2011-04-17, 11:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Sverige har mycket långa häktningstider.
Hur länge de kan hålla FS utan att ha hittat någon kropp vet jag inte, men förhoppningsvis går väl hela våren och sommaren innan han släpps (om han nu gör det).
Är FS i de nedpissade cellerna på Skånegatan? Hoppas de glömmer honom där då de flyttar övriga häktade till det nyinvigda häktet i Göteborg.
Sitter han i Göteborg? Sitter han inte i Uddevalla, där domstolen ligger?
Citera
2011-04-17, 11:22
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sitter han i Göteborg? Sitter han inte i Uddevalla, där domstolen ligger?

Vet ej. FS fördes till Göteborg från Hagfors, enligt GT samt Värmlands Folkblad.
Enligt NYHETERsto satt han anhållen i Göteborg.

Det är ju Göteborgspolisen som har hand om ärendet så det är kanske enklast att ha FS i Göteborg med tanke på förhör etc. Men det är möjligt att han sitter i Uddevalla. Jag vet inte, fast jag hoppas att han sitter på Skånegatan
Senast redigerad av rubbergirl 2011-04-17 kl. 11:31.
Citera
2011-04-17, 12:59
Bannlyst
Det här att polisen så snabbt misstänkte att MJ var död, beror kanske på hur FS har svarat polisen? Han var inte orolig för henne alls. Han trodde? att hon åkt iväg för att festa.
Vad jag förstår fattas inget annat än MJ själv och möjligtvis nycklarna? Det låter som att plånbok med bankomatkort var kvar hemma. Mobil, dator, kamera kanske också fanns hemma? Har för mig att jag läste om det tidigare.
Åker man iväg för att festa (i flera dagar) tar väl de flesta med sig såna saker (kanske inte datorn då) men mobil och plånbok plus lite kläder, smink osv..fattas inget sådant i hemmet är de nog ganska snabba att misstänka att personen inte lever längre. Det kanske inte ens saknas ett par skor..
Det finns andra skäl än blod etc för att misstänka att någon inte lever längre.
Det är ju ett ganska klassiskt uttalande det där.."h*n har rest bort, jag vet inte vart.."
Citera
2011-04-17, 13:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Vet ej. FS fördes till Göteborg från Hagfors, enligt GT samt Värmlands Folkblad.
Enligt NYHETERsto satt han anhållen i Göteborg.

Det är ju Göteborgspolisen som har hand om ärendet så det är kanske enklast att ha FS i Göteborg med tanke på förhör etc. Men det är möjligt att han sitter i Uddevalla. Jag vet inte, fast jag hoppas att han sitter på Skånegatan
FS bor säkert i en lyxsvit på "Hotell Gripen" med tre mål mat om dagen, tillagade av en fransk stjärnkock, fri TV, radio, dagstidningar och Internet. Utöver det har han säkert permission tolv timmar om dagen.
Citera
2011-04-17, 13:29
Medlem
saffys avatar
Citat:
FS bor säkert i en lyxsvit på "Hotell Gripen" med tre mål mat om dagen, tillagade av en fransk stjärnkock, fri TV, radio, dagstidningar och Internet. Utöver det har han säkert permission tolv timmar om dagen.

Inte som häktad. Han får inte läsa tidningar, inte prata med någon mer än advokat och förhörsledare. Han sitter ensam och ev brev blir lästa före han får dem.
Blir han dömd, ja då får han väl dom "bekvämligheterna"
Citera
2011-04-17, 15:34
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Inte som häktad. Han får inte läsa tidningar, inte prata med någon mer än advokat och förhörsledare. Han sitter ensam och ev brev blir lästa före han får dem.
Blir han dömd, ja då får han väl dom "bekvämligheterna"
Det beror väl på vilka restriktioner han har, har fulla restriktioner framgått någonstans?
Sen undrar jag hur det var med helikoptern/helikoptrarna igår, landade de/den och isåfall var?
Citera
2011-04-17, 15:38
Medlem
saffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Det beror väl på vilka restriktioner han har, har fulla restriktioner framgått någonstans?
Sen undrar jag hur det var med helikoptern/helikoptrarna igår, landade de/den och isåfall var?

Det är säkert dom restriktionerna..är det så för mindre brott så kan jag inte tänka mej att FS får vara på internet, prata med andra m m..men god mat får han ändå
Jag hörde helikoptrarna men kan inte se hemifrån om dom landade eller ej.
Citera
2011-04-18, 03:19
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Här är lite miljöbilder från gården. http://www.nyhetersto.se/visa2.asp?id=spekerod2010
Kan du peka ut på någon bild var den gula magasinkärran brukar stå? Jag kan inte se den. Någon annan som kan se den?

Dels på den här bilden - http://www.nyhetersto.se/pics/01675.jpg - så stod den innanför snösläden längst inne vid väggen. Sedan stod den ibland även på baksidan, men jag hittar ingen bild som visar det där skärmtaket vid dörren in till badrummet. Den stod alltså även under skärmtaket, när den inte stod i vedförrådet.

Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Disponenten, hur längesen var det som du var uppe hos MJ i huset? Jag kände henne inte men blir sorgsen när jag ser bilderna. Tänker på alla som kände henne och som kämpar med sin saknad och ilska.
Det verkar inte som det är några nära och kära som skriver här nu..kan det vara att alla i utredningen ska vara så tysta?

Ja, det är allt några år sedan nu. Minns inte exakt när det var, men säg ett par tre år tillbaka senaste gången jag var däruppe. För min del så känns det fortfarande helt overkligt att hela den här apparaten handlar om Marina. Ser lite av det som jag har skrivit här i tråden, så känns det på något sätt som att jag aldrig ens har träffat henne - som att det jag skrivit istället handlar om någon helt utomstående. Det är så svårt att ta in att detta elände handlar om henne.

Jag tycker extremt synd om hennes familj som redan tidigare verkade ha en del känslomässiga svårigheter, att de borde ha satt sig ner allihop och gjort allvarliga försök att rensa luften mellan varandra. Jag tror inte att Marina hade "flörtat" med det farliga här i livet om hon hade varit mer harmonisk och haft en ännu bättre relation med sina nära. Tror att Marinas liv de senaste åren innan den här händelsen färgats av en slags uppgivenhet, och att hon då sökt en slags spänning med en del underliga personer. Hon var både en liten skör och ytterst sårbar flicka, men när vissa saker inte var som hon ville så kunde hon vända på en femöring och plocka fram en ytterst obehaglig sida.

Hennes aggressivitet visste inga gränser, om hon fick fantisera. Jag tror inte att en harmonisk och välmående person har ett återkommande behov av att i detalj och med många färgstarka uttryck fantisera om hur hon bokstavligen skulle tillfångata och tortera en eventuell inkräktare/inbrottstjuv. Visst väcks en massa olustkänslor inför tanken att någon illvillig person skulle göra inbrott i ens hus, men att sitta och njuta av hur denne tjuv - som en början - skulle få sina tå- och fingernaglar långsamt separerade från kroppen med slöa mora-knivar, och senare få sina ögonlock avskurna.. Det fick även mig att tappa matlusten en smula, och då är jag rätt så tålig när det gäller morbida detaljer... Visst kan man fantisera hur man vill skada någon annan som vill göra livet otryggt för en, men att sitta ner i flera timmar och målande beskriva det ena tortyrscenariot som är sjukare än det andra.. Det gör inte en person som mår bra. Sorgligt allt detta som hänt, oavsett vad.

Om Fredrik vet jag inte mer än det som har gått att läsa sig till här i tråden.
Citera
2011-04-18, 08:07
Bannlyst
Disponenten...Man blir ju mörkrädd när man läser hur du beskriver MJ. Det låter som en allt annat än frisk person. Jag tycker det låter helt vridet och sjukt i alla fall. Att sitta i timtal och fundera på såna saker? Med tanke på att hon även varit intresserad av att begå det perfekta mordet och även hur man bäst får en kropp att försvinna, undrar jag om hon varit lika intresserad av att få ett eget försvinnande/självmord att se ut som mord? Ett sätt att även efter döden försöka dominera någon?
Eller skulle det vara otänkbart?

Hon kan uppenbarligen inte mått bra...eller?
Citera
2011-04-18, 15:10
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Disponenten...Man blir ju mörkrädd när man läser hur du beskriver MJ. Det låter som en allt annat än frisk person. Jag tycker det låter helt vridet och sjukt i alla fall. Att sitta i timtal och fundera på såna saker? Med tanke på att hon även varit intresserad av att begå det perfekta mordet och även hur man bäst får en kropp att försvinna, undrar jag om hon varit lika intresserad av att få ett eget försvinnande/självmord att se ut som mord? Ett sätt att även efter döden försöka dominera någon?
Eller skulle det vara otänkbart?

Hon kan uppenbarligen inte mått bra...eller?

Marina hade absolut sina underbara sidor också, ingen tvekan om den saken. Men hon hade även en riktigt svart sida som hon själv också blev rädd för, vet jag. Däremot så hörde jag aldrig henne tala om sin egen död, eller att hon uttryckte någon längtan efter att dö. Inte när jag hade kontakt med henne i alla fall - två-tre år tillbaka i tiden. Hon var till och med lite rädd för tanken att hon - och alla andra - skulle dö någon gång. Jag kommer inte ihåg om hon var övertygad om ett liv efter döden, däremot så skojade hon om att hon önskade att människor hon gillade skulle ha ett liv FÖRE döden.. Hon hade en snabb och blixtrande skarp humor, men oftast med en cynisk touch och slutkläm.

Jag tror inte att Marina har tagit sitt eget liv.

Jag vet att polisen inte skulle utreda Marinas frånfälle som mord på ett såpass tidigt stadium, om de inte hade en överväldigande och stark bevisning som pekar på att hon inte längre är i livet. Alltså en teknisk bevisning i form av en tillräckligt stor mängd blod, bilder som indikerar på att hon är död, eller någon annan form av övertygande bevisning som får luttrade mordutredare att säga att hon är avliden såpass säkert och snabbt som de nu är helt övertygade om.
Citera
2011-04-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Dels på den här bilden - http://www.nyhetersto.se/pics/01675.jpg - så stod den innanför snösläden längst inne vid väggen.

Brukade snösläden stå så åtkomlig på sommaren?
Citera
2011-04-18, 16:09
Medlem
Leelooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrigley
Saxat ifrån wikipedia.

I Sverige finns fyra grader av misstanke:

1. Kan misstänkas. Detta är den lägsta graden av misstanke. På denna grad kan inga tvångsmedel, såsom husrannsakan eller kroppsbesiktning, utövas. Ingen kan heller låsas in (tas i förvar) enligt rättegångsbalkens regler.

Exempel: En plånbok har försvunnit från ett klassrum där flera personer finns på plats. Samtliga kan ha haft något med det hela att göra, men det finns inget som pekar mot någon speciell, varför ingen tvångsåtgärd kan utföras.

2. Skäligen misstänkt. Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.

Exempel: Ett vittne har sett hur en person stod vid den plats där plånboken låg.

3. På sannolika skäl misstänkt. Misstanken framstår vid en objektiv bedömning som berättigad. Det krävs något som ytterligare binder personen till brottet, exempelvis ett vittne eller teknisk bevisning.

Exempel: Ett vittne har sett att en person har plockat på sig plånboken.

4. Tillräckliga skäl för åtal. Åklagaren kan på objektiva grunder förvänta sig en fällande dom, det vill säga att rätten kommer att finna att det är ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till vad åklagaren har lagt honom till last.

Exempel: Förövaren ertappades på bar gärning med att stjäla plånboken.

Ja, nåt har dom på honom alltid... Kan tänkas Maskroos att hans advokat försöker hålla dig positiv när han säger:

Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
det krävs INTE mycket för att häktas på sannolika skjäl!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in