2013-03-10, 18:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men det är inte utklarat när MJ inköpte detta spel. Och vad betr. uttaget den 3/7 ser det väldigt konstifikt ut. – Det finns också vissa indikationer på att en båt har inköpts för FS:s räkning.
Konstifikt? Ett uttag på 18.000 kr 3 juli märkt "Flipper". Det är inte ett dugg konstifikt.
Citera
2013-03-10, 18:57
Medlem
Maloms avatar
Jag skulle vilja återkomma till diskussionen jag hade med Sailfish häromdagen.

Jag menade då att det var en genialisk plan att skjuta fram tidpunkten för mordet med ett dygn, för att kunna skaffa sig ett alibi.
Det enda som inte stämmer är att FS då skulle ha skaffat sig ett orubbligt alibi.
Nästan vad som helst hade varit bättre än en gravsten på en folktom kyrkogård.

Sailfish svarade då att det inte fanns någon genialisk plan, utan att FS hittade på alibit då han blev konfronterad med misstanke.

Jag tror att Sailfish har rätt i att det inte fanns någon sådan plan. Om alibit är påhittat eller sant kan man givetvis diskutera, men det har för tillfället ingen betydelse.

Det jag menar är att vi, med denna utgångspunkt, kan konstatera att:

1. Det var inte FS som skickade SMS.
2. Det var inte FS som körde bil med peruk.

Eftersom han inte hade en plan att försöka ge sken av att Marina levde, faller dessa teorier.

Vem var det då som gjorde detta?

En alternativ GM?
Högst osannolikt. Jag kan inte se någon anledning för en sådan.

Nej, det troligaste är helt enkelt:

Det var Marina själv som skickade SMS, körde bilen, tog ut pengar etc.

Detta innebär att Marina inte mördades natten mellan den 27:e och 28:e.

Betyder det att FS inte kan ha utfört mordet?

Självklart inte. Det kanske till och med gör det troligare.

Kan det vara någon annan som utfört mordet?

Givetvis.

Jag vill bara peka på att utredningen har grundat sig på en felaktig tidpunkt för mordet och att det är en anledning till att fallet hittills inte har blivit uppklarat.
Citera
2013-03-10, 20:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XLmo
Ok, vad försöker du visa med de här exemplen?
Att en inbiten vanemissbrukare kan konsumera en hel del. Många röker cannabis som vanliga cigaretter. Ju längre tid du rökt, desto större doser fordrar du - och desto bängare blir du.
http://www.rollitup.org/toke-n-talk/124008-how-much-weed-do-you.html
Citera
2013-03-10, 21:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Att en inbiten vanemissbrukare kan konsumera en hel del. Många röker cannabis som vanliga cigaretter. Ju längre tid du rökt, desto större doser fordrar du - och desto bängare blir du.
http://www.rollitup.org/toke-n-talk/124008-how-much-weed-do-you.html
Försöker du visa en vetenskaplig, statistiskt säkerställd studie med länken? Eller vad?
Citera
2013-03-10, 21:25
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Jag skulle vilja återkomma till diskussionen jag hade med Sailfish häromdagen.

Jag menade då att det var en genialisk plan att skjuta fram tidpunkten för mordet med ett dygn, för att kunna skaffa sig ett alibi.
Det enda som inte stämmer är att FS då skulle ha skaffat sig ett orubbligt alibi.
Nästan vad som helst hade varit bättre än en gravsten på en folktom kyrkogård.

Sailfish svarade då att det inte fanns någon genialisk plan, utan att FS hittade på alibit då han blev konfronterad med misstanke.

Jag tror att Sailfish har rätt i att det inte fanns någon sådan plan. Om alibit är påhittat eller sant kan man givetvis diskutera, men det har för tillfället ingen betydelse.

Det jag menar är att vi, med denna utgångspunkt, kan konstatera att:

1. Det var inte FS som skickade SMS.
2. Det var inte FS som körde bil med peruk.

Eftersom han inte hade en plan att försöka ge sken av att Marina levde, faller dessa teorier.
/.../
Om han inte försökt ge sken av att M levde den 28/7 så hade M skjutits natten 27/28; en natt då FS befann sig i bostaden. - Observera också att det är MJ som vill att han ska hålla sig borta, och att han här öppnar upp för att hon tar med sig någon till bostaden*. - Men inte förrän under förhöret den 4/8 berättar FS om detta plus lägger då också till sin gravstenssejour. - Vid polisbesöket den 2/8 (då MJ:s mor och syster medföljde) sade FS ingenting om att han var ombedd av MJ att inte vara hemma. Ej heller talar han om för MJ:s mor att han också varit borta mellan 15.00 - 18.00 den 28/7.

*Här fanns annars flera alternativ, men FS måste gardera sig för den händelse man skulle upptäcka vad som fanns under kamouflagefilten plus givetvis få bort sig själv från huset. Samma sak gäller fordonsfrågan; även detta kan vara en gardering pga befarad mobilmastning nära fyndplatsen; därav den långsökta promenaden till Ålevatten.
Citera
2013-03-10, 21:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om han inte försökt ge sken av att M levde den 28/7 så hade M skjutits natten 27/28; en natt då FS befann sig i bostaden. - Observera också att det är MJ som vill att han ska hålla sig borta, och att han här öppnar upp för att hon tar med sig någon till bostaden*. - Men inte förrän under förhöret den 4/8 berättar FS om detta plus lägger då också till sin gravstenssejour. - Vid polisbesöket den 2/8 (då MJ:s mor och syster medföljde) sade FS ingenting om att han var ombedd av MJ att inte vara hemma. Ej heller talar han om för MJ:s mor att han också varit borta mellan 15.00 - 18.00 den 28/7.

*Här fanns annars flera alternativ, men FS måste gardera sig för den händelse man skulle upptäcka vad som fanns under kamouflagefilten plus givetvis få bort sig själv från huset. Samma sak gäller fordonsfrågan; även detta kan vara en gardering pga befarad mobilmastning nära fyndplatsen; därav den långsökta promenaden till Ålevatten.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP sid 512
[FS] öppnade och visade runt i bostaden. [CJ] gick utanför och kontrollerade runt i trädgården. [FS] var väldigt lugn…jag har inte sett henne…hon åkte iväg vid middagstid och jag själv borta mellan onsdag och torsdagsnatten åsyftande 28-29 juli.
Han berättade att han var borta vid polisbesöket. Varför skulle han berätta om tre timmars frånvaro?

Vad visar promenaden till Ålevatten?
Citera
2013-03-10, 22:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag diskuterar inte varifrån pengarna i plånboken kommer, jag diskuterar vart pengarna från uttagen 28/7 har tagit vägen. 10.000 kr, varav 2.000 i plånboken, kvar blir 8.000 kr. Du har själv konstaterat att det är samma inledningssiffra på sedelnumren i ett uttag vid ett flertal tillfällen så sannolikheten att det blir olika inledningssiffra på sedelnumren i två på varandra följande uttag är minimal.
Det är skillnad på att ta ut 4 x 500 resp. 20 x 500.

Antag 1) 28/7: 20x500 = 10.000
10 med tryckår 2 resp. 10 med tryckår 7. Fyra femhundringar från varje tryckår återfinns i plånboken = 4.000. – Vart har 6.000 tagit vägen? (Anm. Uttaget den 20 juni finns inte kvar vid denna tidpunkt, och efter detta uttag har ytterligare 5.000 vid skilda tillfällen tagits ut; allt från 1x500 till 3x500).
28/7: Inköp 50 g x 80 kr = 4.000 kr – Återstår 2.000 (pizza, cigg, snus, Nötti-Frutti, Mer, Imsdal, diverse)
29/7
30/7
31/7
1/8
2/8
3/8
4/8 10,7 g cannabis kvar; förbrukat 39,3 g/8 dgr = 4,9 g/dag. Dags för nytt inköp (4.060 kr i plånboken).

Antag 2) 3/7: 36x500 = 18.000: 25 dgr x 5 g = 125 g x 80 kr = 10.000 kr
Återstår 28/7: 8.000 kr + 10.000 kr (nytt uttag) = 18.000 kr ./. 4.000 kr - Återstår 14.000 kr ./. div. 2.000 kr = 12.000 kr varav 4.060 kr i plånboken och resterande i reserv.

Det finns många variationer på temat men ingen sannolikhet för spridda uttag april - juli med fördelningen 4 x X/7 resp. 4 x Y/7 betr. tryckår, bl a också för att dessa uttag har åtgått till en löpande konsumtion av såväl cannabis som annat.
Citera
2013-03-10, 22:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är skillnad på att ta ut 4 x 500 resp. 20 x 500.

Antag 1) 28/7: 20x500 = 10.000
10 med tryckår 2 resp. 10 med tryckår 7. Fyra femhundringar från varje tryckår återfinns i plånboken = 4.000. – Vart har 6.000 tagit vägen? (Anm. Uttaget den 20 juni finns inte kvar vid denna tidpunkt, och efter detta uttag har ytterligare 5.000 vid skilda tillfällen tagits ut; allt från 1x500 till 3x500).
28/7: Inköp 50 g x 80 kr = 4.000 kr – Återstår 2.000 (pizza, cigg, snus, Nötti-Frutti, Mer, Imsdal, diverse)
29/7
30/7
31/7
1/8
2/8
3/8
4/8 10,7 g cannabis kvar; förbrukat 39,3 g/8 dgr = 4,9 g/dag. Dags för nytt inköp (4.060 kr i plånboken).

Antag 2) 3/7: 36x500 = 18.000: 25 dgr x 5 g = 125 g x 80 kr = 10.000 kr
Återstår 28/7: 8.000 kr + 10.000 kr (nytt uttag) = 18.000 kr ./. 4.000 kr - Återstår 14.000 kr ./. div. 2.000 kr = 12.000 kr varav 4.060 kr i plånboken och resterande i reserv.

Det finns många variationer på temat men ingen sannolikhet för spridda uttag april - juli med fördelningen 4 x X/7 resp. 4 x Y/7 betr. tryckår, bl a också för att dessa uttag har åtgått till en löpande konsumtion av såväl cannabis som annat.
Nu har vi gått som katten runt het gröt för länge. Vi har båda samma teori, men du har bara inte insett den.

FS köpte 75 gram cannabis hos langaren, och sålde 25 gram var till två köpare. De betalade med fyra femhundrakronorssedlar var uttagna vid helt olika tillfällen. 25 gram behöll han för eget bruk.

Notera att detta är bara en teori, men den passar in på ett enkelt sätt in i fakta. Det förklarar också varför FS inte minns priset, han köpte mer än han förbrukade och hade kvar. Han kunde naturligtvis inte berätta detta i förhören.

Så var det med åtta femhundrakronorssedlar i plånboken från två olika nummerserier. Så, varför krångla till det?
Senast redigerad av Quarrel 2013-03-10 kl. 22:14.
Citera
2013-03-10, 22:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Han berättade att han var borta vid polisbesöket. Varför skulle han berätta om tre timmars frånvaro?
Ja, han berättade för CJ och LJ att han var borta, men sade tydligen ingenting till de första poliserna. Men det mest graverande är att han inte berättade att det var MJ som bett honom hålla sig borta. Mamman skriver i sitt brev till domare F att hon pratade med FS om att MJ kunde ha träffat någon kille.
Citat:
Vad visar promenaden till Ålevatten?
Promenaden till Ålevatten i kombination med fordonsfrågan 6 min efter sms:en till syster C samt vittnet MN:s position vid Anviks gamla tomt kan vittna om att någon velat gardera sig för mobilmastning.
Citera
2013-03-10, 22:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ FS köpte 75 gram cannabis hos langaren, och sålde 25 gram var till två köpare. De betalade med fyra femhundrakronorssedlar var uttagna vid helt olika tillfällen. 25 gram behöll han för eget bruk.

Notera att detta är bara en teori, men den passar in på ett enkelt sätt in i fakta. Det förklarar också varför FS inte minns priset, han köpte mer än han förbrukade och hade kvar. Han kunde naturligtvis inte berätta detta i förhören.
Och de femhundringarna har han kvar i sin plånbok den 4 aug? - Men han hade inga kontanter till 2 pkt cigg i Lilla Edet.
Citera
2013-03-10, 22:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Men med tanke på vad han antas ha gjort tror jag att han hade annat att göra än att ligga på sängen i cannabisdimmor.
Så du betvivlar med andra ord att han åkte till Brobacka för att köpa cannabis? - Men MJ:s bil verkar ha åkt dit - och sedan tillbaka. - Vi får inte glömma att det saknas 10-15 l diesel i Hyundaien.
Citera
2013-03-10, 22:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Och de femhundringarna har han kvar i sin plånbok den 4 aug? - Men han hade inga kontanter till 2 pkt cigg i Lilla Edet.
Han hade jämna pengar till langaren med sig 28 aug. Femhundringarna som jag snackar om är pengar som han fick av köparna. De hade han inte 28 aug. Då var han på väg till langaren. Sedan sålde han cannabisen före 4 aug, och då hamnade sedlarna i plånboken. Enligt min teori, måste jag tillägga, annars kommer någon och hugger.
Senast redigerad av Quarrel 2013-03-10 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in