2012-05-13, 02:14
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Ovanligt är att en åklagare sekretessbelägger en hel slask..Har det hänt i något annat fall?
I vanliga fall så är det en offentlig handling med kanske viss undantag med svärtning av känsliga kapitel.
Men i Marinafallet har åklagaren valt att sekretessbelägga hela slasken och då kan man fråga sig av vilken anledning.
Inte kan det vara av rikets säkerhet eller terroristlag då en karlhungrig kvinna från spekeröd försvinner.
Nää, det bottnar i att åklagaren har vart allt för trångsynt i sin förundersökning och velat mörka Ms alla kontaktförsök med män med bisarra lekar.

Nej, den sekretessbeläggs, så det är inte ovanligt, men misstänkte med försvar har alltid tillgång.
Nja, det får allt finnas bättre anledningar om man ska mörka, så det faller bort enligt mig.

Vad är "slasken" och får man ta del av den?

Med slasken i tingsrättens akt menas vanligen överskottsmaterial, t ex arbetsanteckningar. Dessa utgör inte allmän handling och lämnas därför inte ut. En annan slask som ofta nämns i media är det överskottsmaterial som kan finnas i polisens förundersökning, t ex i form av förhör med personer som åklagaren inte ansett ha någon betydelse. Denna slask finns endast hos polisen och kan endast fås ut av den misstänkte och hans försvarare.

http://www.sundsvallstingsratt.se/Sundsvalls-tingsratt/Studiebesok/Vanliga-fragor-och-svar/

Så hur man har kunnat läst den här är en gåta då det enbart kan vara en enda person som delat med sig av den. Det är faktiskt också en sak som varit svår för den misstänkte att tidigare få ta del av slasken. Det har väl stärkts kan jag tänka mig.

http://www.regeringen.se/sb/d/12866/a/141140
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-05-13 kl. 02:26.
Citera
2012-05-13, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, den sekretessbeläggs, så det är inte ovanligt, men misstänkte med försvar har alltid tillgång.
Nja, det får allt finnas bättre anledningar om man ska mörka, så det faller bort enligt mig.

Vad är "slasken" och får man ta del av den?

Med slasken i tingsrättens akt menas vanligen överskottsmaterial, t ex arbetsanteckningar. Dessa utgör inte allmän handling och lämnas därför inte ut. En annan slask som ofta nämns i media är det överskottsmaterial som kan finnas i polisens förundersökning, t ex i form av förhör med personer som åklagaren inte ansett ha någon betydelse. Denna slask finns endast hos polisen och kan endast fås ut av den misstänkte och hans försvarare.

http://www.sundsvallstingsratt.se/Sundsvalls-tingsratt/Studiebesok/Vanliga-fragor-och-svar/

Eftersom vissa här drar upp slasken vid tillfällen så finns det nog ett par av F:s trevliga kompanjoner här inne då...?
Citera
2012-05-13, 02:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orry-Main
Eftersom vissa här drar upp slasken vid tillfällen så finns det nog ett par av F:s trevliga kompanjoner här inne då...?

Men det är inte lagligt att dela med sig av slasken det är mer så att man förvillar uppsåtligen och provar med att skjuta ifrån sig sin egen inblandning.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-05-13 kl. 02:40.
Citera
2012-05-13, 03:01
Medlem
Alla som är här inne och skriver vet vem som mördade Marina. Finns bara en alternativ gärningsman, då ingen annan skulle kunnat städa upp efter sig. Finns väl inte någon som skulle vara så kylig, utan vem som än gjorde det, skulle ha stuckit därifrån direkt. För det hade varit deras bästa chans att klara sig undan. Bara en gärningsman skulle ha någonting att vinna på, och har oxå gjort det, att röja undan efter sig. Om han sen kommer att fällas efter en möjlig resning är kanske mer osäkert. Men vem som gjort det, det är det ingen tvekan om.
Citera
2012-05-13, 03:51
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
TR Aktbilaga 86, sid 4.

Då sitter alltså Fredrik och ljuger i förhör helt uppenbart? Se mitt tidigare inlägg om vad han säger att han är alltså i Trollhättan. Bra där!

Rampen får du ange källa om hur vittnet färdas och om vittnet va i en bil eller promenerade och i vilket vinkel eller riktning han såg rampen. Du påstår att han inte sett rampen för det va en bred bil i vägen, men det är bara vad du hittat på för det står ingenstans om hur han såg rampen.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-05-13 kl. 03:57.
Citera
2012-05-13, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Ovanligt är att en åklagare sekretessbelägger en hel slask..Har det hänt i något annat fall?
I vanliga fall så är det en offentlig handling med kanske viss undantag med svärtning av känsliga kapitel.
Men i Marinafallet har åklagaren valt att sekretessbelägga hela slasken och då kan man fråga sig av vilken anledning.
Inte kan det vara av rikets säkerhet eller terroristlag då en karlhungrig kvinna från spekeröd försvinner.
Nää, det bottnar i att åklagaren har vart allt för trångsynt i sin förundersökning och velat mörka Ms alla kontaktförsök med män med bisarra lekar.

Jag förstår att du är irriterad över att inte få läsa om Marinas kontakter. Huvudsaken är väl ändå att FS och hans advokat får läsa den? Vad kan du göra för nytta med slasken?
Citera
2012-05-13, 08:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Men alla har väl ett sk ALIBI, eller.
Nej, bara en herre är tillfrågad om alibi och alibit är inte kollat enligt FUP. FL påstår att alibi är kollat, men han är beslagen med lögn på andra platser i förhör.
Citat:
Tydligen ett jälka dåligt ställe att avyttra en kropp eftersom kroppen HITTADES. svårt att gömma en kropp på 9-10 timmar om man inte känner till omgivningen, kanske...?
Efter att ha städat BP har han en oändlig tid att gömma kroppen på.

Kroppen kan ha gömts av någon helt utan lokalkännedom. Han visste att civilisationen ligger västerut, eftersom det var därifrån han kom. Så han körde österut. Efter fem minuter började han leta efter gömställe, och bestämde sig för att hela tiden välja den smalaste vägen. Han såg en smal väg in åt höger, och körde in där. En stund senare delade sig vägen igen, och återigen valde han den smalaste, denna gång åt vänster. Och, voila, där vägen tog slut hittade han ett perfekt gömställe, långt från all bebyggelse. Tyvärr missar han att platsen är ett tillhåll för kabelbrännare och ligger nära Bohusleden.
Citat:
Om du pratar om F**d eller Fr*d eller kanske Fred så verkar inte han ha alla bestick i besticklådan, enligt mig. Vart är den där jävla ekan han dillar om flera ggr...? Det finns ingen eka, har aldrig funnits ngn eka och hans inbillade "kanske" förhållande med Marina är just som det låter..Inbillat och det mesta om det han dillar om i FUP:en är påhittat i pojkrummet hemma hos mamma....
Ta det med en eller två nypor salt.
Precis. Han påstod att FS har tillgång till både båt och fyrhjuling, rena rama påhitt i avsikt att rikta polisens intresse mot FS så länge han satt häktad. När FS är fri hittade han på att M kan ha försvunnit frivilligt. Han kan mycket väl försökt att avleda polisen från fyndplatsen.
Citat:
Ingen av de 10-15 s-kontakter hade tillträde till hennes egendom...har du läst FUP:en...?
Vilken av de 45-50 sexkontakterna hade inte tillträde till bostaden i M:s sällskap natten 28-29, enligt FUP?
Citat:
Då har han ju rätt i en sak i a f...Parasit. håller med han faktiskt, men jag skulle nog ha lagt till lågt krypande tror jag...
Varför pressar inte åklagaren FS om sina förehavanden den 28:e...?ingenting som stämmer i hans berättelse
Vad mer än besöket hos langaren, som av förklarliga skäl doldes, stämmer inte?
Citat:
Tillbaka till FUP:en. Varför ljuger han om yxan som ligger mellan sätena i bilen.?
Den har inte använts till att döda stackars halvdöda påkörda djur. Ta in han på förhör igen och fråga om inte yxan använts till att hugga ner 2 unggranar att lägga på sitt välgjorda paket. Ficklampan och handskarna som ligger under byrån i hallen, vad har dessa använts till...?
Blöder granar blod? FUP sid 218.
Citat:
Indikation för blod erhölls på en yxa i bilen. Vid analys på SKL framkom att blodet ej är humant.
Citat:
Jag skulle tjalla på langaren 100 ggr av 100, som vilken människa med vett i hövve skulle gjort. Men varför skulle alternativa GM gora sig så mycket besvär...? städa hela natten och samtidigt hinna med att dumpa kroppen innan FS kommer hem.? Det verkar ju så ologiskt så det är nog inte sant....
Vad hade det tjänat till att tjalla på langaren? Tror du att langaren hade sagt "Javisst var FS hos mig och köpte knark. Jag kryper gärna i fängelse ett tag för att skydda honom"?
Citera
2012-05-13, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Inte otroligt att de som haft något gott att säga om FS hamnat i slasken.

När åklagaren går till domstol väljer han vilka som ska vittna, för att stärka sin sak väljer han knappast vittnen som hade något gott att säga om FS, det måste du väl ändå begripa.
Ta tex FS mor, tror du verkligen att hon skulle blivit kallad att vittna om hon uttryck att FS är en fin,känslig,varm människa som vill alla väl?
Fanns det i TR eller HR några vittnen som talade till FS fördel?
Citera
2012-05-13, 08:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Kalibern är samma i hålet som hos pistolen. Jag är säker på att kalibern är den samma i huvudets skotthål. Han sköt henne rakt igenom huvudet. Fy fan så hemskt.
Nu ljuger du igen. Kalibern på skotthålet gick inte att fastställa. FUP sid 1086:
Citat:
Och det är fullt tänkbart att det här vapnet som, som Marina har fått, det är en 9 mm, 9 mm belgisk pistol och det finns naturligtvis många olika varianter här men det är fullt tänkbart att det här kan, där kan ha suttit en 9 mm där va men det är också tänkbart att det kan ha funnits någon annan kaliber där, va men det är definitivt inget gevär eller hagelbössa
Citat:
Men det är inte lagligt att dela med sig av slasken det är mer så att man förvillar uppsåtligen och provar med att skjuta ifrån sig sin egen inblandning.
Eftersom du så duktigt kunde hitta uppgiften om att slasken endast kan fås ut av den misstänkte och dennes försvarare, kan du då inte också hitta uppgiften om att det är olagligt för den tilltalade, efter friande dom, att dela med sig av slasken? Eller ljuger du ännu en gång?
Senast redigerad av Quarrel 2012-05-13 kl. 08:16.
Citera
2012-05-13, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Jag får inte dela med mig av den, jag begår lagbrott om jag gör det. Men dom har inte utrett några spår som INTE har pekat mot mig, hela utredningen har ett fokus på att sätta dit mig, alla andra spår har polisen släppt...

Ja,du FS...du har tydligen blivit informerad om att det är sekretessbelagda uppgifter som du inte får dela ut. Har du ens läst slasken? Eller nöjer du dig med innehållsförteckningen du också eftersom du vet att det inte finns några alternativa gm att utreda?

https://www.flashback.org/sp32612722
Senast redigerad av Mariooo 2012-05-13 kl. 09:04.
Citera
2012-05-13, 08:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ångrar detta uttalande, har fortfarande massa att berätta om detta fallet så förlåt moderator....

Vad har du att berätta om fallet, sitter du på information om fallet som inte tidigare är känd?
Citera
2012-05-13, 09:10
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, bara en herre är tillfrågad om alibi och alibit är inte kollat enligt FUP. FL påstår att alibi är kollat, men han är beslagen med lögn på andra platser i förhör.

Källa på att bara en herre är tillfrågad om alibi? Du kan omöjligen känna till allt vad polisen gjort för att utesluta andra GM.

Citat:
Precis. Han påstod att FS har tillgång till både båt och fyrhjuling, rena rama påhitt i avsikt att rikta polisens intresse mot FS så länge han satt häktad. När FS är fri hittade han på att M kan ha försvunnit frivilligt. Han kan mycket väl försökt att avleda polisen från fyndplatsen.

Framhäv inte dina spekulationer som sanningar. Du vet inte om teorierna hade som avsikt att rikta polisens fokus mot FS. Varför säger du att Fred hittade på att Marina kan ha försvunnit frivilligt? Hittade också domstolen på som inte kunde utesluta att hon inte var mördad?
Senast redigerad av TKD_1337 2012-05-13 kl. 09:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in