2010-09-19, 20:40
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
När han fraktade bort kroppen från huset så var det nog inte något större planeringsarbete bakom detta. Han skulle absolut ha kunnat åka dit i en vanlig rutinkontroll på vägen, när han körde bort kroppen. Han tog en mycket stor risk när han körde iväg med ett lik i bakluckan. Skulle kroppen emballeras i plastsäckar och tejpas ordentligt, så skulle kriminalsökhundarna efteråt ha svårt att kunna markera i en aktuell bil som använts för att köra bort den döda kroppen. En förklaring på varför hundarna sannolikt inte har markerat i någon av de två bilarna som Marina hade - Tucson:en & Lupon.

Jag tycker ändå att det tyder på en viss planering. Det krävs säckar och tejp samt en plats att dumpa kroppen på. Helst en plats så man inte behöver köra för mycket på stora vägar.

Är det inte troligare att hundarna inte markerade i bilarna p.g.a kroppen inte fraktats i dessa bilar?

Om det inte är planerat så tror jag att kroppen finns ganska nära huset. Möjligtvis är den som du skriver ovan emballerad i plastsäckar och ordentligt tejpad samt nergrävd. Det bör väl ge likhundarna en del problem.
Citera
2010-09-19, 21:13
Medlem
saffys avatar
Om nu FS är skyldig, som dom flesta tror, så kommer han väl förr eller senare att prata om det för någon. Det är ingen lätt sak är bära på..att ha mördat någon. Det är väl främst psykopater som klarar av det och det har det väl inte framkommit att han är?
Han kanske redan har lättat sitt hjärta för någon...
Citera
2010-09-19, 21:36
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saffy
Om nu FS är skyldig, som dom flesta tror, så kommer han väl förr eller senare att prata om det för någon. Det är ingen lätt sak är bära på..att ha mördat någon. Det är väl främst psykopater som klarar av det och det har det väl inte framkommit att han är?
Han kanske redan har lättat sitt hjärta för någon...
Det är mycket möjligt att han lättar sitt hjärta för någon, frågan är om denne någon skulle tala om det?

Jag har tänkt på MJs intresse för den "mörka" sidan, dvs om det stämmer, att hon funderade över "det perfekta mordet"...
FS bör ju ha fått höra hennes tankar och deltagit i diskussionen, och även om han själv kanske inte har haft något djupare intresse så har han troligen haft flera uppslag att välja mellan. De bör också ha diskuterat vilka fällor man borde undvika, vad man ska tänka på att inte göra....vilket innebär att även om FS skulle ha tagit MJ av daga i hastigt mod sas, så är han ändå ganska väl förberedd...

En fråga till Disponenten:
Du har ju själv diskuterat eller samtalat med MJ om just det perfekta mordet även om det var ett tag sedan, kan du komma ihåg vad det var hon brukade tala om? Kan man hitta någon idé som FS kan ha tagit fasta på från de samtal ni förde?
Jag tänker att hon kanske redan då hade ideer som hon sedan finslipat i ytterligare diskussioner med andra...
Citera
2010-09-19, 23:23
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Han bör väl dessutom ha något som drar ner kroppen. Skulle uppskatta hennes vikt till ca 70 kg och ,som Saffy skriver , vältränad. Jag är ganska stark men i en båt(typ eka) skulle jag inte försöka mig på det.

En vanlig båt, nja...Men jeg kan med fantasien gjerne se for meg et lik på 80+ bli lagt på en stabil, oppblåsbar gjesteseng ved strandkanten. (el en liten gummibåt) Sengen pumpes opp. Deretter festes tunge"synker" til kroppen.

Stille og rolig kan GM iført våtdrakt skyve liket fra land og føre det et godt stykke ut før han tapper luften ut. Beviset/liket synker. Like rolig kan han svømme tilbake med "fraktebåten" han bretter sammen og tar med seg tilbake under armen. Med våtdrakt betyr ikke temperaturen i vannet noen rolle. Natt eller dag...

Problemet er å få fraktet et tungt lik enkelt og usett til dumpstedet; Stranden, vann, sjø - Når, hvordan og hvor?

Efterlyst bekreftet at hun ikke er observert etter den 27 juli, slik jeg trodde. Vitner har lett for å rote sammen iaktakelser rundt dager og vite hva de egentlig sanset i et lite øyeblikk. Men selvsagt viktig at politiet får vite hva de mener ha observert.

Det var to meget pregede og lidende foreldre som stod fram i Efterlyst. Jeg føler virkelig med de!

Jeg tror MJ enten er gravd ned i nærområdet, eller fraktet bort i bil og dumpet rett etter hun ble brakt om livet. Og er hun fraktet bort, tror jeg hun er kjørt til et sted hvor hun lett kan dumpes i vannet.

Likhunder: Disse kan jo allerede ha markert i hjemmet eller i en bil. Det vet vi ingenting om! Slike markeringer er bare en indikasjon, ikke et bevis. Hundene kan understøtte en teori, men det er ikke nok til å sikte noen uten et lik.

Likhunder kan være ekstremt dyktige i en krimsak, men kan bomme og misse i en annen sak.
En dyktig likhund markerte og viste hvor liket var gjemt i en krimsak, men samme likhund misset et oppstykket lik i syv deler - Likdelene var nedgravd i blomsterbedet inntil huset hunden tidligere søkte rundt i den andre krimsaken. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2201580.ece
Området rundt MJs hus er stort. Og likhunder er omdiskutert ...
Senast redigerad av limaha 2010-09-20 kl. 00:18.
Citera
2010-09-20, 00:02
Medlem
jjagares avatar
Å andra sidan.
Hon kanske inte blev mördad i hemmet, hon kanske blev mördad när hon var ute med FS någonstans................
Citera
2010-09-20, 01:57
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag tycker ändå att det tyder på en viss planering. Det krävs säckar och tejp samt en plats att dumpa kroppen på. Helst en plats så man inte behöver köra för mycket på stora vägar.

Är det inte troligare att hundarna inte markerade i bilarna p.g.a kroppen inte fraktats i dessa bilar?

Om det inte är planerat så tror jag att kroppen finns ganska nära huset. Möjligtvis är den som du skriver ovan emballerad i plastsäckar och ordentligt tejpad samt nergrävd. Det bör väl ge likhundarna en del problem.

Är Fredrik tillräckligt kall så är det inte alls osannolikt att han kört ett flertal mil med den döda Marina i bakluckan. Gör man det på natten så är det i princip riskfritt, med reservationen att han då inte blir stoppad för en vanlig fordonskontroll eller liknande. Jag tror att Marinas kropp finns flera mil från hennes bostad. När jag tänkte på att likhundarna kanske inte har markerat i någon av bilarna, så tänkte jag att Marina dels förlorat livet alldeles för kort tid innan själva transporten, men också att kroppen också var välemballerad. Hade döden inträffat långt innan transporten så hade det krävts en betydligt mera omsorgsfull emballering så att inte kadaverinpartiklarna läcker ut.

Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det är mycket möjligt att han lättar sitt hjärta för någon, frågan är om denne någon skulle tala om det?

Jag har tänkt på MJs intresse för den "mörka" sidan, dvs om det stämmer, att hon funderade över "det perfekta mordet"...
FS bör ju ha fått höra hennes tankar och deltagit i diskussionen, och även om han själv kanske inte har haft något djupare intresse så har han troligen haft flera uppslag att välja mellan. De bör också ha diskuterat vilka fällor man borde undvika, vad man ska tänka på att inte göra....vilket innebär att även om FS skulle ha tagit MJ av daga i hastigt mod sas, så är han ändå ganska väl förberedd...

En fråga till Disponenten:
Du har ju själv diskuterat eller samtalat med MJ om just det perfekta mordet även om det var ett tag sedan, kan du komma ihåg vad det var hon brukade tala om? Kan man hitta någon idé som FS kan ha tagit fasta på från de samtal ni förde?
Jag tänker att hon kanske redan då hade ideer som hon sedan finslipat i ytterligare diskussioner med andra...

Det handlade mycket om kemikalier, både att ta någon av daga, men också för att få undan liket. Hon var även inne på att få undanröja en kropp med vikter - i ett djupt och otillgängligt vatten. Det skulle förvåna mig mycket om hon inte hade haft denna typen av morbida diskussioner med Fredrik också.

Citat:
Ursprungligen postat av limaha
En vanlig båt, nja...Men jeg kan med fantasien gjerne se for meg et lik på 80+ bli lagt på en stabil, oppblåsbar gjesteseng ved strandkanten. (el en liten gummibåt) Sengen pumpes opp. Deretter festes tunge"synker" til kroppen.

Stille og rolig kan GM iført våtdrakt skyve liket fra land og føre det et godt stykke ut før han tapper luften ut. Beviset/liket synker. Like rolig kan han svømme tilbake med "fraktebåten" han bretter sammen og tar med seg tilbake under armen. Med våtdrakt betyr ikke temperaturen i vannet noen rolle. Natt eller dag...

Problemet er å få fraktet et tungt lik enkelt og usett til dumpstedet; Stranden, vann, sjø - Når, hvordan og hvor?

Efterlyst bekreftet at hun ikke er observert etter den 27 juli, slik jeg trodde. Vitner har lett for å rote sammen iaktakelser rundt dager og vite hva de egentlig sanset i et lite øyeblikk. Men selvsagt viktig at politiet får vite hva de mener ha observert.

Det var to meget pregede og lidende foreldre som stod fram i Efterlyst. Jeg føler virkelig med de!

Jeg tror MJ enten er gravd ned i nærområdet, eller fraktet bort i bil og dumpet rett etter hun ble brakt om livet. Og er hun fraktet bort, tror jeg hun er kjørt til et sted hvor hun lett kan dumpes i vannet.

Likhunder: Disse kan jo allerede ha markert i hjemmet eller i en bil. Det vet vi ingenting om! Slike markeringer er bare en indikasjon, ikke et bevis. Hundene kan understøtte en teori, men det er ikke nok til å sikte noen uten et lik.

Likhunder kan være ekstremt dyktige i en krimsak, men kan bomme og misse i en annen sak.
En dyktig likhund markerte og viste hvor liket var gjemt i en krimsak, men samme likhund misset et oppstykket lik i syv deler - Likdelene var nedgravd i blomsterbedet inntil huset hunden tidligere søkte rundt i den andre krimsaken. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2201580.ece
Området rundt MJs hus er stort. Og likhunder er omdiskutert ...

Likhundar/Kriminalsökhundar är extremt användbara att hitta såväl hela kroppar, men också kroppsdelar. Vid tågolyckor så används i flera fall likhundar för att hitta samtliga kroppsdelar. Även skyddshundar (vanliga polishundar) är riktigt duktiga på att nosa fram kroppsdelar. Vissa icke-insatta anser fortfarande att det är lite som att använda spåkärringar för att lösa svåra brott, som det är att använda sig av kriminalsökhundar för att hitta avlidna personer. Men inget kan vara mer fel än den orättvisa jämförelsen. Polisens likvovvar är extremt framgångsrika att lukta sig fram till de döda.

Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Å andra sidan.
Hon kanske inte blev mördad i hemmet, hon kanske blev mördad när hon var ute med FS någonstans................

Nja.. I och med att polisen har på ett så tidigt stadium klassat utredningen som en mordutredning, plus att teknikerna har lagt väldigt mycket tid på ett undersöka just Marinas hus så skulle jag nog säga att huset är en högst sannolik mordplats. Men jag kan ha fel också.
Citera
2010-09-20, 06:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Disponenten
Nja.. I och med att polisen har på ett så tidigt stadium klassat utredningen som en mordutredning, plus att teknikerna har lagt väldigt mycket tid på ett undersöka just Marinas hus så skulle jag nog säga att huset är en högst sannolik mordplats. Men jag kan ha fel också.

Jo, men finns det inte en chans att det finns gott om falska spår i hemmet till en person som sysslar med BDSM? De kan alltså ha baserat det på spår som inte har med hennes försvinnande att göra, utan är mer "hobbyrelaterade"...(?)
Citera
2010-09-20, 11:41
Medlem
limahas avatar
Disponenten:

Ditt svar til meg: "Likhundar/Kriminalsökhundar är extremt användbara att hitta såväl hela kroppar, men också kroppsdelar. Vid tågolyckor så används i flera fall likhundar för att hitta samtliga kroppsdelar. Även skyddshundar (vanliga polishundar) är riktigt duktiga på att nosa fram kroppsdelar. Vissa icke-insatta anser fortfarande att det är lite som att använda spåkärringar för att lösa svåra brott, som det är att använda sig av kriminalsökhundar för att hitta avlidna personer. Men inget kan vara mer fel än den orättvisa jämförelsen. Polisens likvovvar är extremt framgångsrika att lukta sig fram till de döda."

Mitt innlegg med avsnitt om likhunder: https://www.flashback.org/sp25602166

Kanskje du misoppfattet meg. Jeg har stor respekt for arbeidet til likhunder og ettersøkshunder! Og flere vanlige ettersøkshunder i politiet er også trent til å finne lik/kadaver. En liten opplysning: Skyddshunder (Schulzhund 1-2-3) betyr ikke at hunder er trent som politihunder. Jeg har selv Schäfere med bruksmeritter hvor denne motsprøven inngår.

Jeg ønsket påpeke at likhunder kan ha markert uten at politiet går ut med slik info. Men en markering uten funn beviser ikke noe. Likhunder er et arbeidsredskap og kan finne lik eller markere og dermed understøtte en eller flere teorier politiet har om saken de arbeider med. (hvor liket har ligget osv)

Men i rettsalen er likhunder omdiskutert. Var markeringen tydelig nok....kan hunden markert for et dyrekadaver - Påvirkning av annen aroma i luften under søket - Hunden har nylig trent og nylig snuset inn likaroma osv. Mange ting kan spille inn ved hundens dagsform. Og advokater kaller inn sine skeptiske ekspertvitner.

Samtidig ville jeg påpeke at det er ikke alltid en likhund finner nedgravde lik den burde funnet. (link hvor svensk likhund ikke markerte på nedgravde likdeler) Derfor kan man ikke uteslutte at MJ finnes i nærområdet, nedgravd, godt innpakket. (Kanskje kan GM tilført annen aroma for å villede en hundenese)

Jeg tror mest på at MJ ble fraktet bort tidlig. Om natten er alle katter grå...mindre trafikk, og færre øyne følger våkent med. Vann, sjø er ikke noe problem for en GM med våtdrakt. Og en våtdrakt regner jeg med FS eigde...
Senast redigerad av limaha 2010-09-20 kl. 11:46.
Citera
2010-09-20, 12:00
Medlem
saffys avatar
Ja, om FS har fraktat bort henne på natten, så är det liten risk här uppe att stöta på någon kontroll, han skulle knappt få några möten bara. Och det var ju varmt och skönt den perioden, så han skulle inte ens behöva någon våtdräkt.
Om han lägger henne i baksätet strax efter det har hänt och kör en liten bit, så är frågan om likhundar uppfattar det? Det var ju MJ:s bil och där måste ju funnits massor med spår av henne? Ett mord utan blod.
Jag tror också att de samtalen som dom kan ha haft om att röja undan kroppar, kan ha gett FS många uppslag.
Om detta skedde natten till den 28 juli, så kan jag inte släppa det att FS sågs promenera med barn på eftermiddan sen. Vilka var dom? Grannarna var ju väldigt säkta på det och polisen måste väl ha förhört dom flera gånger om tidpunkter m m?
Kanske det var ett inplanerat besök och FS hävdade att MJ rest bort..men vilka var dom?
Citera
2010-09-20, 12:52
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ja, om FS har fraktat bort henne på natten, så är det liten risk här uppe att stöta på någon kontroll, han skulle knappt få några möten bara. Och det var ju varmt och skönt den perioden, så han skulle inte ens behöva någon våtdräkt.
Om han lägger henne i baksätet strax efter det har hänt och kör en liten bit, så är frågan om likhundar uppfattar det? Det var ju MJ:s bil och där måste ju funnits massor med spår av henne? Ett mord utan blod.
Jag tror också att de samtalen som dom kan ha haft om att röja undan kroppar, kan ha gett FS många uppslag.
Om detta skedde natten till den 28 juli, så kan jag inte släppa det att FS sågs promenera med barn på eftermiddan sen. Vilka var dom? Grannarna var ju väldigt säkta på det och polisen måste väl ha förhört dom flera gånger om tidpunkter m m?
Kanske det var ett inplanerat besök och FS hävdade att MJ rest bort..men vilka var dom?

En likhund trenger ikke rester av kroppsvæsker, blod, svette, urin for å markere lik. Mange misoppfatter dette.
Bare minutter etter døden inntrer forråtnelsesprosessen og odøren av denne kan oppfattes av trente hundeneser flere uker etter liket lå på et gulv, en seng, i en bil osv. - Selv om liket var pakket inn i plast og lagt i bagasjerommet på en bil. Hunder kan trenes og lukte at mennesket lider av cancer f.eks.(molekyler)

http://www.aftenposten.no/dyr/article518789.ece Likhunder bryr seg ikke om lukter fra en levende som naturlig vil finnes der.

Men det er mange prosesser og stadier under forråtnelsen. Jordsmonn, ukjente nye steder hvor fremmede odører blandes inn kan villede en hundenese noen ganger.

Granner har nok informert politiet om sine observasjoner. Og mener politiet opplysningene er viktig for utredningen har de nok snakket mer med de rundt tidspunkter osv.

Det skulle vel ikke være så vanskelig for kilden som opplyste om barna og FS i tråden å selv kontakte sin kilde for mer info? Jeg mener, opplysningskilden var vel selve øyenvitne, og ikke andre, tredjehånds informasjon som oppstod etter spekulasjoner og rykter....
Senast redigerad av limaha 2010-09-20 kl. 13:10.
Citera
2010-09-20, 17:07
Medlem
KiaWs avatar
Jag tror inte det går att komma längre utan ny/mer information...

Ingen läcka från polisen, inget om varför man misstänkte mord så snabbt, inget om ifall hundar markerat eller ej, och framförallt inget om vad som inte stämmer med FS historia.

Intressant vore om MJs vänner kunde berätta om vad hon velat diskutera angående "perfekta mordet" under senare år....något som kunde ge en liten vink om vad FS kan tänkas ha hittat på med kroppen om han nu har dödat henne.
Citera
2010-09-20, 19:37
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristoferA
Jo, men finns det inte en chans att det finns gott om falska spår i hemmet till en person som sysslar med BDSM? De kan alltså ha baserat det på spår som inte har med hennes försvinnande att göra, utan är mer "hobbyrelaterade"...(?)

Jag är rätt säker på att polisens tekniker är såpass kritiska i sin gärning att de lätt ser skillnad på de parametrar som skulle vittna om ett ofrivilligt försvinnande, och de andra spår som BDSM-verksamheten skulle kunna lämna i huset. Min gissning är att polisens tekniker har funnit en större mängd av Marinas blod, samt att blodets placering gör att man från polisens håll är övertygad om att hon inte längre är i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Mitt innlegg med avsnitt om likhunder: https://www.flashback.org/sp25602166

Kanskje du misoppfattet meg. Jeg har stor respekt for arbeidet til likhunder og ettersøkshunder! Og flere vanlige ettersøkshunder i politiet er også trent til å finne lik/kadaver. En liten opplysning: Skyddshunder (Schulzhund 1-2-3) betyr ikke at hunder er trent som politihunder. Jeg har selv Schäfere med bruksmeritter hvor denne motsprøven inngår.

Jeg ønsket påpeke at likhunder kan ha markert uten at politiet går ut med slik info. Men en markering uten funn beviser ikke noe. Likhunder er et arbeidsredskap og kan finne lik eller markere og dermed understøtte en eller flere teorier politiet har om saken de arbeider med. (hvor liket har ligget osv)

Men i rettsalen er likhunder omdiskutert. Var markeringen tydelig nok....kan hunden markert for et dyrekadaver - Påvirkning av annen aroma i luften under søket - Hunden har nylig trent og nylig snuset inn likaroma osv. Mange ting kan spille inn ved hundens dagsform. Og advokater kaller inn sine skeptiske ekspertvitner.

Samtidig ville jeg påpeke at det er ikke alltid en likhund finner nedgravde lik den burde funnet. (link hvor svensk likhund ikke markerte på nedgravde likdeler) Derfor kan man ikke uteslutte at MJ finnes i nærområdet, nedgravd, godt innpakket. (Kanskje kan GM tilført annen aroma for å villede en hundenese)

Jeg tror mest på at MJ ble fraktet bort tidlig. Om natten er alle katter grå...mindre trafikk, og færre øyne følger våkent med. Vann, sjø er ikke noe problem for en GM med våtdrakt. Og en våtdrakt regner jeg med FS eigde...

Jag menade inte att just du inte trodde på kriminalsökhundarnas stora användbarhet, utan jag ville mera förtydliga att man har en väldigt stor nytta av likhundarna när man letar efter avlidna personer - hela kroppar eller i delar..Marina kan möjligen ligga begravd i närområdet, men jag misstänker att hon fraktats längre bort och sedan dumpats. Så genomsökt som Marinas tomt och hur har blivit, så skulle det förvåna mig mycket om man finner henne där i närområdet. Känns inte så sannolikt.

Citat:

Som limaha säger så tar det ungefär 30 minuter från att cirkulationen upphör till dess att kadaverinpartiklar frigörs från kroppen vilket får den att börja sin nedbrytning. En kropp avsöndrar givetvis mer doftmolekyler på sommaren än på vinterhalvåret. Värme och fukt påskyndar nedbrytningen. Jag tror att detta mordet var ytterst blodigt, med tanke på polisens stora övertygelse om att det just handlade om ett mord på en såpass tidig basis. Marina hade säkert denna typen av morbida ingående och väldetaljerade samtal med Fredrik också, så han torde knappast sakna idéer om hur han skulle undanröja ett lik effektivt från rättvisans kvarnar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in