2012-06-26, 19:17
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag läste ett fall. Hovrätten över Skåne och Blekinge B 1155-12 - Mord m.m.

Rättsområden: Brott mot person

Avgörandedatum: 2012-06-18

Där har man allt med griftefriden i stämningsansökan och garderat sig.
Mord med mera heter det då. Så jag är inte lika säker faktiskt.
Men en sak vet jag ett sketet griftefridsbrott är inte åklagaren eller polisen intresserade av.

[i]Åklagare Pernilla Åström har nu garderat sig och i andra hand yrkat på att den misstänkte 27-åringen döms för medhjälp till mord, om hovrätten skulle fria honom från mord.
Hon har dessutom lagt till brott mot griftefriden i gärningsbeskrivningen.

Har Per-Åke Kvarnström med griftefriden då man inte hade en kropp? Nej, jag tippar på att det är orimligt.

Se där ja, du lyckades träffa in samma fall utan att du visste om det.

Jag såg det där om justeringen av åtalet efter jag postat mitt inlägg igårkväll. Det skulle kunna tolkas som att jag var fel ute, men... (se kommande inlägg)
Citera
2012-06-26, 19:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det stämmer inte om förundersökarna utan det är trots allt ett av Sveriges duktigaste team. Göteborgspolisen som löser många mord. Kända mord så som Elin, Nancy, Långared osv, så det här är inte vardagsmat för proffsen från Kriminalpolisen i Göteborg att missa en blodfläck.

Ja, han hade tur man hade haft fler spår om man direkt hade hittat blodfläcken det är inget snack om saken, men trots det är undersökning bra i och med att man inte hade en kropp.
Med facit är det alla rätt hitills, så vad är problemet?

Att man misstänker en fd sambo som det allt för ofta faktiskt handlar om i mordfall av den här typen.
Så för att inte misstänka Marinamannen krävs det ett alternativ som inte existerar.
Hansson är försvarsadvokat och säger det som behövs i rent försvarssyfte, men han sa inte mycket då man fann Marinas kropp. Vilket uselt skitarbete att försvara en mördare egentligen med tanke på facit. Hansson är välkommen vid rond 3 så ska vi se vad han ska säga om den döda dumpade kroppen som behandlats som sopor.

Nej, här måste rättvisa skipas och det är en skymf för målsägande i fallet att det här kräket går fri.
En skymf för domstolarna och rättsväsendet är bara förnamnet här. Det kan aldrig vara tanken från lagstiftningen att sånt här ska förekomma.
Jag vet att advokat Hansson inte sa mycket. Kammarnarren Kvarnsten sa så mycket mer, och vi vet hur det gick för honom.
Citera
2012-06-26, 19:21
Bannlyst
Citat:
Med facit är det alla rätt hitills, så vad är problemet?

Att man misstänker en fd sambo som det allt för ofta faktiskt handlar om i mordfall av den här typen.
Så för att inte misstänka Marinamannen krävs det ett alternativ som inte existerar.

Problemet är att GM går fri. Det är enbart PÅK:s fel.

Sveriges domstol dömer inte människor efter statistik.

Källa på fetat, då ej från petad åklagares egna massmedia uttalanden tack.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2012-06-26 kl. 19:25.
Citera
2012-06-26, 19:25
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Helt korrekt. Det innefattade inget om griftefriden då ingen kropp fanns vid domstolsbedömningen.

... så kul ska vi faktiskt inte ha det, inte ens här på Flashback - en tisdagskväll.

Åklagarens gärningsbeskrivning är det som gäller. Det spelar inte så stor roll vilken rubrik (mord) i det här fallet som åklagaren har rubricerat gärningen, inte heller vilket lagrum han eller hon angivit. Se Rättegångsbalken, 30 kapitlet - Om dom och beslut:

Citat:
3 § Dom må ej avse annan gärning än den, för vilken talan om ansvar i behörig ordning förts eller fråga om ansvar eljest enligt lag må av rätten upptagas. Ej vare rätten bunden av yrkande beträffande brottets rättsliga beteckning eller tillämpligt lagrum.

Alltså: rätten är icke bunden till åklagarens yrkanden (mord, typ) utan kan döma för vad helst vederbörande finner lämpligt och bevisat, ex brott mot griftefrid - i det här fallet. Som skribenten Quarrel har sagt flera gånger om.
Citera
2012-06-26, 19:27
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag vet att advokat Hansson inte sa mycket. Kammarnarren Kvarnsten sa så mycket mer, och vi vet hur det gick för honom.
Det går utmärkt för Kvarnström som har ett gediget register på grova brott som han klarat upp på ett utmärkt sätt. Här har han alla rätt i sin förundersökning och gm. Det är inte fy skam.
Hansson är en försvarare som sagt och ingen skulle vara gladare än jag om han kom till rond 3 med dessa nya omständigheter. Han är nämligen såld då. Helt såld och väck. Låt han suga på den karamellen lite och sen återkomma för allvaret.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Problemet är att GM går fri. Det är enbart PÅK:s fel.

Sveriges domstol dömer inte människor efter statistik.

Källa på fetat, då ej från petad åklagares egna massmedia uttalanden tack.

Nej, verkligen inte Kvarnströms fel är du inte insatt? Vänta så ska du se för Kvarnström ger sig inte han är för bra för att ge vika för domstolbedömningar av idioter.

Statistiken är övertydlig och man vet nog om det i domstolarna va inte orolig för det.
Här krävde man överbevisning inget annat. Dom har numera blottat sig med röven bar så nu ska dom reparera den skadan vilket blir ett gissel för trovärdigheten.

Källan är bara att leta fram vet du för man kan inte peta någon som inte är tillsatt. He he.
Dessutom kan du läsa om att båda åklagarna är kompetenta och tilltänkta för rond 3.

.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-06-26 kl. 19:30.
Citera
2012-06-26, 19:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
... så kul ska vi faktiskt inte ha det, inte ens här på Flashback - en tisdagskväll.

Åklagarens gärningsbeskrivning är det som gäller. Det spelar inte så stor roll vilken rubrik (mord) i det här fallet som åklagaren har rubricerat gärningen, inte heller vilket lagrum han eller hon angivit. Se Rättegångsbalken, 30 kapitlet - Om dom och beslut:

Alltså: rätten är icke bunden till åklagarens yrkanden (mord, typ) utan kan döma för vad helst vederbörande finner lämpligt och bevisat, ex brott mot griftefrid - i det här fallet. Som skribenten Quarrel har sagt flera gånger om.

Nej, utan en kropp bedömdes inget om griftefriden och man hade tex i första instans med att hon kanske levde, så nix pix. Du får skaffa ett skriftligt utlåtande från juridisk kunnig om du ska plantera detta i ämnet här.

Det är inte uttryckligen beskrivet av åklagaren att det innefattar griftefriden. Så jag kanske ska ta och fråga honom eller vad tycker du?
Citera
2012-06-26, 19:29
Bannlyst
Citat:

Haha, hade varit roligt att höra hur Kvarnstött försökte föra fram "sanning" efter "sanning" i rättegången - spök SMS och spök Uttag - timme ut - dag in - till slut sitter alla som ?-tecken.

Antar att adv. H i princip behövde säga: "Det finns inga bevis och indicierna är bara scenario"
Tänk om han dundrat på om de uppenbara lögnerna i utredningen också, men det var inte ens nödvändigt att ta upp.
Citera
2012-06-26, 19:31
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Haha, hade varit roligt att höra hur Kvarnstött försökte föra fram "sanning" efter "sanning" i rättegången - spök SMS och spök Uttag - timme ut - dag in - till slut sitter alla som ?-tecken.

Antar att adv. H i princip behövde säga: "Det finns inga bevis och indicierna är bara scenario"
Tänk om han dundrat på om de uppenbara lögnerna i utredningen också, men det var inte ens nödvändigt att ta upp.

Kanske dags för dig att lära dig lite om indicier och sannolikhet, men det kanske har undgått dig helt?
Tyvärr kan inte morden filmas det blir svårt då att fälla någon alls för mord.

Men ett bra tankesätt och logik säger att uttagen gjorts av Marinamannen som tidigare är dömd för precis samma sak.
Citera
2012-06-26, 19:32
Bannlyst
Citat:
Källan är bara att leta fram vet du för man kan inte peta någon som inte är tillsatt. He he.
Dessutom kan du läsa om att båda åklagarna är kompetenta och tilltänkta för rond 3.

.

Kan du ge en källa någon gång på att alt. GM inte existerar, från annan än Kvarnstött ?

Källa på fetat också.
Citera
2012-06-26, 19:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Kan du ge en källa någon gång på att alt. GM inte existerar, från annan än Kvarnstött ?

Källa på fetat också.

Du får läsa och hänga med i ämnet jag sitter inte och letar källor för att du är oinsatt.
Det är totalt ointressant.
Hela teamet letar bevisning emot Marinamannen även förundersökningsledare eller tror du verkligen att det finns en annan gärningsman här? Jag vet det att det här mordet gäller bara en person den kriminella Fredrik Svensson fd sambon. Sagornas tid är förbi och faktum är alltid svårt och då ska man gapa efter källor, men du man har rest till RÅ så förbered dig på rond 3.

Källa mig hit och dit, läs på eller ta kontakt med insidan så kanske poletten trillar ner.
Citera
2012-06-26, 19:39
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Nej, utan en kropp bedömdes inget om griftefriden och man hade tex i första instans med att hon kanske levde, så nix pix. Du får skaffa ett skriftligt utlåtande från juridisk kunnig om du ska plantera detta i ämnet här.

Det är inte uttryckligen beskrivet av åklagaren att det innefattar griftefriden. Så jag kanske ska ta och fråga honom eller vad tycker du?

Öhh? Om du inte vet det så har vi fri bevisprövning i Sverige. Om du inte vet innebörden så googla vettja.

Inte uttryckligen? Åklagarens gärningsbeskrivning innefattar brott mot griftefrid ja, läs själv. Svensson ansågs icke skyldig till den gärningen, heller.
Citera
2012-06-26, 19:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Öhh? Om du inte vet det så har vi fri bevisprövning i Sverige. Om du inte vet innebörden så googla vettja.

Inte uttryckligen? Åklagarens gärningsbeskrivning innefattar brott mot griftefrid ja, läs själv. Svensson ansågs icke skyldig till den gärningen, heller.

Behöver inte googla jag får fram detaljerat det jag vill ha. Så avvakta så ska jag kolla upp saken.
Det går inte att bedöma att en människa kanske lever och ha med grifterfriden i bedömningen.
Ivarsson är lite skillnad där åklagaren helgarderat sig.

Vill du påstå att varje mord som en kropp är flyttad innefattar även griftefrid? Det tror inte jag faktiskt.

Citat:
Tack för det svaret. Nu vet jag vad jag ska svara när du ber om källa.
Ja, irriterande att jag vet mer än dig om vad som rör sig i fallet eller hur?
Något mer du vill veta om vem dom undersöker och letar bevisning emot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in