2013-02-20, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
För att det inte framgår någonstans att Linköpingspolisen gjort just det?

Det enda som framgår är att adressen inte tycks existera, men att det finns adresser som liknar denna. Spårades detta samtal tex? Till någon mast eller så?

Spelar ingen roll vad du säger. Jag hade åkt på rotmos. Det handlar för fan om en försvunnen dotter. Jag hade inte somnat om och tänkt "det här överlåter jag till polisen". Modersinstinkt kanske?

Vad hade du gjort om polisen sagt åt dig att inte göra någonting utan låtit dem leta upp den som ringt? Även om du trotsat polisen så får du respektera att inte alla gör det.
Citera
2013-02-20, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
På samma sätt som de trodde Stenungsundspolisen skulle klara upp försvinnandet före anmälan? Eller varför påbörjades söket vid anmälan? Vilken annan anmäler en försvunnen person innan hen söker själv?

Jag vet inte hur mycket de ringde och letade efter Marina före och efter den 27. Vet du? Telefonlistan sträcker sig inte så långt.
Citera
2013-02-20, 09:02
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vad hade du gjort om polisen sagt åt dig att inte göra någonting utan låtit dem leta upp den som ringt? Även om du trotsat polisen så får du respektera att inte alla gör det.

Jag tror inte polisen skulle säga något sådant. Resurser läggs inte ner så aktivt på att söka efter en bil. Inte heller hade söket efter Marina påbörjats heller.

Trotsat polisen... Hade dom sagt det, så hade jag tänkt att det var viktigare att finna mitt barn, än att lägga huvudet på kudden igen och somna om. Jag hade inte klarat det. Inte som orolig förälder.

Jag ställer samma fråga till dig: Vad hade du gjort om det gällde ditt barn?
Citera
2013-02-20, 09:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag vet inte hur mycket de ringde och letade efter Marina före och efter den 27. Vet du?
Om man ska tro mamma L i TR letade de inget innan anmälan. Jag frågar igen, vem gör anmälan innan hen letar?
Citera
2013-02-20, 09:05
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte polisen skulle säga något sådant. Resurser läggs inte ner så aktivt på att söka efter en bil. Inte heller hade söket efter Marina påbörjats heller.

Trotsat polisen... Hade dom sagt det, så hade jag tänkt att det var viktigare att finna mitt barn, än att lägga huvudet på kudden igen och somna om. Jag hade inte klarat det. Inte som orolig förälder.

Jag ställer samma fråga till dig: Vad hade du gjort om det gällde ditt barn?

Jag vet att de brukar säga så. Hur vet du att Marinas föräldrar kunde sova? Nu har jag tyvärr varit med om att en person försvann. Fick bestämd order av polisen att stanna hemma och bara passa telefonen. Det var oerhört frustrerande, men jag förstod varför och det slutade lyckligt.
Citera
2013-02-20, 09:06
Bannlyst
Citat:
Om man ska tro mamma L i TR letade de inget innan anmälan. Jag frågar igen, vem gör anmälan innan hen letar?

Jag kan inte se hur mycket de letade efter Marina eftersom telefonlistorna inte sträcker sig fram till datumet för anmälan. Kan du?
Citera
2013-02-20, 09:08
Medlem
Pastakryddas avatar
Eftersom det var en del människor som nämnde Linköping så finner jag det märkligt att det inte finns att läsa någonstans (som jag hittat iaf?) om folk hörda i Linköping.

Litet axplock

Här framgår att Marina själv nämnt Linköping som en av orterna under hennes Roadtrip:

Johans bestämda uppfattning är att Marina skulle påbörja sin "roadtrip" den 17/7 2010.
Hon skulle åka i vilket fall som helst även om inte Johan var hemma.
Marina nämnde att hon skulle besöka Västervik, Gävle och Linköping. Det var inga
"superbestämda grejer" men hon skulle åka runt och hälsa på och kolla runt lite.

Här har vi en till som nämner Linköping;

Under utredningen har det framkommit att Marina Johansson måndagen den 26 juli 2010
pratat med Rumena Pupavac. Marina ska bl. a. berättat att hon blivit bekant med en kille i
antingen Linköping eller Norrköping.
Rumena frågade Marina om hon träffat någon ny kille. Marina svarade att hon inte gjort det, men hon tänkte träffa en kille som bor i antingen Linköping eller Lidköping.
Rumena fattade det som att Marina haft kontakt med killen på Internet.
Marina sade inget namn på killen och Rumena frågade inte heller om det. Marina förklarade att killen var mycket lång, smal och hade lång hals. Marina sade också att killen hade "djupa ögonhålor".

En till

Göran känner till att Marina har ett tumultartat förhållande bakom sig och frågade henne hur
det var privat. Marina sa att hon fått kontakt via nätet med enkille och skulle eventuellt åka
på date i Linköping

SMS från Marina som ska innehålla på ett ungefär detta

Är i Linköping" eller "på väg till Linköping".

Utdrag från samtalet som sägs komma från Linköping

Vi har slagit sönder bilen och vi har våldtagit din dotter Marina, vi har
rövknullat henne. (Min anmärkning - hur visste de Marinas namn??)
Laila: Jag vill tala med henne.
Man 2: Det går inte, vi har dumpat henne. Men det var jättehärligt, det rövknullet.
Vi vill ha 50 000 kr om ni vill ha bilen. Det har ni råd med, ni säljer ju knark.

Laila agerar:

Efter samtalet ringde Laila till Stenungsundspolisen men fick rådet att direkt kontakta Linköpingspolisen i stället, vilket hon gjorde. Adressen som männen talade om finns inte, däremot finns ett antal som liknar den; Sandborgsvägen och liknande.

Carina spekulerar:

Carina har berättat att veckan/veckorna innan Marina
försvann hade hon nätdejtat med en kille som var lång och smal och som hade en underbar röst. Carina tror att han skulle bo i Linköping

Lite mer om Linköping

Rumjana har i efterhand berättat att Marina glatt berättat för henne att hon skulle åka och hälsa på en kille i Linköping

En till nämner Linköping

Ang. om det varit ngn. spec. nätdate så känner Helena bara till några stycken. En som Marina sagt var "jättego". Han var från Linköping.

Många nämner att Marina kan ha åkt för att träffa någon i Linköping. Men ändå fokuserar polis på FS enbart.
Varför ses Linköpingspåret som helt otänkbart?
Citera
2013-02-20, 09:11
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Jag vet att de brukar säga så. Hur vet du att Marinas föräldrar kunde sova? Nu har jag tyvärr varit med om att en person försvann. Fick bestämd order av polisen att stanna hemma och bara passa telefonen. Det var oerhört frustrerande, men jag förstod varför och det slutade lyckligt.

Jag vet att förekommer att de både säger så och inte säger så. Jag sa aldrig att M´s föräldrar kunde sova, jag skrev att JAG inte skulle kunna sova. Varför kontaktade dom inte FS och frågade honom om han visste något om Linköping? Efter samtalet menar jag nu. Vem vet? FS hade kanske åkt till Linköping och letat? Om han vetat alltså. Istället sattes han bakom lås och bom och kunde inget göra alls. Det måste vara frustrerande det med. Om man är oskyldig alltså.

Det här fallet slutade inte lyckligt.
Citera
2013-02-20, 09:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag kan inte se hur mycket de letade efter Marina eftersom telefonlistorna inte sträcker sig fram till datumet för anmälan. Kan du?
Det spelar ingen roll, såvida du inte misstror mamma L i TR. För tredje gången, vem gör anmälan innan hen letar själv?
Citera
2013-02-20, 09:15
Bannlyst
Citat:
Jag vet att förekommer att de både säger så och inte säger så. Jag sa aldrig att M´s föräldrar kunde sova, jag skrev att JAG inte skulle kunna sova. Varför kontaktade dom inte FS och frågade honom om han visste något om Linköping? Efter samtalet menar jag nu. Vem vet? FS hade kanske åkt till Linköping och letat? Om han vetat alltså. Istället sattes han bakom lås och bom och kunde inget göra alls. Det måste vara frustrerande det med. Om man är oskyldig alltså.

Det här fallet slutade inte lyckligt.

Natten till den 4 augusti fick mamman samtalet. Hur vet du att de inte ringde FS? Du kan inte se ringda samtal efter den 29:e i fuppen.
Citera
2013-02-20, 09:16
Bannlyst
Citat:
Det spelar ingen roll, såvida du inte misstror mamma L i TR. För tredje gången, vem gör anmälan innan hen letar själv?

Det spelar visst roll eftersom du inte vet hur mycket de letade efter Marina innan anmälan gjordes.
Citera
2013-02-20, 09:16
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ett år senare letade familjen fortfarande. Det är helt naturligt att inte veta var man ska leta de första 2-3 dagarna. De gjorde vad de kunde. Efterlyste bilen och hörde med Marinas kontakter. Det är ett sätt att leta.

Det står det ingenstans i artikeln faktiskt. Det står bara att L har en vän som är sierska. Den har fel dessutom Marina var inte nedgrävd. Att hon var död, förstod nog alla vid det laget, då hon inte funnits någonstans, utan att vara sierska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in