2012-04-01, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Mariooo, det är tingsrätten som utser en god man för att förvalta en försvunnen persons intressen, den gode mannen kan vara en nära anhörig. Oavsett så är det tingsrätten som tar beslut om att en person ska få en god man utsedd på begäran, inte föräldrarna.

Det finns redan information om detta i tråden, du har till och med kommenterat dessa inlägg. FS blev ledsagad av polis till och från huset. Lås byttes och FS fick ingen nyckel till sin hyrda bostadsdel vilket innebär att han nekades tillträde till huset. Därefter hyr föräldrarna ut huset till nya hyresgäster utan att avtalet, det skriftliga och eventuellt även det muntliga sades upp på ett korrekt sätt.

FS har förmodligen inget intresse av att bråka om detta, därför så valde han att inte motsäga sig att flytta.

Du behöver inte informera mig om hur en god man utses. Jag vill bara poängtera att det inte behövs en god man när anhöriga vill och kan förvalta den försvunnas intressen.
FS hade redan ny bostad när han blev ombedd att hämta sina ägodelar. Frågan är om FS efter frisläppandet begärde tillträde till Marinas hus och blev nekad? Bad han om en nyckel till nya låset? Om inte har han inte blivit nekad.

Nej, FS har inget att vinna på att bråka om detta. Han visste nog sjutton vad som gällde. Om inte, så vet han det nu.
Citera
2012-04-01, 14:27
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Du behöver inte informera mig om hur en god man utses. Jag vill bara poängtera att det inte behövs en god man när anhöriga vill och kan förvalta den försvunnas intressen.
FS hade redan ny bostad när han blev ombedd att hämta sina ägodelar. Frågan är om FS efter frisläppandet begärde tillträde till Marinas hus och blev nekad? Bad han om en nyckel till nya låset? Om inte har han inte blivit nekad.

Nej, FS har inget att vinna på att bråka om detta. Han visste nog sjutton vad som gällde. Om inte, så vet han det nu.

Källa på att det inte krävs en god man utsedd av TR för att förvalta annans persons egendom i samband med att denna person inte varit anträffbar under ett antal veckor?

Källa på att föräldrarna får förvalta en anhörigs egendom utan att tingsrätten utsett dessa som god man eller förvaltare.

Här kommer länken på nytt som förklarar hur det fungerar med god man eller förvaltare.
http://www.domstol.se/Familj/God-man-och-forvaltare/

Nej, du vet inte vad som gäller angående förvaltning av annans egendom, då hade du inte fortsatt att driva den felaktiga linjen du är inne på.

Vi kan släppa detta nu om du vill, det finns andra mer intressanta saker att diskutera i detta fall.
Senast redigerad av Lalajlaj 2012-04-01 kl. 14:29.
Citera
2012-04-01, 14:33
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Du får det att låta som att anhöriga i detta skede måste ansöka om en god man. Det stämmer inte.
'

Det stämmer inte och det är millimeterargument som kommer,men man har väl inget brott här va då man hivade ut rövhålet med huvudet före.
Ja, jisses hans anhängare inte bara ljuger och fantiserar nu kommer man i flock kommentarer, och det hjälper bara till att desinformera än mer.

Man far alltså in med helt egna okunnig påståenden, så folk ska tro att det är fel av familjen/polisen att inte låta Fredrik bo kvar.
Nåväl man ska inte idiotförklara de som läser här dom vet nog vad som är korrekt och vad som är fel.
Vart tog juridisk kunnighet vägen sitter den i slasken eller?
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-04-01 kl. 14:42.
Citera
2012-04-01, 14:43
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
'

Det stämmer inte och det är millimeterargument som kommer,men man har väl inget brott här va då man hivade ut rövhålet med huvudet före.
Ja, jisses hans anhängare inte bara ljuger och fantiserar nu kommer man i flock kommentarer, och det hjälper bara till att desinformera än mer.

Man far alltså in med helt egna okunnig påståenden, så folk ska tro att det är fel av familjen/polisen att inte låta Fredrik bo kvar.
Nåväl man ska inte idiotförklara de som läser här dom vet nog vad som är korrekt och vad som är fel.
Vart tog juridisk kunnighet vägen sitter en i slasken eller?

Min källa på att god man och förvaltare alltid utses av TR

Var är din källa som påvisar att anhöriga på eget bevåg kan ta över och förvalta anhörigs egendom?

Apropå det, jag fick PM från en av dina "vänner" här på forumet. Ett riktigt hatiskt PM där argument för mina och andras felaktigheter framfördes med enbart personliga påhopp. Ska strax publicera PM:et här i tråden.
Citera
2012-04-01, 14:44
Bannlyst
Citat:
Källa på att det inte krävs en god man utsedd av TR för att förvalta annans persons egendom i samband med att denna person inte varit anträffbar under ett antal veckor?

Källa på att föräldrarna får förvalta en anhörigs egendom utan att tingsrätten utsett dessa som god man eller förvaltare.

Här kommer länken på nytt som förklarar hur det fungerar med god man eller förvaltare.

Nej, du vet inte vad som gäller angående förvaltning av annans egendom, då hade du inte fortsatt att driva den felaktiga linjen du är inne på.

Vi kan släppa detta nu om du vill, det finns andra mer intressanta saker att diskutera i detta fall.

Men förvaltare får
inte förordnas om det är tillräckligt att god man förordnas för den enskilde
eller att denne får hjälp på något annat mindre ingripande sätt, t.ex. genom
en banks notariatavdelning eller av någon anhörig
.

Jo, jag vet vad som gäller. Men det gör inte du.
Citera
2012-04-01, 14:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

'

Det har inget med god man att göra och man desinformerar ämnet igen.
Vad får man all dynga ifrån undrar jag.,

Nja han trodde nog han hade rättigheter den lilla patetiska Fredrik, men här finns inget olagligt begånget i och med att han ombads flytta.
Det juridiska är ingen ide att förklara det ligger sen innan, men man tror ju inte på något mer än Fredrik och slasken i ämnet här.
Citera
2012-04-01, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
'

Det har inget med god man att göra och man desinformerar ämnet igen.
Vad får man all dynga ifrån undrar jag.,

Nja han trodde nog han hade rättigheter den lilla patetiska Fredrik, men här finns inget olagligt begånget i och med att han ombads flytta.
Det juridiska är ingen ide att förklara det ligger sen innan, men man tror ju inte på något mer än Fredrik och slasken i ämnet här.

Nej, det finns inget som visar att vare sig polis eller anhöriga till Marina gjort något fel. Vi lägger deras påstående och spekulationer där det hör hemma, i slasken..
Citera
2012-04-01, 15:01
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Men förvaltare får
inte förordnas om det är tillräckligt att god man förordnas för den enskilde
eller att denne får hjälp på något annat mindre ingripande sätt, t.ex. genom
en banks notariatavdelning eller av någon anhörig.

Jo, jag vet vad som gäller. Men det gör inte du.

Men, då har du absolut en källa på det du påstår, visa mig gärna den så ska jag ge dig rätt. För ditt påstående finns inte med i domstolens information angående God man och förvaltare som jag använder som källa för mitt påstående. Där framgår att en God man också utses av TR.

Du menar att föräldrarna har rätt att säga upp avtal, ta in nya hyresgäster i anhörigs hus och sälja någons bil utan att de utsetts att vara förvaltare i TR, alltså helt på eget bevåg?

Du vet bara vad som gäller om du har haft en God man utsedd för att företräda dina intressen och din egendom i samband med att du varit försvunnen. Har du haft det?

För en försvunnen person föreligger även en karenstid/svarstid på att den försvunne verkligen är oanträffbar innan TR kan fatta beslut om en God man.

Gå nu inte i mytomanens MrsMagoos fotspår genom att försöka svamla runt ämnet för att undvika att lämna källa. Visa att du står över detta och styrk det du påstår med källa eller släpp frågan.

Alla kan ha fel ibland och man behöver inte försöka dölja sina fel och brister så som MrsMagoo gör. Det ser så fruktansvärt illa ut.
Citera
2012-04-01, 15:06
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Nej, det finns inget som visar att vare sig polis eller anhöriga till Marina gjort något fel. Vi lägger deras påstående och spekulationer där det hör hemma, i slasken..

Inte nog med egen utredning man har en egen jordbalk, så lagtext är för mycket att ta in.
Ett helt ämne är totalt förstört med dessa egna utredningar påståenden om fakta från slasken och nu egen lagtext.
Kanske inte är någon ide för seriös diskussion då man har jagat bort dom flesta i och med sitt oseriösa påstående.

Den dagen man har något så som en anmälan eller ett fällande för fel, så snacka vi, men innan dess kan man helt lugnt roa sig med att se hur man förvrider en annars intressant mordutredning.,
Mytoman och andra anklagelser är det vanliga då man är svarslös och sitter på pottan ,man tror helt enkelt på att det ska ge verkan. Mycket roande att se att man gång på gång ljuger och det är ju redan bevisat ett x antal gånger.
Senast redigerad av MrsMagoo 2012-04-01 kl. 15:09.
Citera
2012-04-01, 15:07
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Jag vill fortfarande veta varför du ljög.

Jag märker det, det är fullständigt meningslöst att diskutera med dig.
Du undrar varför jag ljuger?! Varför ljuger du själv för?

Citat:
FS har låtit mig ta del av ett skriftligt hyresavtal, men det är ingen idé att jag visar upp det, det kommer bara att beskyllas för att vara en förfalskning.

Sedan ändrar du dig till att inte vilja lägga upp avtalet pga min attityd. Du vägrar dessutom att återge vad som står i det.
Du vill inte säga när det är daterat, du vill inte säga vad det reglerar, vilken hyra som skall erläggas osv osv. Allt detta pga av min attityd?! Men andra då, har dom också taskig attityd mot dig eller?
Jag tror att det finns ett allmänt intresse av att se detta hyresavtal.
Om någon annan ber dig snällt att lägga upp avtalet kommer du då att göra det?
Citera
2012-04-01, 15:12
Bannlyst
Citat:
Men, då har du absolut en källa på det du påstår, visa mig gärna den så ska jag ge dig rätt. För ditt påstående finns inte med i domstolens information angående God man och förvaltare som jag använder som källa för mitt påstående. Där framgår att en God man också utses av TR.

Du menar att föräldrarna har rätt att säga upp avtal, ta in nya hyresgäster i anhörigs hus och sälja någons bil utan att de utsetts att vara förvaltare i TR, alltså helt på eget bevåg?

Du vet bara vad som gäller om du har haft en God man utsedd för att företräda dina intressen och din egendom i samband med att du varit försvunnen. Har du haft det?

För en försvunnen person föreligger även en karenstid/svarstid på att den försvunne verkligen är oanträffbar innan TR kan fatta beslut om en God man.

Gå nu inte i mytomanens MrsMagoos fotspår genom att försöka svamla runt ämnet för att undvika att lämna källa. Visa att du står över detta och styrk det du påstår med källa eller släpp frågan.

Alla kan ha fel ibland och man behöver inte försöka dölja sina fel och brister så som MrsMagoo gör. Det ser så fruktansvärt illa ut.

Vi kan väl börja i rätt ordning? Visa källa på att FS hade giltigt hyresavtal, att han följt avtalet. Visa källa på att han blev nekad tillträde till huset. När du har källa på dina påståenden ska jag visa var du kan läsa om vad som gäller när en anhörig försvinner.
Citera
2012-04-01, 15:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Jag märker det, det är fullständigt meningslöst att diskutera med dig.
Du undrar varför jag ljuger?! Varför ljuger du själv för?

Sedan ändrar du dig till att inte vilja lägga upp avtalet pga min attityd. Du vägrar dessutom att återge vad som står i det.
Du vill inte säga när det är daterat, du vill inte säga vad det reglerar, vilken hyra som skall erläggas osv osv. Allt detta pga av min attityd?! Men andra då, har dom också taskig attityd mot dig eller?
Jag tror att det finns ett allmänt intresse av att se detta hyresavtal.
Om någon annan ber dig snällt att lägga upp avtalet kommer du då att göra det?
Jag har inte ändrat mig.

Jag tänker inte lägga upp avtalet. Jag tänker inte heller PM:a dig pga din attityd. Den uppfattningen har jag haft hela tiden, och jag har inte ändrat mig.

Innan du tjatar om att jag ska lägga upp avtalet igen, läs detta så vi slipper få så lång tråd: Jag tänker inte lägga upp avtalet.

Varför ljög du?
Senast redigerad av Quarrel 2012-04-01 kl. 15:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in