2014-01-23, 23:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Så bra att Lambertz o Co beviljade resning. Undra vad dom två som var emot resningen tänker nu?
Bevisningen är ju tydlig.
Citera
2014-01-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Och det konstiga var att det inte kunde återskapas innan. Vilket då gjorde att man kunde tro att det var något som hänt när den avsändande telefonen slogs sönder, eller något.

Men det var alltså ett riktigt meddelande med, måste det vara, falsk avsändare. Och då kunde de övriga meddelandena också ha falsk avsändare.

Det var väl i december? Undrar varför man inte kunde återskapa det innan. Vad jag vet så finns ingen ny teknik eller så, på det området.
Mig veterligen finns ingen ny teknik till detta, data består av ettor och nollor i datapaket med kontroll siffror så att även dåliga och ofullständiga paket kan tydas. Är säkerligen en kostnadsfråga som man undvikit tidigare då man i utredningen ansåg att det man hade räckte till fullo. Nu ville man vara på den säkra sidan och fixade fram SMSet som ett väldigt starkt bevis.
Citera
2014-01-23, 23:39
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Så bra att Lambertz o Co beviljade resning. Undra vad dom två som var emot resningen tänker nu?
Bevisningen är ju tydlig.
F och försvaret har väl fortfarande rätten att begära resning i HD utifrån HR:s dom?
Citera
2014-01-23, 23:40
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egoonline
Jag undrar hur tankarna går hos FS nu?
Jag är övertygad om att trodde att han skulle klara sig den här gången också.
Jag tror att hans "vänner" övertygat honom om att han inte behöver vara orolig.

han är förmodligen rasande och inget finns det att puffa på för att lugna ner sig med
Har nog säkert extra ont i ryggen efter dagens förhandling
Citera
2014-01-23, 23:43
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
F och försvaret har väl fortfarande rätten att begära resning i HD utifrån HR:s dom?

Om jag inte har helt fel så gäller prövningstillstånd, någon kan gärna rätta mig om så inte skulle vara fallet.
Citera
2014-01-23, 23:44
Medlem
Gissar på att han inte kommer vara så samarbetsvillig under RPUn, det blir nåt i stil med mördartyskan som slog ihjäl barnen i Arbåga; total tystnad blandat med "jag spekulerar inte" och "det har inte du med att göra". Sen bedöms han som frisk och får livstid.
Citera
2014-01-23, 23:45
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Mig veterligen finns ingen ny teknik till detta, data består av ettor och nollor i datapaket med kontroll siffror så att även dåliga och ofullständiga paket kan tydas. Är säkerligen en kostnadsfråga som man undvikit tidigare då man i utredningen ansåg att det man hade räckte till fullo. Nu ville man vara på den säkra sidan och fixade fram SMSet som ett väldigt starkt bevis.
Det är ju en stor blunder att polis/åklagare inte i ett tidigt skede begärde återskapande av C eller J.E:s sms. Nu utgår ju HR endast på deras egna ord och det är ju inga bevis på att J.E sms:a om att avböjt en dejt eller att C nämnt Lin/Lidlöping.

Både J.E och C raderade sms de fått från M:s mobil.
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2014-01-23 kl. 23:49.
Citera
2014-01-23, 23:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52

Det är inga särskilda kostnader med det. Man dumpar ut innehållet ur SIM-kortet och ur telefonminnet och går igenom vad som finns. Det är standardprocedur.

Och nej, ett mordoffers sista SMS lär man inte släppa bara sådär.

Det här är faktiskt intressant. Det kan vara ytterligare en jättemiss.
Citera
2014-01-23, 23:50
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det är ju en stor blunder att polis/åklagare inte i ett tidigt skede begärde återskapande av C eller J.E:s sms. Nu utgår ju HR endast på deras egna ord och det är ju inga bevis på att J.E sms:a om att avböjt en dejt eller att C nämnt Lin/Lidlöping.

Det är ny teknik som framkommit, så jag utgår ifrån att det inte gick att göra innan.
Alltså en ny detalj som inte va med i resningsansökan. Det gäller att hänga med rent tekniskt.
Så avtrycken samt hårstråna hade ingen som helst betydelse för skuldfrågan. Förvånad?

Garanterat så inser HR att JE är ett tramskort.
Citera
2014-01-23, 23:58
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Gissar på att han inte kommer vara så samarbetsvillig under RPUn, det blir nåt i stil med mördartyskan som slog ihjäl barnen i Arbåga; total tystnad blandat med "jag spekulerar inte" och "det har inte du med att göra". Sen bedöms han som frisk och får livstid.

Att han troligen är en psykopat behöver inte utesluta någon annan störning. Det var på gång ett nytt lagförslag att alla skulle dömas till fängelse och om så behövdes få vård där. Det har väl blivit lite för många som yxat ner morsan eller dömda pedofiler som plockat upp dagisbarn under sina permissioner. Vet någon hur det går med lagförslaget?
Citera
2014-01-24, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Att han troligen är en psykopat behöver inte utesluta någon annan störning. Det var på gång ett nytt lagförslag att alla skulle dömas till fängelse och om så behövdes få vård där. Det har väl blivit lite för många som yxat ner morsan eller dömda pedofiler som plockat upp dagisbarn under sina permissioner. Vet någon hur det går med lagförslaget?
Det bereds just nu. I princip ska rättspsykiatrisk vård helt ges på fängelserna. Ungefär som Mihaijlovic haft det sen han dömdes.
Citera
2014-01-24, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är inga särskilda kostnader med det. Man dumpar ut innehållet ur SIM-kortet och ur telefonminnet och går igenom vad som finns. Det är standardprocedur.

Och nej, ett mordoffers sista SMS lär man inte släppa bara sådär.

Det här är faktiskt intressant. Det kan vara ytterligare en jättemiss.
Det är tyvärr så att mobildata inte eller sparsamt används i FU i dag men det kommer mer och mer. Beror kanske på att man är dålig på att ta tillvara ny teknik. I dag kan man plottra hela rörelse kartan utan att mobilen används.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in