2012-12-06, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ta reda på det då. När får jag svar?

Nej, jag tänker inte ta reda på det. Är du intresserad får du undersöka saken själv.
Citera
2012-12-06, 20:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Försvaret begärde inte ut något specifikt från facebook. Att facebook var kollat visste de redan då hennes vänner där är hörda. Jag tror att försvaret fick introsidorna till DS och Collarme för att de skulle få bevisat för sig att även de sidorna var undersökta.
Facebookchattarna undersöks inte genom att fråga vännerna.

Vad var det för material försvaret begärde ut från Facebook, anser du?
Citera
2012-12-06, 20:14
Bannlyst
Citat:
Facebookchattarna undersöks inte genom att fråga vännerna.

Vad var det för material försvaret begärde ut från Facebook, anser du?

Du kan inte bevisa att polisen inte läst meddelandena på facebook. Enligt artikeln i tidningen har polisen läst dessa. Har du något som bevisar motsatsen får du lägga fram det. Att försvaret inte begärde ut eller fick några direkta chattloggar bevisar inget.
Citera
2012-12-06, 20:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du kan inte bevisa att polisen inte läst meddelandena på facebook. Enligt artikeln i tidningen har polisen läst dessa. Har du något som bevisar motsatsen får du lägga fram det. Att försvaret inte begärde ut eller fick några direkta chattloggar bevisar inget.
Att försvaret inte fick ut det begärda materialet bevisar att det inte fanns.
Citera
2012-12-06, 20:17
Bannlyst
Citat:
Att försvaret inte fick ut det begärda materialet bevisar att det inte fanns.

Du vet att Marinas msn kollades. Du vet att hennes facebook är kollad. Försvaret och du vet att de fick introsidorna till DS och Collarme. Vilka andra chattar menar du att polisen borde ha undersökt?
Citera
2012-12-06, 20:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej, jag tänker inte ta reda på det. Är du intresserad får du undersöka saken själv.
Det var du som påstod att material var under sekretess. Så det är du som ska belägga.
Citera
2012-12-06, 20:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du vet att Marinas msn kollades. Du vet att hennes facebook är kollad. Försvaret och du vet att de fick introsidorna till DS och Collarme. Vilka andra chattar menar du att polisen borde ha undersökt?
Belägg på att facebookchattar är kollad? Svara inte att vännerna har förhörts, för det har jag redan svarat på.
Citera
2012-12-06, 20:34
Bannlyst
Citat:
Det var du som påstod att material var under sekretess. Så det är du som ska belägga.

Jag antar att själva chattarna är under sekretess eftersom inte ens försvaret begärde ut dem. Varför ville försvaret bara ha introsidorna? Du vill tydligen inte svara på den frågan? Jag tror i alla fall de ville se om sidorna ens var kollade, vilket de fick se. Msn och facebook vet de redan att de är undersökta i och med fup och slask så förmodligen såg åklagaren det som onödigt att visa introsidorna på dessa två också. Några andra chattsidor vet vi inte om Marina var aktiv på. Förmodligen inte.
Citera
2012-12-06, 20:36
Bannlyst
Citat:
Belägg på att facebookchattar är kollad? Svara inte att vännerna har förhörts, för det har jag redan svarat på.

Men att facebookvännerna är hörda talar starkt för att polisen kollat hennes sida. Facebook är bland det första polisen kollar idag. Artikeln talar också starkt för att polisen har läst henne facebookmeddelanden, eftersom de nämner vad hon skrivit där.
Citera
2012-12-06, 21:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag antar att själva chattarna är under sekretess eftersom inte ens försvaret begärde ut dem. Varför ville försvaret bara ha introsidorna? Du vill tydligen inte svara på den frågan? Jag tror i alla fall de ville se om sidorna ens var kollade, vilket de fick se. Msn och facebook vet de redan att de är undersökta i och med fup och slask så förmodligen såg åklagaren det som onödigt att visa introsidorna på dessa två också. Några andra chattsidor vet vi inte om Marina var aktiv på. Förmodligen inte.
Du antar fel. Chattarna är inte under sekretess.

Advokat Hansson säger att han bara fått introsidorna till Collarme och Darkside. Han frågar vem som utrett chatsidorna och var materialet finns. Sedan beställer han materialet.

Jag tolkar "materialet" som allt polisen har plockat fram. Självklart vill försvaret se om det finns något i materialet som friar huvudmannen. Advokat Hansson tror nämligen inte på allt som Kvarnsten säger, av någon konstig anledning.

Men även om man tolkar det snävt så att det bara introsidan som beställs, och inte ens den fick försvaret. Advokat Hansson säger att han bara fått introsidorna till Collarme och Darkside, men han namnger Facebook. Han har alltså inte ens fått introsidan till Facebook, och han får den inte. Det bevisar att Facebook inte är genomgånget. Vad åklagaren tycker är onödigt att visa hör inte hit. Det som beställs av försvaret ska fram.

Tror du att det är möjligt att Marina körde bilen med ett skott i huvudet?
Citera
2012-12-06, 21:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men att facebookvännerna är hörda talar starkt för att polisen kollat hennes sida. Facebook är bland det första polisen kollar idag. Artikeln talar också starkt för att polisen har läst henne facebookmeddelanden, eftersom de nämner vad hon skrivit där.
På vilket sätt talar det starkt för att polisen har kollat hennes sida?

Har alla facebookvänner hörts?

Går det att chatta med icke-vänner?
Citera
2012-12-07, 05:51
Bannlyst
Citat:
På vilket sätt talar det starkt för att polisen har kollat hennes sida?

Har alla facebookvänner hörts?

Går det att chatta med icke-vänner?

Jag har inte slasken så jag vet inte hur många facebookkonakter polisen hört. Tror inte att de hört alla vänner utan enbart de som Marina haft kontakt med.

Vad menar du med icke-vänner? Menar du om det går att skriva till någon man inte lagt till som vän? Jag vet inte. Det beror väl på vad Marina hade för inställningar.
Senast redigerad av Mariooo 2012-12-07 kl. 05:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in