Citat:
Ursprungligen postat av
Fnurra-pa-traden
Ah, så du försöker sammanföra och hitta paralleller ? Allt baserat på personliga känslor, tro och lösa antaganden.
Så mycket annat har vi ju inte. Inte du heller.
Citat:
I så fall, nu när jag delgett dig det faktiska förehavandet vad det gäller FS, så ber jag dig att behandla mig för det jag faktiskt skriver i tråden, att jag är allvarligt kritisk till Polisutredningen och inget annat.
Du är uppenbarligen också allvarligt kritisk till hovrättens senaste dom, och anser att den strider mot HD:s riktlinjer för bevisvärdering.
Citat:
Jag antar att personer som talade mot polisens utredning i Quick, Rahman, da Costa sågs med samma oförstående inställning som din efter domarna. Men för all del, häckla på.
Visst händer det att rättsväsendet tar miste i skuldfrågan. Men vad som är karakteristiskt för alternativteoretiker är ju att vilket fall de än har alternativa teorier om, så är ju polisutredningen och den rättsliga behandlingen av fallet
alltid en rättsskandal i Quick- eller da Costa-klass. Det gäller alltså för dig att få auditoriet i tråden att snarare koppla ihop dig och de resonemang du för med Hannes Råstam eller Per Lindberg än med etablerade rättshaveristiska varumärken här i forumet.
Och därvidlag har du, i vart fall vad gäller mitt personliga vidkommande, ännu inte nått riktigt ända fram. Framför allt gäller att smärre inadvertenser i polisutredning eller domformuleringar
alltid föreligger i mer komplicerade utredningar och domar, och att det alltså inte är rimligt att kräva att förundersökning och dom ska var fullständigt fria från motsägelser och inadvertenser för att det ska vara rimligt att döma.
Citat:
Fast nu var frågeställningen om uppfattningen var inkorrekt. Smygtelefonen användes såsom vittnet Per F. och KH säger. Hade då en sammanvägning kunnat ske utan att man visste vem MJ pratat med, eller hur telefonen användes vid tidpunkt för mordet ? Hade rätten kunnat bortse från en aktiv telefon enligt HDs praxis gällande sammanvägning av bevis i en sk. indicierättegång ?
Ett av de vittnen du nämner är för det första, på, vad jag begriper, rätt rimliga grunder, tillskrivet låg trovärdighet i hovrättsdomen. Vad gäller
vittnet Per F. antar jag att du avser Marinas ex. Jag hittar, varken i huvudprotokoll eller tilläggsprotokoll, några uppgifter från honom om Marinas telefoner i något protokollfört och rubricerat förhör med honom, så jag kan inte värdera uppgifterna.
När jag tittar runt bland de tilläggsprotokoll jag har på jakt efter något som Per F har sagt om Marinas telefoner, hittar jag däremot ett förhör med FS som ger uppenbara Christine Schürrer-vibbar. FS vill inte bli förhörd, för han säger sig inte må bra. Man han mår alldeles tillräckligt bra för att försöka chefa runt med förhörsledaren rejält. Så beter sig, i min erfarenhet, ingen oskyldig. Och han kommer att bli jobbig för personalen på kåken.