2013-02-02, 23:48
Medlem
Frågan är då hur framtiden för denna tråd kommer att se ut. Det finns inget att diskutera mer än 1. Fredrik Svensson är skyldig, men han kom undan, eller 2. Varför ville FB ge sken av att Marina åkt till Holland?

Det vore synd om en tråd med så hängivna och pålästa debattörer fastnade i ett evighetspostande av pajkastning och "vad var det jag sa"-besserwissersnack a la 90% av Marina-tråden hittills. Försök komma fram till något istället ni som orkar mer än jag själv. Fråga inte er själva "varför" utan ta reda på "varför". Alla har väl samma mål i den här tråden att den som dödade Marina ska få sitt straff?
Citera
2013-02-02, 23:59
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Frågan är då hur framtiden för denna tråd kommer att se ut. Det finns inget att diskutera mer än 1. Fredrik Svensson är skyldig, men han kom undan, eller 2. Varför ville FB ge sken av att Marina åkt till Holland?

Det vore synd om en tråd med så hängivna och pålästa debattörer fastnade i ett evighetspostande av pajkastning och "vad var det jag sa"-besserwissersnack a la 90% av Marina-tråden hittills. Försök komma fram till något istället ni som orkar mer än jag själv. Fråga inte er själva "varför" utan ta reda på "varför". Alla har väl samma mål i den här tråden att den som dödade Marina ska få sitt straff?
De är inte bara mellan dessa gossar som fallet vilar. Det finns fler outredda kandidater i Marinas umgänge.

Tråden kanske till slut hamnar i krimhistoria om inte HD beviljar resning.
Beviljar HD resning så får vi fram vad åklagaren har att åberopa som nytt i fallet.
Beviljas det inte så går fallet i graven och förhoppningsvis hamnar i cold case gruppen.

Är det så att RÅ bestämmer att inte lämna in resningsansökan till HD så tror jag att åklagarens underlag kommer sekretessbeläggas pga att den är alltför tunn.
Citera
2013-02-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
De är inte bara mellan dessa gossar som fallet vilar. Det finns fler outredda kandidater i Marinas umgänge.

Tråden kanske till slut hamnar i krimhistoria om inte HD beviljar resning.
Beviljar HD resning så får vi fram vad åklagaren har att åberopa som nytt i fallet.
Beviljas det inte så går fallet i graven och förhoppningsvis hamnar i cold case gruppen.

Är det så att RÅ bestämmer att inte lämna in resningsansökan till HD så tror jag att åklagarens underlag kommer sekretessbeläggas pga att den är alltför tunn.

Ja, men i det här fallet verkar det som att varje person hon chattat med på Internet är en potentiell mördare. Som om varje person hon pratat med i kön på ICA eller i väntan på en försenad buss är en potentiell mördare. Överallt finns potentiella mördare om man så vill. En potentiell mördare finns faktiskt i henne släkt också för det har inte utretts om dom gillade henne eller inte?

Så länge inte vi inte vet vilka som utretts och vilka alibin som kollats upp finns det oändliga gränser för vad som kan ha hänt. Och mig veterligen finns inte helheten av utredningen offentligt så varför lägga energi på att argumentera om vilka potentiella mördare det finns?
Citera
2013-02-03, 06:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Fredrik Svensson har sagt att Marina hade de jeansen på sig, dvs shorts om jag inte minns fel.

FS svarade här i tråden att Marina hade sina slitna jeansshorts på sig när hon "stack". Han var osäker på överdelen. (Förmodligen hade hon inget på överkroppen). Shortsen blev kanske blodiga så FS gjorde sig av med dessa.
Citera
2013-02-03, 07:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jaha, här har vi den beramade trädgårdspressen igen; den press FS sagt vara i så dåligt skick att den hade kastats, alt. förpassats till något "biutrymme". Dock har han inte under den långa tid som förflöt från det att MJ försvann och fram till häktningen upptäckt att även en press försvunnit:
https://www.flashback.org/sp32780377
https://www.flashback.org/sp32783187
https://www.flashback.org/sp32787433

Man får här bedöma rimligheten i att mördaren mitt i natten rotat runt i alla "biutrymmen" för att hitta ett lämpligt emballage, i stället för att ta någon av de färdigförpackade pressarna som ingen i första taget skulle kunna upptäcka.

Kom igen nu, RÅ och HD; nu sätts er förmåga till bevisvärdering på prov. Bl a kan ni fråga er hur mördaren resonerat när han velat göra sken av att allt varit som vanligt i MJ:s sovrum - men lämnat fältet fritt för att den observante FS, det första han gjorde, skulle upptäcka att en stor, tillknycklad och 15-20 m lång presenning med oljespill hade försvunnit - tillsammans med bl a MJ:s pass. - Hade mördaren tänkt sig att FS skulle tro att MJ tagit den kasserade pressen med sig som ett kärt minne?
Eftersom referatet av artikeln i Fnero52:s inlägg var oriktigt finns det inte längre något som styrker att det är presenningen till trädgårdsmöblerna som var Marinas svepning. Så det här resonemanget faller platt till marken. Istället visar det hur lätt det är för Kvarnklubben att fabricera falska påståenden och godtroget använda sig av dessa för sin sak.

Är det observant av FS att upptäcka att Marinas pass saknas när någon frågar efter det? Han visste var Marinas pass förvarades, och konstaterade att det inte fanns där. Det är lika lite bevis som flipperspelet eller sovrumsmattan någonsin kommer att bli i en eventuell framtida rättegång.
Citera
2013-02-03, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Eftersom referatet av artikeln i Fnero52:s inlägg var oriktigt finns det inte längre något som styrker att det är presenningen till trädgårdsmöblerna som var Marinas svepning. Så det här resonemanget faller platt till marken. Istället visar det hur lätt det är för Kvarnklubben att fabricera falska påståenden och godtroget använda sig av dessa för sin sak.

Faktum är att letsdoit:s resonemang troligtvis stämmer, oavsett hur det lades fram i en obetydlig tidningsartikel eller vad Fredrik Svensson skriver till dig i PM.

Sanningen ändras inte för det...

Till er som har koll.
Vad är tidsplanen nu? När kommer ett ev besked och när kan man rimligtvis förvänta sig en rättegång vid ett positivt besked om resning?
Citera
2013-02-03, 09:39
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Faktum är att letsdoit:s resonemang troligtvis stämmer, oavsett hur det lades fram i en obetydlig tidningsartikel eller vad Fredrik Svensson skriver till dig i PM.

Till er som har koll.
Vad är tidsplanen nu? När kommer ett ev besked och när kan man rimligtvis förvänta sig en rättegång vid ett positivt besked om resning?
Det enda som är säkert är väl att rå har till årsdagen för fyndet av kroppen att ansöka om resning
Citera
2013-02-03, 09:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin

Till er som har koll.
Tidplan är svårt att sia om. Jag jämför med dubbelmordet i Hovs Hallar. Om fyndet ska användas som bevis i resningsansökan har RÅ drygt två månader på sig att fundera och vänta på fler bevis, precis som Konservatic sa. Vid dubbelmordet kom resningsansökan i maj och HD grubblade i fyra månader. Rättegången startade i september året därpå. Den senare tidpunkten är naturligtvis mycket individuell för olika mål, och beror på hur lång tid den nya förundersökningen tar. Men dom kan dröja till nästa år, om någonsin.

Mycket grov uppskattning. Hoppas det är till hjälp.
Citera
2013-02-03, 12:56
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Det enda som är säkert är väl att rå till årsdagen för fyndet av kroppen att ansöka om resning

Så är det rimligtvis inte, det står i rättegångsbalken att datumet räknas från det att sökande fick "kännedom" om omständigheterna kring det en ansökan baseras på. Det betyder att det är årsdagen då åklagaren fick rättsmedicin-rapporten på sitt bord - ELLER den dagen då teknikernas rapport från brottsplatsen kom in (rent teoretiskt så kunde det ju vara någon annan försvunnen persons kropp - det visste man ju inte till 100 % då). Det är liksom inte kroppen som kommer i en kartong-bilaga till en ansökan utan rättsmedicin/tekniska rapporter.
Citera
2013-02-03, 12:57
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Tidplan är svårt att sia om. Jag jämför dubbelmordet i Hovs Hallar. Om fyndet ska användas som bevis i resningsansökan har RÅ drygt två månader på sig att fundera och vä på fler bevis, precis som Konservatic sa. Vid dubbelmordet kom resningsansökan i maj och HD grubblade i fyra månader. Rättegången startade i september året därpå. Den senare tidpunkten är naturligtvis mycket individuell för olika mål, och beror på hur lång tid den nya förundersökningen tar. dom kan dröja till nästa år, om någonsin.

Rättelse: det var hovrätten som funderade/resonerade i x antal månader. Det nådde aldrig HD (på det sättet).
Citera
2013-02-03, 16:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Så är det rimligtvis inte, det står i rättegångsbalken att datumet räknas från det att sökande fick "kännedom" om omständigheterna kring det en ansökan baseras på. Det betyder att det är årsdagen då åklagaren fick rättsmedicin-rapporten på sitt bord - ELLER den dagen då teknikernas rapport från brottsplatsen kom in (rent teoretiskt så kunde det ju vara någon annan försvunnen persons kropp - det visste man ju inte till 100 % då). Det är liksom inte kroppen som kommer i en kartong-bilaga till en ansökan utan rättsmedicin/tekniska rapporter.
Det verkar som om polisen fick ta del av provresultat någon vecka innan sakframställan till RÅ. Betyder det att eventuella nya omständigheter, som uppdagades med provresultatet, nollställer klockan och tiden för resning inte går ut förrän i januari 2014?
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Rättelse: det var hovrätten som funderade/resonerade i x antal månader. Det nådde aldrig HD (på det sättet).
Helt riktigt, tack. Det målet gick inte till hovrätten före resningsansökan, så det var HR som beviljade resning. Men det påverkar inte tidtabellen nämnvärt efter vad jag förstår.
Citera
2013-02-03, 17:09
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Det verkar som om polisen fick ta del av provresultat någon vecka innan sakframställan till RÅ. Betyder det att eventuella nya omständigheter, som uppdagades med provresultatet, nollställer klockan och tiden för resning inte går ut förrän i januari 2014?

Du menar de absolut sista provresultaten från SKL va? Jag pratar om det första - där klockan så att säga sätts - som åklagaren har tänkt använda sig av i sin (ev) ansökan. Du fattar vad jag menar. (Skrev för övrigt "brottsplatsen" i mitt inlägg, menar givetvis "fyndplatsen")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in