Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Tycker att FS agerande efter frisläppandet är märkligt, varför har han inte uttalat sig? Det är naturligt att en sambo till en förvunnen/mördad talar ut i pressen, speciellt efter att ha varit anhållen.
Säg att han är oskyldig, - skulle han inte då berätta för pressen/FB/alla vad han vet,; som när han träffade MJ senast, vad hon då sa, vad hon hade på sig, var han har varit mellan 27/7 och 4/8, mm. Saker som han måste ha berättat för polisen under förhören och som polisen i sin tur kan läcka.
Visst går det att förhandla länge med olika tidningar om arvoden för sådana intervjuer, men har man suttit anhållen för mord av sin sambo och sedan släpps fri borde det finnas ett behov av att både visa sin oskuld och redogöra för sin version - inte minst för att försvinnandet ska kunna lösas. Oavsett om de ännu hade en relation eller inte så måste ju hon varit hans vän och när vänner försvinner blir man orolig och vill hjälpa till.
Mitt intryck är att han agerar på ett sätt som gör honom mer och inte mindre misstänkt efter att ha blivit fri. Kan orsaken till tystnaden vara att han inte vill försäga sig?
Tycker inte hans agerande är konstigt alls, oavsett om han är skyldig eller ej.
Leif GW Persson sa nån gång (ungefär) att det faktum att Mats Alm grät ut i media tydde på att han är skyldig. Något jag inte håller med om. Det finns många exempel på där anhöriga till försvunna uttalat sig i media utan att ha den minsta skuld.
Om FS nu skulle vara oskyldig så har han ju dessutom ett intresse av att detta klaras upp, så han blir rentvådd. Vilka omständigheter som ska kommuniceras ut till pressen är inte en bedömning som bör ligga på hans axlar, utan på polisens.
För övrigt skulle jag bli extremt förvånad om han skulle få pengar för att uttala sig i pressen. Okej, mindre seriösa sajter som Nyheter24, Realtid och Newzglobe skulle möjligen kunna kan tänka sig att ge honom någon tusenlapp, men inga större summor än så.