Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men, snälla MrsMagoo, har du inte förstått att en resning ska baseras på något nytt. En domstol är inte en irländsk EU-folkomröstning där man kan upprepa frågan gång på gång tills svaret blir Ja. Kvarnstens gamla skåpmat är redan behandlat av två instanser och funnits otillräckligt.
Finns det något nytt bevis eller ny omständighet i resningsansökan som binder FS till brottet? I så fall vad?
Finns det något nytt bevis eller ny omständighet i resningsansökan som binder FS till brottet? I så fall vad?
Kroppen är en ny omständighet som inte har bedömts då man tagit fallet i TR och HR.
L*nnart är inte bedömd som vittne i domstolen. Fynden är inte bedömda i domstolen.-
Det är nya omständigheter, och det innefattar att fallet har ett helt annat rättsläge.,
Jag tror tyvärr inte att du är insatt i grunderna för just resning. Jag har försökt tala om för dig gång på gång hur HD tar hänsyn till grunderna för resning, och i det här fallet är det klara grunder för att ansöka om resning. Jag vet inte men du måste begripa att riksåklagaren anser att rättegången ska tas om och att tidigare domslut ska upphävas,. Man anser alltså att F är misstänkt mördare fortfarande.
Jag förstår om du är upprörd men det är i det läget fallet befinner sig i. Du kan diskutera vidare om saker som saknar relevans för dagens faktum, men det hjälper inte.
Ju mer jag läser ju mer förstår jag att resning kommer beviljas.
Det du inte heller förstår är att teknisk bevisning inte är nödvändig för fällande dom i mordfall.
Förr fanns tex inte DNA och man fällde mördare lika förbannat. Indicier i kedja belägger ett påstående och man kan kalla det bevisfaktum.
Du får försöka att hänga med i fallet och inte hoppa runt om tidigare domslut det är förelagt i och med rättsläget i dag., Man har helt enkelt inte dömt fallet tidigare med kvarlevorna av M*rina.,
Prognosfaktum är att RÅ anser att man hade dömt på annat vis om kvarlevor/kropp hade funnits med.
Och logiskt sett så hade tex inte Fr*man gapat så pass om att hon kan ha rest och ingen vet om hon är död osv. I dag vet man att M*rina sköts i sin säng och avled där, och man vet också att man dumpat henne för att gömma och dölja henne.
Det som är besvärligt här är att nu handlar det inte om försvinnande längre utan mord.
F gick enbart fri på att M*rinas kvarlevor inte hade hittats. Nu med facit i hand ser domstolens bedömning komisk ut,.
Fr*drik hade också behövt förklarat sig bättre vad han haft för sig och inte ändra sig om tiderna M gick hemifrån,. Att sen anklaga polisen för att dom inte kan veta vilken mast Ms telefon befann sig under är skrattretande.