanns då kamouflagefilten? Den den hängde, åtminstone på bilderna, ända ner till golvet.
Om Ing*lfss*n såg ett blått överkast, som slutade en dm från golvet. Isf borde kamofilten ha hängt ned bakom överkastet, om den inte kom dit lite senare
Fup sid. 736-738
Filten kan ha varit instoppad mellan träribborna på resårbottnarnas underrede; se bild, FUP, s. 715.
Citera
2011-09-01, 23:47
Medlem
mercys avatar
Citat:
I Eva Magnusson-tråden skrev nån om likhundar.
Jag har för mig att en, eller flera hundar, fick gå in i ett, eller flera hus där någon hade dött för en hel massa år sen, 10-15 år tror jag.
Och om jag inte minns fel så gick hundarna till rätt rum och rätt plats i rummet, trots att det var länge sen nåt lik hade legat där.
Jag tror också att det var så att föraren INTE hade nån förhandsinfo. för att inte kunna leda hunden.

Men då antar jag att det var lik som hade legat mer än 20 minuter.

Ser att boken jag lånat på bibblis är skriven av ett hundtjänstbefäl i hemvärnet men som även har utbildat hundar till försvarsmakten - kanske inget för min Fiffi då.
Men här finns uppgifter om olika typer av spårning som ex.smellerspår från fordon, smellerspår i fordon, smellerupptag i fordon, smellerspår med spårsök på parkeringsplats,smellerspår från smittad yta m.m. Dvs alla möjliga och nästan omöjliga typer av spårning. Är det nåt ni vill veta fråga gärna imorgon - nu blir det natter för mig.
Citera
2011-09-01, 23:51
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Filten kan ha varit instoppad mellan träribborna på resårbottnarnas underrede; se bild, FUP, s. 715.

Du kan ha rätt, men jag tror att det kan vara marigt att få den att stanna kvar där. Ribborna ligger ju på tvären, och på kortsidorna skulle det gå fin, men jag vet inte hur det blir på långsidorna.

Jag tänker mig att det skitblå överkastet är en nödlösning för att täcka över eländet.
Citera
2011-09-01, 23:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inte av likhund.
Anmärkningsvärt. - Kunde hon inte ha trängts in i Lupon?
Citera
2011-09-01, 23:57
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Duntäcke kan man som bekant ha året om, och det är högst osannolikt att FS skulle ha lagt dit ett par duntäcken om det inte funnits några från början. MJ:s mor verifierar i FUP, s. 668, att MJ fått duntäcken i present av sina föräldrar (två stycken av samma fabrikat är väl rimligt att anta?). Mamman kände inte igen de täcken som låg i sängarna när hon bäddade, eller hon kunde i vart fall inte säga om det var samma duntäcken som MJ tidigare fått.

Av FUP, s. 739 framgår att det ena duntäcket var ett rutsytt äldre dun/fjädertäcke med urblekta tvättlappar. Det andra var ett gåsdunstäcke av ett fabrikat som MJ:s tidigare sambo PF (enligt dennes fru L T-F) känt igen som MJ:s täcke. Det är därför inte omöjligt att bara det ena täcket (det som låg på MJ:s sida) bytts ut, och att det ursprungligen funnits två gåsdunstäcken.

Då MJ sköts (med eller utan täcket över sig; det kan t ex ha legat vid fotändan av sängen) behöver bara påslakanet ha nåtts av några stänk, eller av en mindre blodmängd, för att motivera att också täcket inuti byttes ut. Och eftersom det hade sett misstänkt ut med ett täcke och en filt så var minst ett täcke (antaget det andra klarat sig från blodbesudling) nödvändigt att bytas ut. Detta plus polismannen BI:s iakttagelse om en platt säng talar för att det fanns duntäcken i sängen när MJ sköts, och att ett (eller bägge) sedan transporterats undan och ersatts. Det är inte troligt (men ej heller uteslutet) att täcket med urblekta tvättlappar tillhört FS, eller att det skulle ha funnits dubbla uppsättningar duntäcken. - Det ser f.ö. också ut att finnas ett täcke i enkelsängen i källaren. - Alltså finns möjligheten att FS har tvingats införskaffa minst ett av de täcken som låg i sängen då MJ:s mor sedermera bäddade.Ett "täcke" inkluderar även ett "duntäcke", och att det är fråga om just duntäcken verifieras som sagt av MJ:s mor. - FS bör ha varit högst medveten om att MJ fått ett par sådana duntäcken av sina föräldrar och att MJ:s mor skulle ha saknat dessa. - Nu var ju mamman inte inne i sovrummet den 2 aug så det fanns alltså tid för FS att komplettera sovrummet (om han inte vid denna tidpunkt redan hunnit göra det, och att polismannen BI:s iakttagelse om platt säng är en felaktig minnesbild).
Angående ev. inköp av täcken. Jag är med på vad du syftar på. Men jag tror tyvärr inte det kan spåras. Den mordmisstänkte hade kontanter.
Citera
2011-09-02, 00:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Du kan ha rätt, men jag tror att det kan vara marigt att få den att stanna kvar där. Ribborna ligger ju på tvären, och på kortsidorna skulle det gå fin, men jag vet inte hur det blir på långsidorna.
Det kan ha vikts dubbelt utefter långsidorna också.
Citat:
Jag tänker mig att det skitblå överkastet är en nödlösning för att täcka över eländet.
Ja, det kan det vara - även om man tycker att den slutliga lösningen den 2 aug borde ha varit klar plus att blodet då hunnit torka. - Men som sagt: Det kanske saknades ett täcke?
Citera
2011-09-02, 00:01
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Pratade med en Polis som jag känner och han sa att en av de poliser som har en av hundarna som var med och sökte varit ute i flera hundra timmar och sökt. Alltså även på sin fritid när han skulle ut med hunden. Han bor doch inte i närheten av Mj utan tog sig tid att åka dit och leta. Han kommer nog inte att ge upp i första taget
Det låter bra. Vad är det för sorts polishund han har?
Citera
2011-09-02, 00:05
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Från det ena till det andra: borde inte polisen haft en topografikarta då de sökte efter MJ? Man ser snutar gå uppför berg och alla andra omöjliga ställen. Släpar man ett lik på ca 80-90 kg uppför?
Svartedalen har mkt kuperad terräng och rimligtvis borde väl polisen ha sökt runt omkring där det inte är så stor höjdskillnad.
Jag har försökt leta reda på bra kartor över området, men ej lyckats. Orienteringsklubben verkar ha bra sådana, men de finns tyvärr inte på nätet.

Och hur undersöker man mosshål egentligen? Kollade de bara om ytan var intakt?

Jag var halvvägs ned i ett sådant hål en gång (tror det var ett sådant iaf), men blev uppdragen. Det såg ut som vanlig mark, men när man gick på den så gungade det under fötterna och rätt vad det var hade jag enbart midjan ovanför marken. Det gick inte att få fäste med fötterna någonstans.

Man kan ju inte gärna ha dykare eller gräva med grävmaskin, men hur kan man egentligen kolla upp dessa utan att själv riskera livet?
Var det inte någon i tråden som beskrev att det var en hel del sådana sumpområden/mosshål i området? Och att den mordmisstänkte gillade att vandra i terrängen? Jag minns inte var jag läst det eller andra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in