2013-03-15, 15:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Innan den 4 augusti. Pengarna för datorn kan komma från Marinas konton.
Konstigt. Pengarna som återfanns i plånboken beslagtogs av polisen. Vilka pengar menar du?
Citera
2013-03-15, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja och tänk om tomten faktiskt har en verkstad i Finland?

Jag förstod det som att det var provsvar då du skrev det. Så han skickade prover alltså? Prover på vad?DNA?

Jag är väldigt nyfiken på hur förruttningsprocessen varit i "paketet" och som sagt, hur länge det har legat där. Jag tror det är flyttat iaf en gång.

Vidare önskar jag info från kunnig person kring det här med larver som ska ha funnits i paketet. Om det nu stämde. Hur kom dom in om paketet var intakt?

Det är inte larverna som tagit sig in. Flugor och andra småkryp tar sig in och lägger ägg som sedan blir larver. Det här förekommer i alla stadier.
Citera
2013-03-15, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Konstigt. Pengarna som återfanns i plånboken beslagtogs av polisen. Vilka pengar menar du?

Det togs ut 10 000 från Marinas konton. Hade FS gömt en del för att ha senare? Varför skaffade han inte dator och mobil förrän han var i Göteborg? Varför besökte FS Spekeröd ett par gånger efter frigivandet? Hämtade han sin tjuvgömma?
Citera
2013-03-15, 15:14
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det är inte larverna som tagit sig in. Flugor och andra småkryp tar sig in och lägger ägg som sedan blir larver. Det här förekommer i alla stadier.

Ja det har du rätt i, jag formulerade mig dåligt. Hur kom dom in? Och i vilket skede är flugorna intresserade av "kadaver"? Vidare borde det inte ha lockats dit lite mer djur till "paketet" där det låg?

Hur lång tid tar det för larver/flugor att nedbryta, påskynda nedbrytningen av en kropp? Någon som har koll?
Citera
2013-03-15, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ja det har du rätt i, jag formulerade mig dåligt. Hur kom dom in? Och i vilket skede är flugorna intresserade av "kadaver"? Vidare borde det inte ha lockats dit lite mer djur till "paketet" där det låg?

Hur lång tid tar det för larver/flugor att nedbryta, påskynda nedbrytningen av en kropp? Någon som har koll?
Dom tar sig alltid in.
Olika kryp är intresserade av en kropp i olika stadier. De liksom avlöser varandra. Det finns en art som kommer när endast skelettet återstår. Den lever på benmärgen i skelettet.
Citera
2013-03-15, 15:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det togs ut 10 000 från Marinas konton. Hade FS gömt en del för att ha senare? Varför skaffade han inte dator och mobil förrän han var i Göteborg? Varför besökte FS Spekeröd ett par gånger efter frigivandet? Hämtade han sin tjuvgömma?
Ja, han visste att polisen kunde komma när som helst, så han gömde sextusen kronor och lade fyratusen kronor i plånboken för att få svårt att förklara för polisen. Senare gick han utan fordon tillbaka till tjuvgömman och hämtade pengarna för att köpa en dator när polisen visste att han var i krokarna och grannarna kunde ha känt igen honom när som helst. NOT.
Citera
2013-03-15, 15:20
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Dom tar sig alltid in.
Olika kryp är intresserade av en kropp i olika stadier. De liksom avlöser varandra. Det finns en art som kommer när endast skelettet återstår. Den lever på benmärgen i skelettet.

Var hittar jag sån här info? Men hur lång tid tar det då för en kropp att brytas ned? Vilka arter av larver fanns då i paketet? Det är ju intressant isåfall om det är så att olika arter finns vid olika "tillfällen" så att säga.

Tror du att paketet legat där hela tiden? Eller tror du att det kan ha flyttats?
Citera
2013-03-15, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, han visste att polisen kunde komma när som helst, så han gömde sextusen kronor och lade fyratusen kronor i plånboken för att få svårt att förklara för polisen. Senare gick han utan fordon tillbaka till tjuvgömman och hämtade pengarna för att köpa en dator när polisen visste att han var i krokarna och grannarna kunde ha känt igen honom när som helst. NOT.

Ja, FS borde förstå att polisen skulle dyka upp och ville väl inte ha allt på fickan. Eller i huset för den delen. FS har setts i krokarna...inte bara en gång. Han kan ha sin tjuvgömma vart som helst i trakten. Kan han gömma Marina i skogen så kan han gömma pengar likaväl.
Citera
2013-03-15, 15:24
Bannlyst
Citat:
Var hittar jag sån här info? Men hur lång tid tar det då för en kropp att brytas ned? Vilka arter av larver fanns då i paketet? Det är ju intressant isåfall om det är så att olika arter finns vid olika "tillfällen" så att säga.

Tror du att paketet legat där hela tiden? Eller tror du att det kan ha flyttats?

Här är en länk. Det är bara att söka på rättsentomologi så fär du mer info.
http://polistidningen.se/2007/08/larver-avslojar-hur-lange-lik-varit-liggande/
Citera
2013-03-15, 15:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, FS borde förstå att polisen skulle dyka upp och ville väl inte ha allt på fickan. Eller i huset för den delen. FS har setts i krokarna...inte bara en gång. Han kan ha sin tjuvgömma vart som helst i trakten. Kan han gömma Marina i skogen så kan han gömma pengar likaväl.
Varför behöll han fyra svårförklarade tusen i plånboken och hur tog han sig till gömman i skogen utan fordon? Taxi?
Citera
2013-03-15, 16:39
Medlem
Blir det någon resning i fallet någon gång? Det var ju snack om det redan i höstas tror jag.

(ursäkta att jag ej är uppdaterad, behöver inga pikar för det, jag har varit bortrest)
Citera
2013-03-15, 16:39
Medlem
Citat:
Varför måste han ha stulit saker/pengar just då? Det kan han ha gjort tidigare.

Eller senare.
Jag är tämligen säker på att en och annan liten stöld begicks när Fredrik Svensson gjorde anspråk på en del beslagtaget material.

Spår av dessa stölder verkar dessutom nått denna tråd.
Senast redigerad av Fin 2013-03-15 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in