Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, de 4000 kronor borde han få tillbaka, men vet inte hur länge det dröjer innan tingsrätten häver beslaget.
Eftersom de pengarna inte går att spåra och han frias för brottet så kan inte dessa 4000 kr anses vara bevis eller beslagtagna för annans räkning. Han borde få tillbaka dessa, kanske omgående då jag inte har läst domen ännu.
Beslaget kommer säkert att hävas när domen kommer den 16:e men utbetalningen sker inte förrän domen vunnit laga kraft, alltså efter eventuella överklaganden avgjorts.
Om nu pengarna finns kvar hos polisen i Västra Götaland..?? Det har ju en tendens att försvinna både pengar och annat hos polisen...

Det är ju som bekant inte bara hustruplågare, allmänt våldsbenägna, sadistiska sexualförbrytare, barnknullare osv. som är anställda av polisen. Det finns även gott om skitiga småtjuvar på RPS lönelista...
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Citat:
Ursprungligen postat av Finlisa
fredriks ekonomi är väl inte den bästa jag har inte koll på om han har skuldor hos fogden, nån som vet? om han har det och han får skadestånd, har dom inte rätt o ta av dom pengarna då? eller hur funkar det? kommer han att få fortsatt socialbidrag om han får ut skadeståndet? det heter väl att man ska spara pengar osv. Nån som kan fakta om det?
Drygt 200 tusen. Men vet inte om dessa ersättningar från JK är utmätningsbara.
Skadestånd är skyddade från utmätning. Det innebär att fogden inte kan röra dessa pengar...
MEN: I praktiken brukar detta innebära att pengarna inte utmäts från det konto de satts in på under samma dag som de utbetalats. Står de kvar nästa dag betraktas de som en tillgång och kan utmätas i vanlig ordning. Det innebär att FS måste ta ut pengarna samma dag de utbetalas och sen se till att fogden inte kommer åt dem nästa dag....
När det gäller socialbidrag är jag inte säker men det borde logiskt sett vara samma sak där...