2011-03-30, 23:45
Medlem
saffys avatar
Jag tror som du, Disponenten, att en del förtroende har brutits eller att FS inte har kunnat vara tyst. Tänkte på MJ när jag hörde flera helikoptrar i veckan, hur det var förra sommaren häruppe. Hoppas nu att dom hittar henne och att familjen får ro. Hon kanske ligger i närheten iallafall.
Citera
2011-03-31, 00:31
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Eftersom en man är anhållen för mord på MJ, för andra gången, utgår polis och åklagare från att det rör sig om ett brott. Det finns i allra högsta grad en brottsmisstanke.

Visst är det så. Det är säkert välgrundade antaganden för att det ligger till just så.
Men frågan gällde när och om tråden skulle flyttas till ABOK.
Flyttas tråden nu och det blir fail på att häkta på sannolika skäl så skulle ju tråden studsa tillbaka hit.
Chansen finns ju också att utredningen gått in i kaklet med utredningen och att man drar till med en rövare. Antingen så går utredningen dom ur händerna om FS frias för misstanke eller så får dom nya förhörsmöjligheter i.o.m. häktningen.
Citera
2011-03-31, 00:43
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Visst är det så. Det är säkert välgrundade antaganden för att det ligger till just så.
Men frågan gällde när och om tråden skulle flyttas till ABOK.
Flyttas tråden nu och det blir fail på att häkta på sannolika skäl så skulle ju tråden studsa tillbaka hit.
Chansen finns ju också att utredningen gått in i kaklet med utredningen och att man drar till med en rövare. Antingen så går utredningen dom ur händerna om FS frias för misstanke eller så får dom nya förhörsmöjligheter i.o.m. häktningen.

Karln har redan suttit häktad en gång. Från vilken häktning ska det börja räknas som ett brott, menar du? Gränsdragningen är inte alltid lätt, i något sammanhang.
Citera
2011-03-31, 00:53
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Karln har redan suttit häktad en gång. Från vilken häktning ska det börja räknas som ett brott, menar du? Gränsdragningen är inte alltid lätt, i något sammanhang.

Tråden låg ju i ABOK i somras. FS blev släppt och nägon gång i höstas skapades underforumet för försvunna personer. Tråden flyttades hit då eftersom det just då bara var ett försvinnande.
Varför? Inte vet jag men om man jämför med fallet med EM/SB så låg den tråden i försvunna personer och flyttades till ABOK någonstans i vevan när häktningen gjordes.

platyzma har fått ett svar.
Citera
2011-03-31, 01:14
Medlem
mercys avatar
Hur är det med den nya flickvännen, hon som kom efter Marina? Är de fortfarande ett par?
I annat fall kanske MG tidigare anförtrodde sig åt nya flickvännen och nu när de splittat sig föredrar hon att berätta vad hon hört
Citera
2011-03-31, 03:45
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Jag tror som du, Disponenten, att en del förtroende har brutits eller att FS inte har kunnat vara tyst. Tänkte på MJ när jag hörde flera helikoptrar i veckan, hur det var förra sommaren häruppe. Hoppas nu att dom hittar henne och att familjen får ro. Hon kanske ligger i närheten iallafall.

Ja, det lutar nog åt det faktiskt. Det kan hända många underliga saker i narkotikans underbara värld; en del knarkare får svåra nojor och röjer sig själva (så att någon annan flumputte i sällskapet kan berätta vidare om det som snappats upp), någon annan kanske är arg för något annat som Fredrik har gjort - eller inte gjort - emot dem, eller så är det bara som så att Fredrik själv blivit rejält överbevisad av något slag - utan att det är någon nära bekant till honom som har inverkat i detta. Det skulle kunna vara teknisk bevisning, eller att själva indiciekedjan har brutits.

Jag skulle inte bli särskilt förvånad om kroppen av Marina återfinns inom några dagar, förutsatt att utredarna har tillräckligt på fötterna. Detta säger jag av flera olika skäl. Dels att Fredrik själv kan göra ett slags avslut, och ta sitt straff. Men också att själva bevisningen kan vara överväldigande, vilket gör att Fredrik gör det lättare för sig själv - straffmässigt - att berätta var Marinas kropp finns.

Hoppas att detta elände löser sig inom kort. Med tanke på alla inblandade, och inte minst Marinas hårt prövade familj.
Citera
2011-03-31, 06:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Tråden låg ju i ABOK i somras. FS blev släppt och nägon gång i höstas skapades underforumet för försvunna personer. Tråden flyttades hit då eftersom det just då bara var ett försvinnande.
Varför? Inte vet jag men om man jämför med fallet med EM/SB så låg den tråden i försvunna personer och flyttades till ABOK någonstans i vevan när häktningen gjordes.
Den som har följt tråden om var trådar hamnar vet att mod har en mycket dogmatisk inställning- Så länge personen är försvunnen ligger tråden i FP. När det gäller Eva Magnusson flyttades tråden när kroppen hittades och det stod klart att det var ett brott. Samma sak gällde Christian Larsson, tråden flyttades inom två timmar efter att delar av kroppen hittades.

Så min bedömning är att även om någon döms utan att kroppen återfinns kommer tråden att ligga kvar i FP.
Citera
2011-03-31, 07:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Den som har följt tråden om var trådar hamnar vet att mod har en mycket dogmatisk inställning- Så länge personen är försvunnen ligger tråden i FP. När det gäller Eva Magnusson flyttades tråden när kroppen hittades och det stod klart att det var ett brott. Samma sak gällde Christian Larsson, tråden flyttades inom två timmar efter att delar av kroppen hittades.

Så min bedömning är att även om någon döms utan att kroppen återfinns kommer tråden att ligga kvar i FP.

Det är troligt att du får rätt i detta.

Personligen anser jag att en tråd ska ligga i aktuella brott samma dag som polisen startar en mordutredning, oavsett om kroppen återfunnits eller ej.

Vad är det som gör att polisen denna gång tror på att de kan få honom häktad, de har fortfarande ingen kropp?
Citera
2011-03-31, 07:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad är det som gör att polisen denna gång tror på att de kan få honom häktad, de har fortfarande ingen kropp?
Det är svårt att svara på, polisen är inte särskilt öppenhjärtlig.
Aftonbladet:
Citat:
– Vi har jobbat hårt med detta ärendet ända sedan i somras. Det har varit sedvanligt polisarbete, tekniska undersökningar, många förhör. Nu har misstankarna mot mannen stärkts.
När mannen satt häktad i somras var det som skäligen misstänkt.
Nu är det på sannolika skäl.
– Vi har mer på fötterna den här gången, säger Niklas Sannerholm.
Förra gången FS anhölls var det på sannolika skäl. Han häktades som skäligen misstänkt. Nu är han återigen anhållen på sannolika skäl. Vi får börja med att se på vilken misstankegrad han häktas denna gång.

Kan man häktas som skäligen misstänkt två gånger för samma brott? En omhäktning måste, såvitt jag vet, alltid ske på sannolika skäl, och rimligtvis bör samma krav ställas på en andra häktning. Någon som vet?
Citera
2011-03-31, 07:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det är svårt att svara på, polisen är inte särskilt öppenhjärtlig.
Aftonbladet:

Förra gången FS anhölls var det på sannolika skäl. Han häktades som skäligen misstänkt. Nu är han återigen anhållen på sannolika skäl. Vi får börja med att se på vilken misstankegrad han häktas denna gång.

Kan man häktas som skäligen misstänkt två gånger för samma brott? En omhäktning måste, såvitt jag vet, alltid ske på sannolika skäl, och rimligtvis bör samma krav ställas på en andra häktning. Någon som vet?

Det tror jag inte, iallafall borde misstankar vara så pass starka att det ska räcka till sannolika när man redan har varit häktad en gång tidigare enbart på skäliga misstankar.

Det låter som att någon av hans egna uttalande kan ha spräckts i förhör med andra alternativt att polisen fått information om motiv.

Hoppas att de har något denna gång som gör att det leder till att han häktas, om han nu är skyldig, men framförallt att de får fram mer information som leder till kroppen.
Citera
2011-03-31, 08:17
Medlem
Quarrels avatar
GT 30 mars: Man gripen misstänkt för mord på försvunna Marina
Citat:
Förhörs i morgon
37-åringen ska nu transporteras ner till Göteborg där han under morgondagen kommer att förhöras.
- Förhören kommer nog att fortgå hela dagen, säger Niklas Sannerholm.
Därefter kommer han att ta ställning till om 37-åringen ska begäras häktad.
I morgon är idag. Så vi har att se fram mot en häktningsframställan i morgon och en häktningsförhandling under veckoslutet.
Citera
2011-03-31, 13:09
Medlem
saffys avatar
Citat:
GT 30 mars: Man gripen misstänkt för mord på försvunna Marina

I morgon är idag. Så vi har att se fram mot en häktningsframställan i morgon och en häktningsförhandling under veckoslutet.

Är det inte så att åklagaren kan besluta om skäligt misstänkt igen? Denna gången måste det ju tillkommet mer bevis för att häkta honom eftersom dom bara kunde hålla honom en vecka sist. Tycker åklagarn att det finns lite mer bevis för att ha honom inlåst och att utreda det, men inte så graverande, så kan han bli skäligen misstänkt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in