2012-05-13, 17:51
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har du hittat var jag påstod att Marina sköt sig själv och spädde ut blodet?

Quarrel, hela din argumentation i tråden, som jag uppfattar som ett tanke-experiment för att påminna oss alla om att den enklaste teorin kan vara fel teori, startade väl typ här:

https://www.flashback.org/sp32236141

Den 14/8, 2011 skriver du bl.a.

"Jag funderar på om M kan ha iscensatt försvinnandet själv."

"Därefter tappade hon sig själv på blod vid huvudänden,"

"M kan ha skjutit genom ett djur, ett litet djur som gav ifrån sig lite blod,"

Nu ger detta iofs inte svar på din ovanstående fråga "Har du hittat var jag påstod att Marina sköt sig själv och spädde ut blodet?" (som förvisso var ställd till mrsmagoo, inte till mig)

Men jag vill minnas att teorin om att någon spädde ut blodet, alternativt hennes släktingar, också kom från dig? Eller var det Tulpanpernilla?

Jag tycker dina alternativa teorier har varit bra för tråden och att de inte är något att skämmas för.
Senast redigerad av allegrageller 2012-05-13 kl. 18:01.
Citera
2012-05-13, 18:13
Medlem
Hur troligt är det att Marina finns kvar i AFIS? Hon borde ju inte, då hon inte blev dömd, men jag vet inte hur snabbt gallringen fungerar. Någon? Jag känner på mig att detta redan har varit uppe i tråden, men jag hittar tyvärr inte.
Citera
2012-05-13, 18:20
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Kan du se någon i MJ:s nätverk som skulle ha någon vinning av att hon dog? Du menar ju att en alernativ gm kan ha dödat för att dölja sina spår då något gått snett den kvällen. Detsamma gäller för FS, det måste du väl förstå?

T ex en gift man, som M hotar med att avslöja för hustrun vad som skett?
Fanns det f ö inte en sådan (gift alltså) nämnd någonstans. OBS att jag inte har en aning om vem denne är, ev alibi el dyl. Jag nämner det som ett exempel på ett mordmotiv.
Citera
2012-05-13, 18:23
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camdrea
Fanns det f ö inte en sådan (gift alltså) nämnd någonstans. OBS att jag inte har en aning om vem denne är, ev alibi el dyl. Jag nämner det som ett exempel på ett mordmotiv.

Jag vill också minnas ryktet om en gift man i trakten. Är det någon som har lite fakta?
Citera
2012-05-13, 18:27
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Om jag minns rätt så har det pratats om minst två stycken. En som bor i Lidköping och en i Stenungssundstrakten. Den senare är jag lite osäker på men den första står väl med i FUP.
Citera
2012-05-13, 18:52
Bannlyst
Citat:
Jag har då inte fått den bilden av Marina, att hon skulle bete sig så? Varför skulle hon göra det?
Det finns en gift man som hörts i FUP. Sen dök det upp ett obekräftat rykte om en gift man i Marinas trakt. Men det var som sagt ett rykte.
Citera
2012-05-13, 19:01
Medlem
Camdreas avatar
Citat:
Jag har då inte fått den bilden av Marina, att hon skulle bete sig så? Varför skulle hon göra det?
Det finns en gift man som hörts i FUP. Sen dök det upp ett obekräftat rykte om en gift man i Marinas trakt. Men det var som sagt ett rykte.

Jag har inte påstått, att Marina "skulle bete sig så", eftersom jag inte kände henne.
Men skälet till att göra det skulle, som jag ser det, isf vara att hon ville ha en ny, fast förbindelse i stället för FS.
Det verkar ju som om hon hade lite svårt att få tag på lämpliga kandidater och började bli lite desperat.

(Det där med att den ene var från Lidköping är ju lite intressant). (Enl Bagarn).

/C
Citera
2012-05-13, 19:07
Bannlyst
Citat:
Jag har inte påstått, att Marina "skulle bete sig så", eftersom jag inte kände henne.
Men skälet till att göra det skulle, som jag ser det, isf vara att hon ville ha en ny, fast förbindelse i stället för FS.
Det verkar ju som om hon hade lite svårt att få tag på lämpliga kandidater och började bli lite desperat.

(Det där med att den ene var från Lidköping är ju lite intressant). (Enl Bagarn).

/C

Han hade vad jag förstått varit tillsammans med sin fru när MJ mördades.
Citera
2012-05-13, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Nån som vet ifall Polisen hört med elleverantören eller elnätsbolaget ifall man kan se
nån fluktuation av strömmen mellan ca kl 22:30-10:00 den 28-29:e som skulle
kunna förklaras med att någon varit/inte varit i huset under denna tid?
T ex har ju Vattenfall den här funktionen: http://elavtalsguiden.vattenfall.se/oserbjudanden/erbjudanden/?WT.srch=1&WT.mc_id=vsesp10010393
Strömmen kanske redan loggas på ett liknande sätt hos bolaget? Hade varit kul att jämföra strömförbrukningen med de olika viktiga tiderna i denna utredning

Finns förslag om att elbolagen skall mäta detta timma för timma i framtiden. 1 Okt 2012 träder
en ny lag i kraft.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/Timmatning-for-aktiva-elkonsum_GZ0398/?text=true

Fnurra-på-tråden, du jobbade väl som elingenjör? Tror du nått sånt här finns redan idag?

Intressant !

Undrar om polisen i något fall gjort denna koll ännu, skulle inte tro det...bra tänkt !

Känner folk som jobbar med IT kring nya elmätarsystemet på GbgEnergi, jag skall kolla vilken info man kan "back-tracka", återkommer. Frågan är om M hade den mätarteknik som krävs, man håller på att byta ut dessa succesivt...
Sedan ger ju detta ett kWh-värde timme för timme, så det är väldigt svårtolkat.
Men tex. ökad varmvattenförbrukning ger säker läsbart utslag sommartid, då det är mycket energikrävande att tillverka relativt övrig normal förbrukning.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2012-05-13 kl. 19:38.
Citera
2012-05-13, 19:47
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
ÄR det därför han va chef över rikskrim? Okey, förstår din poäng. Den som Qlarar att hänga upp sig på en FUP som faktiskt bör vara upp to date ger heller inget seriöst att komma med.
Eller vet du att polisen inte har gått framåt i fallet? Nej, tänkte väl det.,
Källkritik är mitt område, så det sorterar jag mer än väl. Lögner det argumenterar jag emot.

Vad är källan till att chefen för rikskrim har granskat utredning och sagt att den var väl utförd?
Och kom nu inte dragande med dina kontakter, för de existerar bara i din fantasi.

Eller menar du att det var T.L som granskade och det var detta du fick till att chefen för rikskrim hade granskat och sagt att den var välgjord, med tanke på din trogna vana att förstärka dina påståenden med lögner?

Källkritik är mitt område, vad tusan pratar du om för område då, eller menar du skvallerdelen på Flashbacks forum där du kan häva ur dig vad som helst utan källa?
Citera
2012-05-13, 19:52
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Han hade vad jag förstått varit tillsammans med sin fru när MJ mördades.

Hihihi ja, sen är det brevbäraren ska du se som är trolig.
Nåväl det är klarlagt att polisen driver utredningen efter de rutinerna som finns och som dom följer, och inte är det åsikter i tråden som driver det här.
Marinas misstänkte mördare heter Fredrik Svensson men man måste svamla om andra för man inte är insatt i hur en förundersökning går till. När man går på åtal har man alltså avfärdat alla andra gm.
Citera
2012-05-13, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
man måste svamla om andra för man inte är insatt i hur en förundersökning går till. När man går på åtal har man alltså avfärdat alla andra gm.

Jag vet precis som du inte alla detaljer eller omstädigheter i FU.
Men för att vara så jävla säker på, och vidhålla att PÅK uteslutit all gm inför åtal, den personen kan inte ha någon form av logisk, analytisk eller känslomässig förmåga...eller ens läsförmåga.

För: TR/HR 9 "Utredningen i hovrätten är inte sådan att man med säkerhet kan utesluta möjligheten att Marina Johanssons försvinnande – och de olika spår som har hittats – har en annan förklaring än att Fredrik Svensson dödade henne"

Så ni som påstår att alla gm är uteslutna - snälla för trådens seriositets skull - och M:s minne - LÄGG AV !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in