2012-04-19, 23:46
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tack för de vänliga orden, sällan förekommer sådant i den här tråden, tror du verkligen att en resningsansökan på indicier skulle kunna gå vägen?

Tja, det beror ju helt och hållet på vad polisens tekniska undersökningar av paketet ger, som du har insett vad jag förstår av dig. Det har talats om en jacka, om den är nedlusad med offrets blod och Svenssons DNA så är det ju ett indicium. Jag vet förresten inte hur väl fingeravtryck "håller sig" under dessa förhållanden... någon annan kanske vet bättre?
Citera
2012-04-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
I morse var det någon som visade ett löp från dagens Expressen. Nu tar jag inte mastiga rubriker på allvar, men är det någon som läst papperstidningen och kan berätta? Stod det bara att dom vet hur Marina dog där?

Det stod inget nytt i papperstidningen, löpet var bara för att sälja lösnummer.
Citera
2012-04-19, 23:50
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det har väl inte varit någon revolutionerande info. Hennes föräldrar ansåg hon var mördad, de saknade madrasserna, presenning, Ovedagen till trädgårdsmöblerna. Polisen sökte med hundar och dykare i närområdet och i bilar. Vi som är från denna del av landet kanske skaffar oss mer info än andra men visst har detta varit uppe här på FB

Det är inte så att jag inte köper ditt resonemang, men nu talar jag strikt om vad som krävs för ett beviljat "omtag". Ingenting du räknar upp kan tänkas bidra till något sånt.
Citera
2012-04-19, 23:51
Medlem
Citat:
Ursäkta mig, men kan du förtydliga dig lite, vi har en laga kraft dom i hovrätten
som gäller tillsvidare. Menar du att nu börjar det om vid tingsrätt?
Ja den laga kraften upphävs av resningen i målet och det hela tas om med början i TR. Det existerar därmed ingen varken friande eller fällande dom. Man åtalar igen på samma, utökade eller andra grunder.
Citera
2012-04-19, 23:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Tja, det beror ju helt och hållet på vad polisens tekniska undersökningar av paketet ger, som du har insett vad jag förstår av dig. Det har talats om en jacka, om den är nedlusad med offrets blod och Svenssons DNA så är det ju ett indicium. Jag vet förresten inte hur väl fingeravtryck "håller sig" under dessa förhållanden... någon annan kanske vet bättre?

Om den tekniska undersökningen sköts som tidigare i fallet så ger jag inte fem öre
för den. (Aj fan har ni hittat blod under sängen efter ett halvår, det måste vi kolla upp )

Jackan måste väl på något sätt bindas till FS om den ska räknas som nytt bevis?
Citera
2012-04-19, 23:54
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja den laga kraften upphävs av resningen i målet och det hela tas om med början i TR. Det existerar därmed ingen varken friande eller fällande dom. Man åtalar igen på samma, utökade eller andra grunder.

Motstridiga uppgifter på den informationen, kan du visa källa på din?
Citera
2012-04-19, 23:56
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Detta är i runda slängar förutsättningarna.

”Allmänt sett så anses det för en fällande dom i ett indiciemål krävas att det skall
kunna klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte
gärningsmannen befunnit på eller i åtminstone närheten av brottsplatsen, att
denne haft möjlighet att utföra gärningen och att en annan gärningsman kan
uteslutas.
” (RH 1998:88)
Ok, men vad gäller i ett sådant här fall egentligen, gammal bevisning som
har bedömts men förkastats går inte att återanvända eller hur?

Och eftersom de som har utrett fallet konsekvent har förkastat teorier
om en alternativ gärningsman kan man verkligen åberopa det som
du citerar?

Som jag har förstått det, rätt eller fel så har de från första stund ansett
FS som den enda kandidaten till förövare.
1. Allmänt sett så anses det för en fällande dom i ett indiciemål krävas att det skall
kunna klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts,

Denna del är ju numer uppfylld, det är en stor skillnad.

2. att den misstänkte gärningsmannen befunnit på eller i åtminstone närheten av brottsplatsen,

Här har inget ändrats, FS säger sig varit på mormors gravplats i Mölndal hela natten. Bevis på motsatsen saknas.

3. att denne haft möjlighet att utföra gärningen

Skulle FS varit på platsen har han med sin plats- och lokalkännedom definitivt haft möjligheten.

4. och att en annan gärningsman kan uteslutas.

Här bör man på ett tydligt sätt visa att man utrett eventuella alternativa gärningsmän så gott det låtit sig göras.

-

Åklagaren fick ju faktiskt svart på vitt en hemläxa i TR-domen där det framgick steg för steg vad han skulle prestera för att gå vidare med ärendet.

Det går ju fortfarande utmärkt att göra de kompletterande utredningar som krävs för att uppfylla punkten 4 så gott det låter sig göras.

Låt oss hypotetiskt anta att allt är uppfyllt förutom punkten 2, så kan man mycket väl tro att man helt enkelt går på vad som är rimligt kontra orimligt, och reser målet för att få en prövning till.

Läs gärna rättsfallet: https://lagen.nu/dom/rh/1998:88
Senast redigerad av essohasse 2012-04-19 kl. 23:59.
Citera
2012-04-19, 23:56
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Om man är helt korkad och inte kan någonting, då innebär resning att allt börjar om i tingsrätten ja. Men för oss som ändå läst om brott och processrätt ett tag så innebär en i HD beviljad resning att målet skickas tillbaka där det avgjordes senast - hovrätten.

Några fler snilleblixtar som du vill komma med? Är det inte dags att du tar timeout för kvällen och gör ett nytt försök imorgon?
Ta det fetade i PM, i tråden har det ingenting att göra.

/Mod
Citera
2012-04-19, 23:57
Medlem
Citat:
Om den tekniska undersökningen sköts som tidigare i fallet så ger jag inte fem öre
för den. (Aj fan har ni hittat blod under sängen efter ett halvår, det måste vi kolla upp )

Jackan måste väl på något sätt bindas till FS om den ska räknas som nytt bevis?
Som det har sett ut i veckan vad jag hört så verkar det som hela KTA är där o letar. Så det sparas nog inte på krutet.
Där tog batteriet slut natt.
Citera
2012-04-19, 23:57
Medlem
Citat:
Kloka ord, men jag är rädd för att du talar för döva öron här, FS är ju en perfekt
syndabock om man säger så.

Nu ska jag villigt erkänna att den mest troliga i det här fallet är FS men då ska
man kunna bevisa det också.

Två gånger har det försökts med ett riktigt negativt resultat för åklagarsidan,
så om de nu får till en resningsansökan hoppas jag att de har redigt på fötterna.

Ja, då han har misshandlat barn dödat och plågat djur, mordhotat Marina (hon skulle dödas och gömmas) och knarkat tidigare, är han inte Guds bästa barn om man säger så.

Ju mer jag tänker på det, desto konstigare tycker jag det är om det inte blir ett indiciemål. Det är ju svårt att hitta bevis i ett sådant här fall, det är ju då antingen ett vittne eller pistolen med fingeravtryck som skulle vara bortkastad, men ska det verkligen vara enda utvägen för att döma honom? Då är det ju i stort sätt fritt fram att döda sin partner, bara man lyckas göra sig av med vapnet och nekar i sten.

Det finns massor med luckor i hans historia som är kraftiga indicier tycker jag, bla detta med att Marinas bil anträffats långt ifrån den nu påträffade kroppen. Marina ska alltså först ha åkt iväg långt för att strax därefter komma hem med ett annat fordon, mördas av en okänd gm och forslats bort av någon som återvänt och städat huset. Att FS aldrig ringde M efter mordet är också ett graverande indicie. Och att det var blod i sängen givetvis, samt att Fs alibi är helkasst. Ensam på en kyrkogård hela natten. Skrattretande.

Som sagt bevis blir nog svårt i detta mål, men indicier finns det gott om och alla pekar på F.
Citera
2012-04-20, 00:15
Medlem
bagarn29s avatar
Angående FS besök på kyrkogården, är det inte polisen som ska bevis att han inte besökte den eller är det FS sak att bevisa att han var där?

Hur många levande träffar man en natt på kyrkogården?
Citera
2012-04-20, 00:15
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Sluta sprid desinformation i tråden.
Är det något som framgått tydligt de senaste dagarna så är det faktumet att vid beviljad resning så tas den senaste rättegången om. I detta fall hovrättsförhandlingen.

Att du missat detta är märkligt och att du framhärdar är anmärkningsvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in