Jag har haft en teori en längre tid som inte försvinner, utan poppar upp varje gång jag tänker på detta case.
Jag tror inte åklagaren på något sätt var tvungen att släppa FS så snart vid första häktningen pga bristande bevisning, utan att det skedde av taktiska skäl.
Bråttom att häkta honom, bråttom att släppa honom - det är ju ett anmärkningsvärt sällsynt och högst märkligt agerande!
Han blir anhållen efter femton minuters förhör, häktad efter två dagar, för att helt plötsligt släppas fri en vecka senare.
Citat:
Sannerholm i AB 2010-0813: "Misstankarna mot honom kvarstår dock, och har i vissa avseende stärkts. Däremot räcker det inte att få honom häktad på en starkare grund än tidigare, därför väljer jag att häva häktningen"
Redan i detta skedet tror jag de har allt utom kroppen. Alltså bevis för att hon är mördad, bevis för att FS har utfört mordet, men ändå väldigt små chanser till fällande dom pga avsaknad kropp.
Därför menar jag att man släpper honom för att han på fri fot skall agera på ett sätt som stärker bevisningen eller till och med leder till kroppen.
Varför de väljer att begära honom häktad igen (just då) verkar ju märkligt så här i efterhand med tanke på att det efter det gått så lång tid utan att åtal väckts.
Citat:
Sannerholm igen GT 20110330 ang det nya anhållandet: " Misstankarna mot honom har stärkts på senare tid och det är det som lett fram till det här beslutet."
Detta är bara min egna funderingar helt utan några som helst belägg, och kommer kanske visa sig var helt felaktiga.
Det skall bli spännande att se vad som händer imorgon.
Angående väckta mordåtal med saknad kropp som lett till fällande dom, länkar jag återigen till följande artikel:
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article252535/Atalas-for-mord-utan-kroppar.html