2014-03-25, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Enligt skogsröjarna och HR så är det september 2011.

Det stämmer. Det fanns ingen avspärrning av vägen 2010. Den kom senare när de var klara med röjandet.
Citera
2014-03-25, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vem har sagt att jag lät mig påverkas, jag tyckte att jag var ganska tydlig med att jag inte var intresserad av att springa andras ärenden i tråden.

Jo just det, bara Lalajlaj som säger det, är någon förvånad över det.
Det är betydligt lättare att få en tillsägelse om man gör fel. Misstänker starkt att det är därför Lalajlaj blev kontaktad, till skillnad från marionetterna, som per se gick i mördarens ledband.
Heder Lalajlaj!
Citera
2014-03-25, 13:04
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Vem har sagt att jag lät mig påverkas, jag tyckte att jag var ganska tydlig med att jag inte var intresserad av att springa andras ärenden i tråden.

Jo just det, du skall ha all kred. Frågan nu är vilka som lät sig duperas av tilltalad. De "uppvaktade" lär inte informera självmant. Uppenbarligen. Det har tråden visat, jag tror knappast FS uppvaktat enbart dig.
Citera
2014-03-25, 13:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Sängen har tillhört en tidigare ägare som förmodligen aldrig varit hemma hos Marina. En granne kan hjälpa någon att lasta av möbler från bilen utan att kliva in i huset. Den personen ska inte automatiskt bevisas vara en lögnare även om hans fingeravtryck finns på möblerna inne i bostaden. Så vill du väl inte ha det? Jag vill få dig att begripa att det krävs mer för att få en person formellt misstänkt.
Jag har inte föreslagit att någon ska misstänkas formellt pga fingeravtrycket. Sängen flyttades in i bostaden 2004. Om den inte har torkats av sedan dess kan man utgå från att det hade funnits många fler avtryck. Därav kan man sluta sig till att den har torkats av sedan den flyttades in, och antalet personer som har haft tillträde till sovrummet är hanterligt. Alltså borde avtrycket ha undersökts.
Citera
2014-03-25, 13:08
Bannlyst
Citat:
De lösa granarna var avhuggna efter att skogsröjarna vart och röjt sept-2011.
Skogsröjarna hade vart på plats på Siggesväg 2 dagar och jobbat och en av dem säger att det fanns en granmatta med smågranar. Sen när M hittades och polis hade spärrat av plats så säger skogsröjaren att det fanns massa avhuggna granar som han trodde polis huggit ner.
Det framkommer i rättegång.

HR lämnar öppet för att M kan ha fraktats senare till fyndplats. Men de får inte till det hur det kunnat ske och var M under ett år kunnat förvarats.

Från domen:
Den omständigheten att L**s J.
och P. W utfört röjningsarbete på skogsvägen och vändplanen under några dagar
i september 2011, utesluter inte att emballaget låg där redan då. Lars Jakobsson
och Per Willman hade rimligen sin uppmärksamhet främst på arbetet och inte på terrängen
runt omkring. Enligt hovrättens uppfattning framstår det som klart mest sannolikt
att emballaget placerades på platsen i direkt anslutning till att Marina Johansson
dödades. Utredningen är emellertid inte sådan att det helt kan uteslutas att emballaget
flyttades dit i ett något senare skede.

Marinas kvarlevor har troligtvis legat på samma plats sedan augusti 2010. det finns mer som talar för det än att det placerats där under 2011. Skogsröjarna hade ingen anledning att dra i granarna 2011 för att se om de var avhuggna redan då vilket är lite trist. De kunde ha hittat Marina redan då.

Även om de kunde visa att paketet flyttats finns möjligheten att fs flyttat det.

Vad ville fs ha sagt med fotografiet av skogsarbetaren han lämnade in till HR? Vad han än ville gick det inte vägen.
Citera
2014-03-25, 13:11
Medlem
egoonlines avatar
Citat:

Att försöka manipulera och styra tråden går ju hand i hand med Fredriks "normala" beteende.
Sedan så undrar man ju om Fredriks adepter har en logisk förklaring till att han kontaktade dig och försökte påverka vad du skrev i tråden?
Citera
2014-03-25, 13:15
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har inte föreslagit att någon ska misstänkas formellt pga fingeravtrycket. Sängen flyttades in i bostaden 2004. Om den inte har torkats av sedan dess kan man utgå från att det hade funnits många fler avtryck. Därav kan man sluta sig till att den har torkats av sedan den flyttades in, och antalet personer som har haft tillträde till sovrummet är hanterligt. Alltså borde avtrycket ha undersökts.
Om fingeravtryck är ointressanta så kan man undra varför polistekniker öht penslar föremål.
Nu hittades ett fingeravtryck på självaste B.P som polis ignorera efter att den inte matchade F.

Hår i emballage där kroppen hittades har inte heller undersökts mer än på längd och färgnyans.
Här borde ju polis lyft sina ögonbryn av upphetsning av fynd men tyvärr så ignorerades detta också.

Frågan är då varför polis inte anser att dessa fynd är av intresse?
Citera
2014-03-25, 13:24
Medlem
Citat:
Om fingeravtryck är ointressanta så kan man undra varför polistekniker öht penslar föremål.
Nu hittades ett fingeravtryck på självaste B.P som polis ignorera efter att den inte matchade F.

Hår i emballage där kroppen hittades har inte heller undersökts mer än på längd och färgnyans.
Här borde ju polis lyft sina ögonbryn av upphetsning av fynd men tyvärr så ignorerades detta också.

Därför att detta fingeravtryck och dessa hårstrån inte förändrar det faktum att det bara är FS som har kunnat mörda Marina och gjort allt annat kring mordet. Färgen på huset spelar inte heller någon roll.
Citera
2014-03-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egoonline
Att försöka manipulera och styra tråden går ju hand i hand med Fredriks "normala" beteende.
Sedan så undrar man ju om Fredriks adepter har en logisk förklaring till att han kontaktade dig och försökte påverka vad du skrev i tråden?
Har själv haft en PM konversation med mördarfredrik om hans onda rygg, han försökte inte värva över mig till "killergroupie" sidan den gången, har varit helt lönlöst eftersom jag från dag ett sett mördarfredrik som skyldig till avrättningen av MJ. Att adepterna fortfarande tuggar samma gamla dynga ett varv till i tråden beror nog helt enkelt på deras rätthaveristiska inställning till samhället.
Citera
2014-03-25, 13:27
Bannlyst
Citat:

Det är klart att de ska leta fingeravtryck även om det tyvärr gått en alldeles för lång tid. På ett halvår hinner en brottsplats kontamineras av flera för utredningen ointressanta personer. Men polisen är inga siare. De vet inte om fingeravtrycket någon gång skulle bli intressant. Nu blev det aldrig det men det är inte polisens fel.

Det är inte sant att de slutade jämföra efter att fs uteslutits. Du vet att de sökte även i fingeravtrycksbasen.

Hårstråna ignorerades inte. De fanns inga rötter och därmed inget dna att gå vidare med. De försökte trots allt.
Citera
2014-03-25, 16:23
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Det är klart att de ska leta fingeravtryck även om det tyvärr gått en alldeles för lång tid. På ett halvår hinner en brottsplats kontamineras av flera för utredningen ointressanta personer. Men polisen är inga siare. De vet inte om fingeravtrycket någon gång skulle bli intressant. Nu blev det aldrig det men det är inte polisens fel.

Det är inte sant att de slutade jämföra efter att fs uteslutits. Du vet att de sökte även i fingeravtrycksbasen.

Hårstråna ignorerades inte. De fanns inga rötter och därmed inget dna att gå vidare med. De försökte trots allt.
Det enda som polis Enar ville att SKL skulle undersöka var om det gick att göra en "droganalys" av hårstråna för att jämföra med F.

SKL svara med att hårstråna då skulle förstöras om de gjorde en sådan undersökning och därav så lät de bli att analysera hårstråna.
Citera
2014-03-25, 16:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ah, så du försöker sammanföra och hitta paralleller ? Allt baserat på personliga känslor, tro och lösa antaganden.
Så mycket annat har vi ju inte. Inte du heller.

Citat:
I så fall, nu när jag delgett dig det faktiska förehavandet vad det gäller FS, så ber jag dig att behandla mig för det jag faktiskt skriver i tråden, att jag är allvarligt kritisk till Polisutredningen och inget annat.
Du är uppenbarligen också allvarligt kritisk till hovrättens senaste dom, och anser att den strider mot HD:s riktlinjer för bevisvärdering.

Citat:
Jag antar att personer som talade mot polisens utredning i Quick, Rahman, da Costa sågs med samma oförstående inställning som din efter domarna. Men för all del, häckla på.
Visst händer det att rättsväsendet tar miste i skuldfrågan. Men vad som är karakteristiskt för alternativteoretiker är ju att vilket fall de än har alternativa teorier om, så är ju polisutredningen och den rättsliga behandlingen av fallet alltid en rättsskandal i Quick- eller da Costa-klass. Det gäller alltså för dig att få auditoriet i tråden att snarare koppla ihop dig och de resonemang du för med Hannes Råstam eller Per Lindberg än med etablerade rättshaveristiska varumärken här i forumet.

Och därvidlag har du, i vart fall vad gäller mitt personliga vidkommande, ännu inte nått riktigt ända fram. Framför allt gäller att smärre inadvertenser i polisutredning eller domformuleringar alltid föreligger i mer komplicerade utredningar och domar, och att det alltså inte är rimligt att kräva att förundersökning och dom ska var fullständigt fria från motsägelser och inadvertenser för att det ska vara rimligt att döma.

Citat:
Fast nu var frågeställningen om uppfattningen var inkorrekt. Smygtelefonen användes såsom vittnet Per F. och KH säger. Hade då en sammanvägning kunnat ske utan att man visste vem MJ pratat med, eller hur telefonen användes vid tidpunkt för mordet ? Hade rätten kunnat bortse från en aktiv telefon enligt HDs praxis gällande sammanvägning av bevis i en sk. indicierättegång ?
Ett av de vittnen du nämner är för det första, på, vad jag begriper, rätt rimliga grunder, tillskrivet låg trovärdighet i hovrättsdomen. Vad gäller vittnet Per F. antar jag att du avser Marinas ex. Jag hittar, varken i huvudprotokoll eller tilläggsprotokoll, några uppgifter från honom om Marinas telefoner i något protokollfört och rubricerat förhör med honom, så jag kan inte värdera uppgifterna.

När jag tittar runt bland de tilläggsprotokoll jag har på jakt efter något som Per F har sagt om Marinas telefoner, hittar jag däremot ett förhör med FS som ger uppenbara Christine Schürrer-vibbar. FS vill inte bli förhörd, för han säger sig inte må bra. Man han mår alldeles tillräckligt bra för att försöka chefa runt med förhörsledaren rejält. Så beter sig, i min erfarenhet, ingen oskyldig. Och han kommer att bli jobbig för personalen på kåken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in