2014-05-10, 15:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Det säger de verkligen inte! De säger att det inte finns någon annan rimlig förklaring än att FS gjort det!
Det är en himmelsvid skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Men suck säger jag angående vad Hovrätten skriver. När man uttrycker att man inte ser en annan förklaring och att det dessutom är svårt att någon annan har skickat ett sms. Då menar man att personen har skickat sms:et,.

Hur svårt är det och hur står det till med tolkningsförmågan? Är den förvriden av en lögnaktiga kriminell mördare? Vem är intresserad av att lyssna på advokat Hansson och vad Fredrik framför`?
Hovrätten har efter Högsta Domstolens resningsbeslut fällt Fredrik Svensson för mordet på Marina Johansson. Även om man vill tolka fel eller missuppfatta domslutet eller lyssna på Fredrik.

En 3,5 år lång svår rättsprocess har nått ett avslut. Han va skyldig och han är dömd så enkelt är det.
Tolkningarna här inne får inte Fredrik Svensson friad utan det har lett till att han blev än mer misstänkt tidigare inget annat.

På ren svenska så betyder det att Fredrik Svensson har skickat Sms:et.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, men på juristsvenska så betyder det de skriver att förklaringen kan godtas som så sannolik att det inte finns något rimligt tvivel att hysa kring att den är riktig. Och rimligt tvivel betyder som kanske bekant inte att man med 100% säkerhet måste kunna utesluta varje teoretiskt tänkbar alternativ förklaring. Bevisvärdering är inte binär, men ditt tänkande runt värderingen av enskilda bevis tenderar att dra åt det hållet. Förmodligen är det därför du på sistone hamnat alltmer i alternativteoretiska resonemang och känner dig övertygad om att domstolar begått allvarliga fel när man sammanvägt bevisning i indiciemål och funnit den vara tillräcklig.

Nej, att FS har skickat SMS skrivs på juristsvenska: Det är uteslutet att någon annan än FS har skickat meddelandet, eller Det är bortom rimligt tvivel att någon annan än FS har skickat meddelandet. Nu skriver HR Det är svårt att se en rimlig förklaring till att någon annan än FS skulle skicka ett sådant meddelande, vilket innehåller rimligt tvivel.
Senast redigerad av Quarrel 2014-05-10 kl. 15:33.
Citera
2014-05-10, 15:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om alt. gm haft tillträde 28-29 hade inte MJ kunnat avsända ett sms fm den 29/7, så enkelt är det, Quarrel. För FS återstår endast att hävda att MJ varit vid liv den 29/7 10:01:39, och att hon måste ha mördats efter den 29/7 - och då på annan plats än i sitt sovrum. - Hela hans gravstensnatt åt h-e, med andra ord. - Eller menar du det är rimligt (i vart fall inte orimligt) anta att din alt. gm så eftertryckligt raderat sms:et i FS:s mobil..?
Nej, det menar jag inte. Jag har beskrivit ett tänkbart scenario, med en alternativ GM, upprepade gånger.
Citera
2014-05-10, 15:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du besvarade inte min fråga - annat än med irrelevant och kringelikrokigt bludder.
Det beror på att frågan grundas på ett felaktigt påstående, "Ingen har hittat en sådan "rimlig" förklaring - allra minst FS".
Citera
2014-05-10, 15:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har inte kollat här på ett tag men tittade just på videon om de återvunna SMSen.

Jag fattar det som att mobilerna befunnit sig under olika master och ett SMS med texten "Jag blir kvar...." har skickats från MJs mobil till FS mobil den 29:de.

Frågor:
1. Varför skulle en GM skicka detta SMS överhuvudtaget?
2. Varför skulle FS skicka detta SMS till sig själv för att sen ta bort det?
1. Alternativ GM visste att Marina var i bostaden på natten och nu hade lämnat den. Då är texten "Jag blir kvar tills i morgon" naturlig med avsikt att skjuta upp saknaden, och inte avslöja var hon är.
Citera
2014-05-10, 15:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Har inte kollat här på ett tag men tittade just på videon om de återvunna SMSen.

Jag fattar det som att mobilerna befunnit sig under olika master och ett SMS med texten "Jag blir kvar...." har skickats från MJs mobil till FS mobil den 29:de.

Frågor:
1. För att ge sken av att MJ skulle hålla sig borta ytterligare en natt - så att han fick ett "försprång" och inte FS dyrkade upp dörren till MJ:s sovrum i första taget... eller fick för sig att ringa eller sms:a henne... eller undrade över en vistelseort bara MJ:s syster fått sig sms:at... eller fick för sig att ringa och söka henne ute på T...

2. För att ge sken av att MJ var vid liv (och försvunnit i samband med att hon befunnit sig på en helt annan plats än i sitt sovrum). - Vid närmare eftertanke insåg FS sedan att han skulle komma att avslöjas så snart blodet i sängen upptäckts och att man i och med ett sådant sms också skulle kunna fastställa att MJ avlidit efter 10:01:39 den 29/7. Därför uppfanns "gravstensnatten" som ett tidsutrymme för en alt. gm att kunna mörda MJ, städa, emballera mm.
Citera
2014-05-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
1. Alternativ GM visste att Marina var i bostaden på natten och nu hade lämnat den. Då är texten "Jag blir kvar tills i morgon" naturlig med avsikt att skjuta upp saknaden, och inte avslöja var hon är.

Den som mördade Marina var i bostaden och Marina skickade ett sms med den texten?

Fast hon var död och allting det var duktigt. Men hon ville ju inte avslöja var hon var. För mördaren då alltså?

Vad menar du?
Citera
2014-05-10, 15:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Den som mördade Marina var i bostaden och Marina skickade ett sms med den texten?

Fast hon var död och allting det var duktigt. Men hon ville ju inte avslöja var hon var. För mördaren då alltså?

Vad menar du?
Nej, meddelandets adressat var FS.
Citera
2014-05-10, 15:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det beror på att frågan grundas på ett felaktigt påstående, "Ingen har hittat en sådan "rimlig" förklaring - allra minst FS".
Nej, det är ett helt korrekt påstående: Ingen - allra minst FS - har någon rimlig förklaring till att en alt. gm skulle ha skickat ett sms till FS som FS sedan raderat så eftertryckligt att han fått fingerfrakturer.
Citera
2014-05-10, 15:23
Medlem
Citat:
Nej, meddelandets adressat var FS.

På vilka platser befann sig mobilerna här?
Citera
2014-05-10, 15:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, det är ett helt korrekt påstående: Ingen - allra minst FS - har någon rimlig förklaring till att en alt. gm skulle ha skickat ett sms till FS som FS sedan raderat så eftertryckligt att han fått fingerfrakturer.
Jag har lämnat en rimlig förklaring. Jag är inte ingen.
Citera
2014-05-10, 15:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
På vilka platser befann sig mobilerna här?
Marinas mobil var i cellen Stora Höga N och FS mobil i Kode N.
Citera
2014-05-10, 15:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Frågor:

För att det ingick i hans brottsplan från början, men sen passade det inte in.
Marina va med största säkerhet död då den 29 juli klockan 10.00,01, så då får du använda din kapacitet och grunna på vem som skickade sms:et till Fredrik. För domstolen har konstaterat både vem som skickat sms:et och vem som är skyldig. Du har ju i flera inlägg bevisat vilken ungefärlig teori du haft i fallet, så du tycker inte att det liksom att det klarnat än eller?
Det är solklart och har varit sen det började vad som hände med Marina.

Du vet väl att Fredrik har fällts och att man har återskapat sms som han erkänt att han raderat.
Finns ingen alternativ gärningsman i detta fallet det har Hovrätten konstaterat med att döma Fredrik utom allt rimligt tvivel skyldig.
Vad Fredriks advokat säger är ju nonsens det är inget domstolen tagit till sig utan ratat rakt av.
Du har dessutom anklagat tex mig för att förstöra tråden, men det va väl för att jag förhöll mig att inte tro på svammel, konspirationer och lögner. Så nu har du slutresultatet, och då befinner sig inga alternativ med i bilden.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-05-10 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in